Erzsébet, Zsóka2019. november 19., kedd
Föld

Marsi utazási tervek

2016.09.28.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

Elon Musk amerikai milliárdos, a SpaceX vezetője emberi kolóniákat tervez a Marsra - hangzott el mexikói előadásában.

Fotó: MTI/EPA/Ulises Ruiz Basurto

Elon Musk dél-afrikai fizikus és feltaláló, a SpaceX (Space Exploration Technologies Corp.) amerikai űrkutatási vállalat, illetve az elektromos autókat gyártó Tesla Motors vezérigazgatója és főtervezője a 67. Nemzetközi Űrkutatási Kongresszuson, a közép-mexikói Guadalajarában 2016. szeptember 27-én egy olyan személyszállító űrhajó építésére vonatkozó terveit ismertette, amellyel földi telepesek a Marsra utazhatnának 40-100 éven belül.

Musk olyan Mars-rakéták terveiről beszélt, amelyek száz utast, mellettük árut is képesek szállítani, noha a SpaceX egyelőre azt vizsgálja, hogyan robbanhatott föl a rakétája 200 millió dollár (55 milliárd forint) értékű izraeli műholddal a fedélzetén szeptember elején.

Az esetről a NASA annyit közölt, hogy a SpaceX éppen tesztelt egy rakétát, amivel egy műholdat  bocsátott volna az űrbe. A Elon Musk magán-űrvállalkozása, Falcon-9 típusú rakétáival a nemzetközi űrállomásra, az ISS-re, szokott utánpótlást szállítani.

A cég nagyjából 26 havonta indítana járatot a vörös bolygóra, amikor a Föld és a Mars együttállása kedvező. Musk az első csapatot már 2024-ben útjára bocsátaná, bár az időpontot maga is optimistának nevezte. Hozzátette, hogy a túlélést senki sem garantálná azoknak, akik jelentkeznek a SpaceX „hihetetlen kalandot” jelentő Mars-járatára. „Az életüket viszik vásárra, ez elkerülhetetlen. Tehát, aki kész meghalni, az pályázhat az útra” – fejtette ki a guadalajarai nemzetközi űrhajózási kongresszuson.

Musk nagy emberi kolóniákat képzel a Marsra, melyek a földihez hasonló körülményeket alakíthatnak ki a bolygón. Kulcsfontosságú tényezőnek nevezte a költségeket: az áraknak megfizethetőknek kell lenniük. Nem lehet önfenntartó civilizációt alapítani, ha fejenként 10 milliárd dollárba kerül a menetjegy. Az a célunk, hogy a jegy egy közepes amerikai családi ház ára körüli, úgy 200 ezer dollár legyen” – magyarázta. Kitért arra is, hogy a marsi telepeseknek nem kell csak az odaútra szóló jegyet váltaniuk, mert az űrhajók újra használhatók, ez alacsonyan tartja a közlekedés árát.

„Sokkal többen lesznek hajlandók a vörös bolygóra utazni, ha van onnan visszaút, még ha nem is veszik igénybe” – mutatott rá. A Mars-vállalkozás finanszírozása nagy kihívást jelent, Musk szerint, a fejlesztés költségeit 10 milliárd dollárra becsüli.

„Magam is gyűjtöm rá a pénzt, ám a Mars benépesítése végül a köz- és a magánszféra együttműködésével valósulhat meg – mondta a milliárdos.

A Mars átlagosan 225 millió kilométerre kering a Földtől, emberek odaszállítása – mely hat-kilenc hónapos utazást jelentett eddig -, rendkívül ambiciózus vállalkozásnak tűnik. Musk azt akarja, hogy rakétája akár három hónaposra rövidítse az utat. Előadása alatt egy négyperces videón mutatta be az űrjárművet.

Jeff Bezos Blue Origins nevű űrvállalkozása szintén tervez hasonló űrhajót, a New Armstrongot, amely ugyancsak alkalmas lenne marsi szállításra – közölte Rob Meyerson, a cég elnöke.

Az Egyesült Államok kormánya is beszáll a Holdon túli utazások finanszírozásába. Az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) támogatja a SpaceX első marsi küldetését, mely a tervek szerint 2018-ban indul. A Red Dragon űrkapszula embereket nem szállítana, tesztelné a leereszkedést és a landolást a bolygó felszínén. A NASA fogja ellátni a SpaceX-et a nagy távolságokhoz szükséges kommunikáció eszközeivel és konzultációval is segít.

Jelenleg Musk és a SpaceX számára az a legfontosabb, hogy a szeptember elsejei baleset okait kiderítse. Az eset, mely 14 hónap alatt a második volt már, a milliárdos szerint „kis dolognak számít egy hosszú úton”. Hozzátette, hogy a cég egyetlen vásárlót sem veszített.

A SpaceX eddig több mint 70 küldetést teljesített több mint 10 milliárd dollár értékben, magán- és kormányzati megrendelések is voltak köztük. Musk nem zárta ki, hogy a jövőben is előfordulhatnak balesetek.

Hozzászólások

Az éghajlatváltozás leginkább érintett kontinense

Az éghajlatváltozás leginkább érintett kontinense

Az afrikai kontinensen élőknek a szegénység, a kormányzási, irányítási problémák miatt nincs sok lehetőségük az alkalmazkodásra.

Égi jelenségek 2019. november második felében

Égi jelenségek 2019. november második felében

November második felében láthatunk holdsarlókat, bolygókat pedig mind alkonyatkor, mind hajnalban és a legszebb látványt majd egy hármas együttállás adja.

Klímakonferenciák helyett cselekvésekre van szükség!

Klímakonferenciák helyett cselekvésekre van szükség!

Több mint 150 országból mintegy 11 ezer tudós biztosította támogatásáról azt a nagyszabású tudományos kutatást, amely szerint a világ klímavészhelyzettel néz szembe.

Egyre nagyobb területek lángolnak Ausztráliában

Egyre nagyobb területek lángolnak Ausztráliában

A kontinens bozóttűz-szezonja októbertől márciusig tart, de 2019-ben már szeptemberben elkezdődött.

Eldobható műanyagok betiltása a Nagy-korallzátony védelmében

Eldobható műanyagok betiltása a Nagy-korallzátony védelmében

Száműznék az egyszer használatos műanyagtermékeket az északkelet-ausztráliai Queenslandből.

National Geographic 2019. novemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket