Donát2019. február 17., vasárnap
Vízreszállás

Centiméterek harca

National Geographic Magyarország

Az egyetemi kutatóműteremből jelentkezem, ahol javában zajlik az M=1:1-es szerkezeti modell építés, mérés és tesztelés.

Miért fontos ez? Egy olyan „A” kategóriás hajót fejlesztünk – aminek közlekedésügyi minősítése lehetővé teszi majd – hogy a parttól való eltávolodás korlátozásától mentesen legyen képes a világ összes óceánján és vízrajzi környezetében helyt állni. Ez önmagában is nagy dolog egy vitorlásnál, de mi mindezt egy redukált méret dimenzióban hozzuk létre.

Ez a jármű a 8 méteres hosszával és 2,5 méteres legnagyobb szélességével, egy rendkívül pici vitorlás hajónak számít a nyílt tengereken, óceánokon. A szárazföldön megszokott létszükségleteink és viselkedéskultúránk teljes transzformációját követel felhasználójától egy ilyen jármű. Ezért minden centiméterért alapos harcot vívunk, hogy az általunk elgondolt életteret megfelelően tudjuk kialakítani a leendő hajózók számára. Ahogy a nyitóprezentációban fogalmaztam, a design az az erőtér, ami összeköti az embert a felhasználóval, kijelöli a használat módját és jellegét vagyis formálja a viselkedést. Ezt a térbeni és működésbeli viselkedésajánlást nagyon komolyan vesszük. Ez a kialakítás képzi a projekt gerincét, hiszen ez mutat rá arra a tényre, miszerint egy teljesen más rendszer szerint is képesek vagyunk élni. A Henry Dreyfuss ipari tervező által felállított ergonómiai rendszertáblázat – melyet azóta is évről évre frissítetnek a szakemberek – és az ehhez kapcsolódó tárgyak méretdimenziói mára szinte teljesen elveszítették a kapcsolatot az ember tényleges szükségleteivel. Fantasztikus rádöbbenni a kutatás közben, hogy egy főtt ételt milyen kicsi helyen is ellehet készíteni, igazi lemondások nélkül. Egy asztalnak hányféle funkciója lehet, egy ágynak mennyi mindent kell tudnia kint a nyílt óceánon – amikor a hajó dinamikus mozgásban van – és ezt mennyire egyszerű lenne átültetni a szárazföldi környezetbe is.

A mesterséges világunkat hagytuk túl nagyra és túl kényelmesre nőni. Pedig az ésszerűség és a „pont jó”, nagyon kifinomult értékek. Ezen értékek mentén centiméterről-centiméterre haladunk a végeredmény felé. 90 százalékban kész vagyunk az elvi elrendezéssel, kezd alakot ölteni a hajó tömege. Megnyugtató a látvány.

Battle of Centimeters
I am reporting from the research atelier of the university where the construction, measuring, and testing of the M=1:1 structural model of the boat is taking place right now. Why is that important? We are currently developing a category ‘A’ boat, whose traffic qualification will enable it to departure from the shores without any obstacles, and make it adapt at all the oceans and other hydrographic categories. Although, it is itself a significant development when one talks about sailing boats, but importantly, we are developing such a model in a highly reduced size dimensions. This vehicle with its length (8 meters) and width (2,5 meters) will be considered as an extremely small sailing boat that can ship on open seas and oceans. The development of such a ship requires a complete transformation from its user with regards to our terrestrial needs and behavior. Therefore we have fought great battles for each and every centimeter, so that we can appropriately develop the living space we imagined.

As I put it in my opening presentation, design is a force field which connects humans with the users. A field force that designates the nature and the way of using, and hence it has an impact on our behavior. We take this spatial and functional aspect very seriously. This development makes the backbone of our project, because it sheds light on the fact, that within the framework of fundamentally different set of rules it is possible to live on this planet. The ergonomical system developed and refreshed annually by Henry Dreyfuss and the dimensions of the related products, have lost their connections with the actual needs of humans. It is an amazing experience to realize during your research, that you can cook meals in such tiny places without real abnegations. It was also spectacular to recognize how many different ways are there to perceive a table, how many things a bed has to stand on the open-sea – especially when a ship is in dynamic motion – , and how easy it would be to implement all these things into a terrestrial setting.

We’ve let our artificial world to grow too enormous and comfortable. However, rationality and ‘just good’ are quite sophisticated measures. We have followed these measures centimeter by centimeter in order reach our final goal. We are 90% ready with the conceptual arrangements, and the weight of the ship has also started to take shape. The sight is comforting.

Hozzászólások

Túl az első szakaszon

Túl az első szakaszon

Megcsináltuk, amit másfél éve elterveztünk. Feszített tempóban, tartva a minőségi szintet, kidolgoztuk az alternatívánkat a túravitorlázás egy új minőségi iránya felé.

Az E9 bemutatkozik

Az E9 bemutatkozik

10 hónapnyi fejlesztői munka eredményeként elkészültünk a hajónk gyártmányterveivel.

100% Industrial Design

100% Industrial Design

Elérkeztünk a pillanathoz, hogy a vízvonal alatti testrész, a beltartalmak bonyolult sokasága és a külső szerelvényezés egységesen összeforrjon egy az egész jármű tulajdonságait informáló formatervbe.

Megérkezett a motor is!

Megérkezett a motor is!

Szeretnék pár szót ejteni erről a fontos alkatrészről. Mit keres egy dízel üzemű motor egy ökológiai lábnyomcsökkentő projektben? Máris leírom.

Projektmegnyitó a 2016-os Budapest Design Héten

Projektmegnyitó a 2016-os Budapest Design Héten

Fontos volt ezen az estén sok mindent tisztázni. Pontosan definiáltuk az igazi Industrial Design fogalmát, rávilágítottunk a társadalmi kérdésekre és probléma csoportokra.

National Geographic 2019. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket