Vince, Artúr2019. január 22., kedd
Tájképfotózás Balassával

Posztapokaliptikus tájakon

2017.12.09.Balassa László
National Geographic Magyarország

Vannak olyan helyek ahol megváltozik és megáll az idő, ahova belépve a külvilág csak illúziónak tűnik. Minden alszik.

Gyermekkoromban volt egy különös vágyam, szerettem volna egyedül lenni egy teljes városban vagy akár az egész világon egy kis időre. Tiltott helyeken járni a megdermedt időben. Mindaddig, míg be nem léptem az első elhagyott városba – ahol fotóztam – azt hittem ez álom marad csupán. Ahogy becsukódott mögöttem a rozsdás vaskapu az idő megfagyott és a kinti életem legalább annyira valószínűtlen lett, mint a bomladozó falak közt felejtett életek darabjai.

Még mindig hideg borzongás fut rajtam végig, amikor ilyen helyeken dolgozhatok. Itt nem kell figyelmeztetnem magam a lelassulásra, hiszen itt semmi sem mozdul csak én. Legyen szó elhagyott lakótelepről, elnéptelenedett faluról, vagy üresen tátongó gyáróriásról. Egy valami közös bennük: a leülepedett por rajzolta történetek, a megjelenő moha a falakon, a víz lassú monoton csöpögése egy sötét teremben, és a természet, amely lassan emeletről-emeletre, házról-házra veszi birtokba az elfeledett élettereket.

Különös táptalaja ez a hibrid világoknak, ahol a valóság csak színpad és az eljátszandó darab csak rajtunk múlik. Vannak olyan fotós témák, amiket csak egyedül lehet jól teljesíteni és ez a téma kifejezetten ilyen. Van hogy a terepen hosszú ideig elő sem kerül a kamera a táskámból. Volt hogy egy lakásban kis gyerekszobát találtam és a sarokba leülve csak próbáltam jelen lenni. Néztem a falakon a matricákat, a földön az árulkodó jeleket, ott felejtett játékokat és már pörög a film a fejemben.

Verziók arra, hogy miért távoztak olyan hirtelen a lakók, hogy ennyi mindent itt hagytak? Hiányoznak-e a gyermeknek az elhagyott játékok, vajon melyik volt a kedvence, megannyi kérdés. ami elindít egy úton.

Talán furán hat, de mielőtt elkezdeném a munkát behunyom a szemem és belélegzem a helyszínt. A pornak, az elhagyott tárgyaknak, a bomladozó vizes falaknak, a megjelenő életnek mindnek saját illata van, amelyek összekeveredve adják a hely atmoszféráját. Számomra az illatok kiemelt fontossággal bírnak, hiszen meghatározzák az ember gondolatait, hangulatát, érzéseit, így kihatásuk van az elkészült képre is.

Ha valaki látta a Andrei Tarkovszkíj Stalker című remekművét az tudhatja miről beszélek. Gondoljunk csak a meditáció jelenetre, a pár centis vízben felbukkanó elhagyott tárgyakkal, ahogy lassan elhalad felettük a kamera. Ilyen terepen – ha eredményesek szeretnénk lenni és különlegesen érzékeny képeket elhozni – legalább ilyen lassúnak és alaposnak kell lennünk.

Az érthetőség kedvéért felhozok egy példát, amit számtalan tanítványomnak elmeséltem már, illetve kipróbáltattam velük. Mivel mindenhol rohannunk kell, eredményesnek lenni, megelőzni másokat bármi áron, ezért én azt kezdtem el tanítani, hogy vegyünk egy mély levegőt és lassuljunk le teljesen. Adott egy 3×3 méteres terület ahol dolgozunk. Kezdjük el megfigyelni a földön lévő tárgyakat a növényzetet, mindent! Lassan tegyünk köröket és figyeljünk! Ne feszülten! Ne erőltessük, pihentessük a tekintetünket a területen!

Én első körben a fűre figyeltem,majd az apró vízcseppekre. Szeretem a frissen vágott pázsit illatát, gyermekkoromban sokat feküdtem benne és bámultam az eget, aztán a fekete földet kezdtem megfigyelni, amely zsíros tapintásúnak tűnt, savanykás föld szagúnak, amiből gilisztát gyűjtöttem nagyapámnak mikor horgászott – vagy legalábbis úgy nézett ki mert mindig elaludt horgászás közben és leégett. Régi módszer szerint ilyenkor este bekente magát tejföllel mert az jót tesz. Na persze ki tudja, mit tesz a tejföl azon kívül, hogy savanykás illatával körbelengi az adott személyt ez esetben nagyapámat. Hideg és nedves üvegszilánkok is voltak a földön, éreztem azt a jellegzetes szúró érzést, ahogy húsomba vág, mikor megvágja az ember magát. Ahogy a kiserkenő vér melege végigfut az ujjaimon, a vér meleg rezes íze. Nagyanyám a sóba mártotta az ujjam, én pedig érzem, ahogy csíp, de nem haragszom rá. Addig jó, míg fáj, addig biztos hogy élek.

Így levezetve láthatjátok, hogy mennyire gyorsan követi egyik gondolat a másikat, ha időt ad neki az ember, és milyen messzire lehet eljutni pillanatok alatt. Ez a gyakorlat csak pár percig szól az adott területről, utána már te magad vagy a főszereplő és az elkészült kép is sokkal inkább rólad fog szólni mintsem egy darabka földről szépen megfotózva. Ez egy a sok technika közül, amivel meg lehet közelíteni egy adott fotózást annak érdekében, hogy a kép sokkal több információt tartalmazzon a puszta valóságnál.

Minden elemnek jelentés tartalma van számomra. Nekem csupán az a dolgom, hogy várjak addig, amíg nem alakítani akarom ezeket, hanem átélni és megfigyelni, majd a fotográfia eszközeivel megmutatni.

Balassa László – www.laszlobalassa.com/evolution

Hozzászólások

Gyakorlati javaslatok posztapokaliptikus tájak fotózásához

Gyakorlati javaslatok posztapokaliptikus tájak fotózásához

Ebben a második cikkben inkább gyakorlati dolgokra koncentrálok, szemben az első rész lelki vonalával.

Tájak feketén-fehéren

Tájak feketén-fehéren

A fekete-fehér tájképek egy teljesen külön szegletét képviselik a fotográfiának.

Romantika a tájképfotózásban

Romantika a tájképfotózásban

A klasszicizmus szabályainak elvetéseként a 18. században megjelenik a romantika a természetkultuszával, szenvedélyével, óriási kontrasztjaival.

Tájképfotózás mesterfokon

Tájképfotózás mesterfokon

Most induló sorozatunkban Balassa László fotográfustól kaphatnak ötleteket, gyakorlati tanácsot a különleges természetfotók készítéséhez.

National Geographic 2019. januári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket