Friderika2019. szeptember 20., péntek
Balogh Boglárka Afrika blogja

Dar es-Salaam: a városi közlekedés nehézségei

2016.01.20.Balogh Boglárka
National Geographic Magyarország

Második reggelemet kezdem Dar es-Salaam külvárosában, amikor 8 óra körül arra ébredek, hogy a recsegő ventilátoron át valaki kopogtat az ajtómon.

Mikor nem válaszolok, a kopogtatás, most kissé erélyesebben, megismétlődik. Sietve kikelek az ágyból, megigazítom magamon a pólóm, megdörzsölöm a szememet, és kinyitom az ajtót. A mosolygós takarító lány áll előttem szégyenlősen egy tálca reggelivel. Főtt tojás, tea, és kenyér. Kétszer is megkérdezem, hogy biztosan nekem hozta-e, mert tudtommal a szobaárhoz nem tartozott reggeli, de annyira erősködik, hogy az enyém a tálca, hogy végül elveszem tőle. Igaz, a szállást már előre kifizettem, de az utazással töltött évek megtanítottak arra, hogy ezekre az „ingyen” figyelmességekre mindig gyanúsan nézzek.
Reggeli után elhatározom, hogy felfedezem a várost!

Az állandó forgalmi dugó kikerülésére a gyalogosoknak kijelölt járdát a motorkerékpárosok és tuk-tuk vezetők nem egyszer úttestnek használják.

A hotelem két átszállással 45 percnyi buszútra van a belvárostól, és a tulajdonos szerint nem kell mást tennem, csak kisétálni a három utcával arrébb lévő főútra, és leinteni az első buszt, ami a tengerpart felé megy. Ez már azért sem lesz egyszerű, mert a buszok egymás hegyén-hátán közlekednek, felirat vagy nincs már rajtuk (a műanyag ragasztó lekopott), vagy ellenkezőleg, annyi van rájuk tapasztva, hogy fogalmam sincs melyik a mérvadó. Ráadásul a buszmegálló – ha éppen van ilyen – állandóan tele, a buszra pedig felférni nem lehet. Elindulok a megadott irányba a poros járdán, amit néhány motor és tuk-tuk úttestnek használ, így mire elérek az első buszmegállóig, kétszer már majdnem elütöttek.

Közelebb érve látom, hogy a megállóban nem csak emberek, hanem állatok, gyümölcsös ládák, és rizses zsákok is összezsúfolódtak. Nem vagyok meglepődve. Megállok a tömeg szélén, és várom, mi lesz. Buszok jönnek-mennek, sofőrök és pénzszedők ordibálják a megállók neveit, és a tömeg nem hogy apadna, de egyre nő. 1O perce ácsorgok már tanácstalanul, mert a busz, amire várok, az Istennek sem jön, vagy ha jött is, akkor nem ismertem meg. Nincs mese, nekem is közelebb kell férkőznöm az úttesthez. Átvágok a tömegen, miközben férfiak méregetnek, asszonyok suttognak, gyerekek nevetgélnek mellettem. Mire megérkezik a várva várt minibuszom, amin a megengedett 8 helyett legalább 15-en ülnek vagy állnak, huszonkilencszer hangzik el a szó: muzungo (fehér). Direkt megszámoltam!

Indiából ismerem jól a tömegközlekedés menetét: már akkor, amikor lassít a busz, szaladni kell, nehogy a csomagokat, zsákokat, jószágokat cipelő emberek megelőzzenek, elzárva előlem az ajtóhoz vezető utat. Most is, mint mindig, a megérkező busz még meg sem áll, csak lassít, de a türelmetlen tömeg egy emberként indul meg. Kezeket és könyököket érezek a bordáim között, valaki a hátizsákomat ráncigálja, asszonyok ordítanak sivalkodó gyerekeikkel, férfiak egymással meg velem, de nem hátrálok meg, szemrebbenés nélkül nyomulok előre én is.

Felnézek a minibusz ablakára, fejek és arcok nyomódnak az üveghez, testrészek préselődnek furcsa formákba a táskák közé, s bár még előbb képtelenségnek tűnt a felszállás, csodával határos módon feltolakszom, majd izzadtan, de elégedetten konstatálom, hogy a táskám is megvan, és valóban a buszon vagyok. Megállok az utasok sűrűjében, az egyik kakast szállító ketrec mellett megkapaszkodom. A jegykezelő srác még tol rajtam egyet, hogy ő maga is fel tudjon szállni, s miután kifizetem neki a 4OO tanzániai shillinget, nyitott ajtóval vidáman, kakaskukorékolástól kísérve meglódulunk a belváros felé.

A belváros felé vezető út különböző portékát kínáló árusokkal van tele. Ez a fiú 3O kilométert kerékpározik minden nap, hogy 15O forintjával eladja a belvárosban a kókuszdiókat.

A belvárosban régi és új épületek látványa keveredik.

Húsz perc zötykölődés után már ülőhelyem is van, ráadásul az ablak mellett. A belváros felé vezető út gyümölcs -, zöldség -, ruha-, gumiabroncs és minden létező portékát kínáló árusokkal van tele, és a szennyvíz vastag folyóként ömlik a tengerbe. Ekkor még úgy tűnik, semmi sem változott utolsó ittlétem óta, de amikor bekanyarodunk az ún. Posta negyedbe, ami a belváros része, már jól látni a szmogtól fekete házak közé felhúzott felhőkarcolókat, és az új hoteleket. A földrajzban járatos emberek esetén is előfordul, hogy Tanzánia fővárosaként még mindig Dar es-Salaamot nevezik meg, holott 1974 óta Dodoma az államigazgatási központ. A tévedés azonban nem véletlen, hiszen az Indiai-óceán partján kialakult természetes öbölben fekvő Dar es-Salaam mára a maga 5 millió lakosával Tanzánia legnépesebb városa, gazdasági és politikai központja, míg az ország középső részén fekvő, alig 400 ezres Dodomában még csak nemzetközi repülőtér sincsen, ráadásul a település minden szállal Dar es-Salaamhoz kötődik. Az 1974-es fővároscsere hivatalosan 1996-ban teljesedett eb, amikor a parlament átköltözött.

Templom

Elhagyva a forgalmas centrumot, Dar es-Salaam kikötjében lévő új épületek egy modern metropolisz hangulatát keltik.

 

Mint a legtöbb afrikai nagyváros esetén, itt is jelentős eltérést mutatnak a hely különböző negyedei. A forgalmas központ, ahová végül megérkezem, szinte teljesen átláthatatlan, szedett-vedett: körforgalom körforgalom hátán, egyetlen közlekedési lámpa vagy tábla sincsen, így annak, aki vezet, erőszakosnak és szemtelennek kell lennie, ha tovább akar jutni. Kiszállok az Azania lutheránus templomnál, és nagy lendülettel nyakamba veszem a várost. Bár ne tenném, mert egy óra céltalan sétálás után, amit egyébként úton-útfélen taxisok zavarnak meg, mert olyan, hogy a turista sétálni szeretne, szerintük nincsen. Csalódottan konstatálom, hogy Dar es-Salaamnak sem hangulata, sem atmoszférája nincsen, így inkább eltuktukozom a tengerpartra, és leülök az egyik csónakból kialakított asztalhoz. Mögöttem lüktet a város felhőkarcolóival, múzeumaival, színes piacaival, és nyomornegyedeivel. Arra gondolok, hogy ahol 1862-ben még csak egy kis halászfalu húzódott a keskeny csatorna és a tágas öböl találkozási pontján, ott huszonöt évvel később már a Német Kelet-Afrika Társaság létesített vasútállomást, ami hatalmas lökést adott a település fejlődésnek. Mára Dar es-Salaam, vagyis arabul a béke földje, mindenre emlékeztet, csak egy csendes, békés óceánparti falura nem, ahol halászatból élnek az emberek.

Hozzászólások

Búcsú Afrikától

Búcsú Afrikától

Négyhónapnyi afrikai utazás és közel ötvenezer kilométer megtétele után hazafelé visz a repülő.

Éden lehetne: Mozambik

Éden lehetne: Mozambik

A nap kellemesen tűz a Mozambik keleti féltekén elterülő kis halászfalu, Tofo felett.

Vadászatra tenyésztve: Dél-Afrika oroszlánipara

Vadászatra tenyésztve: Dél-Afrika oroszlánipara

A Krüger Nemzeti Parktól mintegy két és fél órányi autóútra lévő oroszlánfarmok egyikére tartok éppen.

Vagány nők az orvvadászat ellen

Vagány nők az orvvadászat ellen

A Krüger Nemzeti Park egyik zsúfolt piknikparkjában ülök éppen, elmerülten bámulom, ahogy az éjszakai vadászatról hazatérő denevérek fenn csüngenek a kávézó fagerendái közt.

Az elefánt ébreszt, a hiénák kacagnak

Az elefánt ébreszt, a hiénák kacagnak

A Krüger Nemzeti Park kempingjében egyedül a mi sátrunk és autónk áll a fákkal, bokrokkal körbevett tisztáson.

National Geographic 2019. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket