Gedeon, Johanna2024. március 28., csütörtök

Tanzániai élmények, tapasztalatok

2016.02.04.Balogh Boglárka
National Geographic Magyarország

Már több mint két hete vagyok Tanzániában és elég sok minden történt velem. Néhányat összegyűjtöttem, talán hasznos lesz egy Afrikába utazó hátizsákos turistának.

Azt vallom, hogy az embernek nyitott szívvel kell élni az életét, de azzal is tisztában kell lenni, hogy van árnyékos oldal is, vagyis csak mert nem akarunk róla beszélni, kellemetlen helyzetek igenis léteznek.

Tanzániában 7 órakor kezd sötétedni, így útitársammal általában ekkor megyünk valami ennivalóért, így még szürkület előtt visszaérünk a hotelunkba, ahol rajtunk kívül más nincs is.
Kilépve a szállásunkról a gyümölcsöt és zöldséget áruló gyerekek után az ún. kifőzde negyed következik, ezek tulajdonképpen a házak előtt felhúzott ideiglenes konyhák. A megrakott tűz fölött üstök csüngenek, és mindenki abból főz a vendégeinek, amit aznap estére éppen olcsón beszerzett.

Az utca már ismer minket, meg is mosolyognak, hogy állandóan ugyanazt a helyi családot keressük fel, de az ember utazásai alatt megtanulja értékelni azokat a helyeket, ahol kedvesen bánnak vele, nem akarják átverni, sőt, mindig valami újjal rukkolnak elő.

A családunk főszakácsa, Mama Emma – ahogy mindenki hívja – már messziről integet, ahogy meglát minket. A tűz előtt ülve megigazítja fején a kis fehér kendőt, és büszkén kihúzza magát, hogy lám az európai vendégei annyira szeretik a főztjét, hogy minden áldott este nála vacsoráznak. Átvágunk a többi műanyag székkel és asztalokkal felszerelt kifőzdék között, ahol parázs fölött kukoricát, meg húst sütnek nyárson, és leülünk a szokásos helyünkre a már ott lévők közé, Emma egyik fapadjához.

A lányok hamar kihoznak egy műanyag tálat meg egy kancsó vizet, ráöntik a kezünkre, hogy mossuk meg, majd megkérdezik, mit eszünk. Aznap halpörkölt a vacsora, így azt kérünk. Míg a kiszolgálásra várunk, egyre több helyi érkezik a vacsoraidőre, a kis kifőzde hamar tele lesz.

Mama Emmának mindenkihez van egy barátságos szava, és amikor észreveszi, hogy megbabonázva nézem amint a hatalmas vasfazekat – amiben a vagy száz főre készülő ugalit földön túli erővel keveri – int, hogy menjek oda mellé, és tekerjek egyet én a puliszkán. Persze mindenki nevet, én először húzódzkodom, de a mama annyira erősködik, hogy nem mondhatok nemet. A műveletet külön kérésre meg is kell örökíteni, így útitársam feláll, hogy kameráját elővegye. A nevetés most már hahotázásba meg tapsolásba fordul, egy egész kis karnevál alakul ki körülöttünk.

Ám ahogy lecsillapodnak a kedélyek, és mi visszaülünk a helyünkre egy munkától koszos pólót viselő, elnyűtt arcú férfi fenyegetően feláll. Műanyag tányérját levágja a mama elé, és sziszegni kezd. Hirtelen mindenki elnémul körülöttünk, a férfira nézünk, aki a mama arca előtt hadonászik fenyegetően és olyan közel, hogy az ugali alól felcsapó lángok vörösre festik az arcát. Emma figyelemre sem méltatja, úgy tesz, mintha az ember ott sem lenne, aztán mikor végleg elege lesz a hangoskodásból, egy parázsló fadarabbal a kezében feláll. A férfi hátrébb lép, otthagyja a mamát, most a lányokat veszi célba, majd egyre hangosabban üvölt valamit szuahéli nyelven, és ránk mutogat. Két szót vagyunk képesek elkapni csupán: fotó és Serengeti.

A lányok nem mernek szólni semmit, a barátságos légkör hirtelen fenyegetővé válik, mindenki a tányérját nézi csendben, mi meg értetlenül nézünk az egyik vendégről a másikra. Mikor a férfi felénk lép, a mama megint feláll, éles hangon ráripakodik, majd taszít rajta egyet. Megtántorodik, azt hiszem, az ember részeg.

Mire a velünk vacsorázók felocsúdnak, a férfi már egy másik, kétes kinézetű bandának skandálja, hogy fotó és Serengeti, és megint csak ránk mutogat. A raszta hajat viselő suhancok méregetni kezdenek bennünket, gondolom már a tenyerük is viszket, de látva, hogy a mama és vendégei körbevesznek minket, legyintenek, és magára hagyják az embert.

Már teljesen besötétedett, de a férfi még mindig nem adja fel, és egy jó darabig fenyegetőzve lődörög körülöttünk. Mint később kiderült az ominózus férfi Emma és mögöttem ült, amikor a képek készültek. Senki nem látta, vagy ha igen, nem figyelt rá. Üvöltözve ezeket mondta: ne fotózz te rohadék turista, én nem egy állat vagyok a Szerengetiből, érted?!

Óvatosan a fényképezéssel!
Tanzániában hivatalosan nem lehet képet készíteni a maszájokról (kivéve, ha saját maguk engedélyt adnak rá), a kormányzati épületekről, katonai támaszpontokról, és rendőrkapitányságokról. Emellett azonban számos szituációban is igencsak körültekintőnek kell lennünk.

A harmadik világbeli országok mindennapi életét megörökítő fényképezéssel mindig vigyázzunk, mert soha nem tudhatjuk, mikor és ki hiszi majd úgy, hogy a szegénységet, az emberi sorsokat akarjuk nevetség tárgyává tenni.

Tanzániai shilling

Pénzváltás
Tanzániában nem egy helyen dollárral és shillinggel is fizethetünk, ám arra ügyeljünk, hogy a nagyobb címletű (5O-1OO) dollárt magasabb árfolyamon váltják be, mint pl. a 1O-eseket, így az, akit erre utazása előtt nem figyelmeztettek, vagy erről soha nem hallott, akár 2O-3O százalékot is veszíthet egy-egy tranzakció esetén.

A turistákhoz való általános hozzáállás
Sokak számára sokkoló lehet, amikor először érkeznek egy afrikai országba. Ahogy kilépünk a repülőtérről az emberek, szó szerint körülöttünk hemzsegnek azzal, hogy menjünk szafarizni, fizessünk taxiért, vegyünk gyümölcsöt, ékszert, néha drogokat, segítség gyanánt megragadják a csomagjainkat vagy csak körbe akarnak vezetni minket a piacon, persze pénzért. Ez folytatódik az éttermekben, az utcán, a boltokban. Bárhová megyünk, a hátunk mögött összesúgnak, mutogatnak. Ebben persze semmi rossz nincsen, ez itt teljesen normálisnak tekintendő, de egy idő után néha nagyon is terhessé válik a nem kívánt állandó figyelem, és az, hogy az ember soha nem tudhatja, kiben bízhat meg.

Az afrikai országok nagy részében a barátságos, kíváncsi fogadtatás mellett jól érezhető a történelmi elnyomásból, a mai napig tartó nyugatiak és közel- illetve távol-keletiek  kizsákmányolásából vagy csak a mindennapi élettapasztalatokból adódó atrocitások miatti frusztráció. Nem beszélve arról, hogy az itt élők közül sokaknak, főleg a kevésbé tanultaknak, a kemény munkából élőknek a fehér ember, az ázsiai, az arab, egyszóval a turista hihetetlenül gazdagnak tűnik, csak azért, mert megengedheti magának, hogy hatalmas távolságokat utazzon. A szemükben mind milliomosok vagyunk, és figyelembe véve az itteni életszínvonalat, ebben sajnos igazuk is van. Hozzájuk képest valóban mérhetetlenül vagyonosaknak tűnünk.

A tanzániai emberek 😯 százaléka él napi két dollárból, s bár a megszámlálhatatlan turista kifizeti a 25O ezer forintot, sőt még többet is a néhány napos szafarikra, ebből az összegből a terepjáró sofőrje, vagy a csapattal utazó szakács jó, ha 1 dollárnyit megkap.

Nem csoda, hogy egyeseket lenyűgöz és egyben utálattal is tölt el a nyugatiak „jóléte” azt látva, hogy mekkora összegeket hajlandóak költeni olyan, számukra komolytalan élményre, mint egy szafari. Ennek ismeretében ne háborodjunk fel, ha az étteremben egy drágább étlapot nyújtanak felénk kedvesen mosolyogva, és azon se sértődjünk meg, ha a buszon, taxin, tuktukon való utazásért extrát fizetünk. Alkudozni lehet, de feldühödni nem érdemes!

Internetes foglalások
Afrikában nem ritka, hogy a különböző internetes oldalakon hirdetett szállások teljesen másak, mint a valóságban. A légkondicionált szoba legtöbbször egy ventilátort jelent, a megadott képen látható csempézett fürdő helyett egy döngölt padlós, csöpögő vízcsapos, zuhanyrózsa és WC ülőke nélküli helység vár ránk, és a szobához ígért reggeli sem érvényes már, ezért inkább csak a szállást rendeljük meg.

Ennek fordítottja is megtörtént, pont Tanzániába való megérkezésemkor. Ventilátoros szoba helyett napos, légkondicionált, fürdős-csempés-reggelizős lakosztályba küldtek, és még felárat sem kellett fizetnem érte.

A buszos utazásnál is érdemes óvatosnak lenni. Tanzániában nincs légkondicionált, vagy WC-vel ellátott tömegközlekedési eszköz, bármit is ígérjenek vagy mondjanak a helyi jegydílerek, és a 8 órás menetidőn is legalább 1O- 12 órát kell érteni.

Női utazóknak hasznos lehet
A fent említett 1O-12 órás buszutak mosdó nélküli átvészelésére szolgál egy 17 éve a piacon lévő, a NATO női katonái által is használt angol találmány: a sheewee.

Ez a műanyagból készült eszköz úgy teszi lehetővé a pisilést, hogy közben nem kell sem leguggolnunk, sem pedig a nadrágunkat letolni. A használata rendkívül egyszerű, szappanos vízzel pedig könnyen tisztítható. Én Vietnámban próbáltam ki először, amikor a buszsofőr nem volt hajlandó megállni olyan helyen, ahol a nők legalább egy bokor mögé elbújhattak volna, így kénytelen voltam, igaz kissé távolabb, a férfiak előtt igénybe venni a sheewee-met. Azóta is sajnálom, hogy akkor nem fényképeztem le a férfiak elképedt ábrázatát!

Búcsú Afrikától

Négyhónapnyi afrikai utazás és közel ötvenezer kilométer megtétele után hazafelé visz a repülő.

Éden lehetne: Mozambik

A nap kellemesen tűz a Mozambik keleti féltekén elterülő kis halászfalu, Tofo felett.

Vadászatra tenyésztve: Dél-Afrika oroszlánipara

A Krüger Nemzeti Parktól mintegy két és fél órányi autóútra lévő oroszlánfarmok egyikére tartok éppen.

Vagány nők az orvvadászat ellen

A Krüger Nemzeti Park egyik zsúfolt piknikparkjában ülök éppen, elmerülten bámulom, ahogy az éjszakai vadászatról hazatérő denevérek fenn csüngenek a kávézó fagerendái közt.

Az elefánt ébreszt, a hiénák kacagnak

A Krüger Nemzeti Park kempingjében egyedül a mi sátrunk és autónk áll a fákkal, bokrokkal körbevett tisztáson.

National Geographic 2024. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

18 780 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlapNational Geographic 2020. októberi címlapNational Geographic 2020. novemberi címlapNational Geographic 2020. decemberi címlapNational Geographic 2021. januári címlapNational Geographic 2021. februári címlapNational Geographic 2021. márciusi címlapNational Geographic 2021. áprilisi címlapNational Geographic 2021. májusi címlapNational Geographic 2021. júniusi címlapNational Geographic 2021. júliusi címlapNational Geographic 2021. augusztusi címlapNational Geographic 2021. szeptemberi címlapNational Geographic 2021. októberi címlapNational Geographic 2021. novemberi címlapNational Geographic 2021. decemberi címlapNational Geographic 2022. januári címlapNational Geographic 2022. februári címlapNational Geographic 2022. márciusi címlapNational Geographic 2022. áprilisi címlapNational Geographic 2022. májusi címlapNational Geographic 2022. júniusi címlapNational Geographic 2022. júliusi címlapNational Geographic 2022. augusztusi címlapNational Geographic 2022. szeptemberi címlapNational Geographic 2022. októberi címlapNational Geographic 2022. novemberi címlapNational Geographic 2022. decemberi címlapNational Geographic 2023. januári címlapNational Geographic 2023. februári címlapNational Geographic 2023. márciusi címlapNational Geographic 2023. áprilisi címlapNational Geographic 2023. májusi címlapNational Geographic 2023. júniusi címlapNational Geographic 2023. júliusi címlapNational Geographic 2023. augusztusi címlapNational Geographic 2023. októberi címlapNational Geographic 2023. novemberi címlapNational Geographic 2023. decemberi címlapNational Geographic 2024. januári címlapNational Geographic 2024. februári címlapNational Geographic 2024. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!