Márk, Ányos2019. április 25., csütörtök
Föld

Élet a sarkkörön túl

2016.04.20.Esther Horvath
National Geographic Magyarország

Az Amerikai Parti Örség Healy nevű hajója az Egyesült Államok legnagyobb és legmodernebb jégtörője.

A magasban egy meteorológiai léggömb rögzítőkötele látszik.

Healy az északi-sarki kutatásokban vesz részt, ahol a 80 fős legénységből és 50 fős tudósokból álló csoport sokszor hónapokig él elzárva a külvilágtól és dolgozik ezen 9 emeletes,128 méter hosszú szigeten. Küldetésük a nyári hónapokra szól, mert ekkor a legvékonyabb a jég a környéken, és 24 órán keresztül világos van.

A Healy, úgy működik, mint egy kisváros: boltokkal, étteremmel, kávézóval, mosodával, fodrászattal, edzőteremmel, orvosi rendelővel.

A legénység 3 műszakban dolgozik. A hajón minden óramű pontossággal történik. A szakács és a konyhára beosztott legénység minden nap négy étkezést biztosít: reggelit, ebédet, vacsorát és éjféli étkezést az éjszakai műszaknak, ez általában a nappali maradék. Semmit nem dobnak ki! Az étkezések idejére figyelni kell, mert a konyha percre pontosan nyit és zár. Aki késik, éhes marad. A friss zöldség és gyümölcs a misszió megkezdése után pár héttel elfogy, utána már csak konzervek és mirelit zöldségek maradnak, amelyek egy idő után nagyon unalmasak.

Az étkező a hajó orrában van, melynek fém fala óriási hanggal dübörög, amikor a hajó a jeget törve halad előre. Ez az óriási hang minden más hajón félelemmel töltené el utasokat, itt azonban egy nagyon különleges élmény, ahogyan a hajó teste rázkódik és a jég hatalmas hanggal zubog a jégtörő fém oldalán.

A jégtöréshez a hajó felkúszik a jégtáblára és ott addig hintázik jobbra-balra, míg a nagy teher alatt betörik a jég, majd halad előre a következő jégtábláig.

A legénység és a tudósok három- vagy hatágyas szobában laknak, ezekhez egy fürdőszoba jut. A hatágyas, emeletes ágyakból álló szoba körülbelül 16 négyzetméter. A szobák fala fém és mindegyikben rengeteg kábel fut a plafonon. A fürdés és a hajszárítás kihívást jelent, mert a szobában a 3 műszak miatt valaki mindig alszik, így zajt csinálni nem lehet.

A 24 órás világosság miatt mindenki hamar elveszíti időérzékét. Az idő múlásának fokmérője általában a fáradtság, ami az állandó világosság miatt sokkal később jelentkezik, mint otthon. Amint a hajó egyre mélyebbre jut a jég világában, mindenki ellop még egy kis időd az alvásból, reménykedve, hogy megpillantja a Jeges-tenger állatait. Legénység és tudósok hajnalig állnak csöndben, távcsővel a kezükben a hídon, pásztázva a jeget jegesmedve vagy rozmár után kutatva.

A hajón rengeteg sajátos szabály van, melyeket szigorúan be kell tartani, például a lépcsőkön a közlekedés iránya, a biztonsági öltözék viselése. Piros színűt a hagyomány tisztelete miatt a hajón lévők nem viselnek az északi sarkkör átlépése előtt, és ezután is csak azok vehetnek föl ilyen színű ruhát, akiket titkos ceremónia keretében felavatnak „jeges medvévé”. Az avatás örökre szól, a privilégiumhoz még oklevél is jár.

A fedélzeten lévőknek naponta kétszer be kell jelentkezni egy belső rendszeren keresztül, így a kapitány ellenőrizheti a személyzetet és tudja, senki sem esett vízbe.

A hajón meghatározott időközönként tűz- és vészriadó gyakorlatot végzenek.

A fárasztó munka után a fedélzeten élőknek lehetőségük van kikapcsolódásra: nézhetnek filmet, részt vehetnek zenés edzésen, kártyázni és sakkozni az étkezőben lehet, csocsó a hajó orrában van a motorház mellett. Alkohol, drog és intim kapcsolat a hajón szigorúan tilos.

