Valter, Irma2020. július 16., csütörtök
Föld

Hány Föld-szerű bolygó létezik galaxisunkban?

2004.04.02.Admin

Galaxisunk Naprendszeren kívüli 105 bolygórendszere közül hánynak van a Földhöz hasonló, az élet kialakulását támogató bolygója? Kialakulhatott-e az élet a Jupiter-szerű óriásbolygók Föld méretű holdjain?

Galaxisunkban távoli csillagok körül eddig 105 bolygórendszert találtak csillagászok. A jelenlegi technológiák korlátai miatt a bolygók közül egyelőre csak a Jupiter-szerű óriásbolygókat térképezték fel a tudósok, a Földhöz hasonló kisebb kőzetbolygók tanulmányozása még hátravan.

Hány „Föld” található a Tejútrendszerben?

Vajon az ismert bolygórendszerek közül hánynak van a Földhöz hasonló, az élet kialakulását támogató bolygója?

Barrie Jones, a brit Open University professzora szerint körülbelül a bolygórendszerek felében található egy „Föld”. A professzor a Brit Asztronómiai Társaság ülésén mutatta be azt a számítógépes szimulációt, amelynek segítségével kutatócsoportjával erre az eredményre jutott.

Távoli „Földek” alatt olyan bolygókat értenek, amelyek tömege bolygónk tömegének 0, 1 – 10 szerese, központi csillagához nincs sem túl közel, sem túl távol, azaz felszínén a víz folyékony halmazállapotú lehet. Szempont volt az is, hogy a távoli „Föld” már egy milliárd éve keringjen központi csillaga körül a „lakható” zónában, legalább ennyi év kell ugyanis ahhoz, hogy élet alakuljon ki rajta.

A tudósok kilenc bolygórendszert vettek górcső alá, majd az eredmények alapján becslést készítettek a maradék 96-ra. Számításaik szerint legalább 50 bolygórendszernek van „Földje”, és ez a szám még növekedhet is. A bolygórendszerek központi csillagának öregedésével ugyanis a lakható zóna egyre jobban kitolódik, így a modell szerint a jövőben a bolygórendszerek kétharmadában van esély az élet kialakulására.

(Ez a becslés egyébként optimistának mondható: egy évvel ezelőtt, Dr Kristen Menou, az amerikai Princeton University professzora készített hasonló modellt, ám ő akkor arra jutott, hogy csupán galaxisunk bolygórendszerinek negyede támogathatja az életet.)

Lakhatók-e az óriásbolygók holdjai?

A probléma egy másik megközelítése során, az óriásbolygók körül keringő, Föld méretű holdakat vizsgálják a csillagászok, elképzelhető ugyanis, hogy ezek is támogatják az élet kialakulását.

Galaxisunkban az összes Jupiter méretű bolygót felfedezték már. Mivel a Jupiternek négy bolygónagyságú holdja van, más óriásbolygók körül akár egész sor ilyen méretű kísérő kering.

Az óriás gázbolygókon az eddigi ismeretek szerint nem alakulhat ki élet, ám a lakható (azaz a Naphoz sem nem túl közeli, sem nem túl távoli) zónában található nagyobb holdjaikon igen.

A Naprendszeren kívül galaxisunkban eddig 105 bolygórendszert fedeztek fel, ezekben 120 Jupiter méretű óriásbolygó kering. A bolygórendszerek közül kettőben három darab, 11-ben két darab, a maradék 92-ben pedig egy darab „Jupiter” található.

A csillagászok reményei szerint a 15 év múlva alkalmazott technológiák segítségével a bolygókról már könnyedén megállapíthatják, támogatják-e az életet vagy sem. Fontos bizonyíték lehet, ha széndioxidra, vízre vagy ózonra utaló jeleket találnak.

A feltételezések szerint a legközelebbi Föld-szerű, az életet támogató bolygó néhány tíz, esetleg száz fényévre lehet planétánktól. A távolság tehát olyan nagy, hogy kevés esély van rá, hogy valaha is eljutunk oda. Ez különösen akkor frusztráló, ha külső jelek egyöntetűen arra utalnak, hogy kialakulhatott az élet az égitesten.

Vízre bocsátották az első, újrahasznosított műanyagból készült ladikot

Évszázados hagyományt gondolt újra a PET Kupa. A Tiszából gyűjtött folyami műanyag hulladékból elkészült az első tiszai plasztik ladik.

Égi jelenségek 2020 július második felében

A kevés holdfény mellett megcsodálhatjuk a Tejutat, lesz esti és hajnali holdsarlónk, izgalmas együttállásunk, hajnalban felsorakozik az összes bolygó az égen.

3 éve vált le az A-68 jégtábla

2017. július 12-én szabadult el az Antarktisztól, a Larsen-C selfjégről az A-68 nevet kapott óriás jégtábla. Merre jár jelenleg?

Így hasznosíthatjuk a csapadékvizet

A WWF Magyarország ahhoz ad tippeket, ha lehetőségünk van rá, hogyan tartsuk meg a vizet házunk körül.

Környezetért felelős és tudatos választás

A Csípőtelken élő szarvasmarhák tápanyagban gazdag étrenden, jó tartási körülmények között élnek. A tőlük kapott tej a Sole-Mizo Zrt. szegedi üzeméből az elérhető legmodernebb, környezetkímélő Tetra Pak csomagolásban jut el a fogyasztókhoz.

National Geographic 2020. júliusi címlap