A külvilággal való kommunikáció nagyon korlátozott. Egy műholdas telefonkapcsolat kártyával használható – ez igen drága. Mobiltelefonok egyáltalán nem működnek, nincsen wifi a hajón, számítógép is csak néhány van a kutatói teremben, ahol az internet hozzáférés nagyon limitált.

Minden embernek van csipogója, ezen jönnek a napi hírek, utasítások, és ezen keresztül informálnak mindenkit, ha a hajó mellett jegesmedvét vagy rozmárokat látnak a hajó hídjáról.

De mit is csinálnak a kutatók? Az Amerikai Nemzeti Oceanográfiai és Légköri Hivatal (NOAA) 1880 óta méri a föld- és tengerfelszíni globális átlaghőmérsékletet, az adatok szerint 2015 volt a legmelegebb év Földünk történelmében. A növekvő hőmérséklet miatt a Jeges-tenger egy folyamatos változáson megy át, ahogyan a nyári jég vastagsága csökken. A  jég borította területek csökkenésével a kereskedelmi és turista hajóforgalom növekszik. A forgalom növekedése pedig súlyos környezeti következményekkel járhat. Az eddig még viszonylag érintetlen környezet, nagyon érzékenyen reagál minden beavatkozásra, különösen a környezetszennyezésre.

Kutatók adatgyűjtésen

A növekvő forgalom lehetséges hatásai: véletlen vagy illegális olajkibocsátás, hajók tengeri emlősökkel való ütközése, tengeri emlősök migrációs útvonalának megzavarása, a megnövekedett emberi eredetű zajok és a járművek szén-dioxid kibocsátása.

2015-ben, 500 sarkvidéki hajó járt itt, ez a forgalom több mint kétszerese az egy évtizeddel ezelőttinek. A növekvő forgalom miatt, az Amerikai Parti Örségnek fel kell készülnie hajóbalesetekre és környezeti katasztrófákra ezen a mindentől távoli területen. A Jeges-tengeren a legnagyobb kihívást a kommunikációs csatornák hiánya okozza.

NOAA víz alatti CTD (conductivity, temperature and depth) szenzora méri a konduktivitást, a hőmérsékletet különböző mélységben.

Az Amerikai Parti Örség Healy nevű jégtörője, 2015 júliusában „Mentés és Kutatás” elnevezésű küldetésen vett részt, fedélzetén 50 tudóssal és 100 személyzettel Amerikai Parti Örség részéről.

A misszió alatt különböző kutatóintézetek tudósai oceanográfiai és légköri adatokat gyűjtöttek, bójákat telepítettek, amelyek folyamatosan adatokat szolgáltatnak a sarkvidéki szélsebességről, a levegő hőmérsékletéről, páratartalomról, felhőlefedettségről, a napsugárzásról, a víz hőmérsékletéről és olyan környezeti adatról melyek fontosak a sarkvidék tanulmányozásában.

A Puma SUAS kisrepülő elindul a környék felderítésre. Akkumulátora félóráig ad elegendő energiát.

Az expedíció során az Amerikai Parti Örség Kutatási Központja olyan új technológiákat tesztelt, melyekkel megnövelhető a keresési és mentési akciók sikeressége a sarkvidéken. Olyan előkészületi munkákat is végeztek, melyek segítik kezelni az esetleges környezeti katasztrófákat, és hogy egy ilyen alkalommal meg tudják menteni a Jeges-tenger élővilágát.

Írta és fényképezte: Esther Horvath

Hozzászólások

Város, építészet, fenntarthatóság

Város, építészet, fenntarthatóság

Hódít az urbanjungle, amely tereket tölt meg a növények zöldjével. A környezettudatos építészetről kérdeztük a Nakedhome ügyvezetőjét, Radnóthy Szabolcsot.

Föld Napja – mindannyian tehetünk a fenntarthatóságért

Föld Napja – mindannyian tehetünk a fenntarthatóságért

Bolygónk természeti kincseinek éltetésén túl, nem hagyhatjuk figyelmen kívül hogy ezek az értékek közül egyre több tűnik el vagy kerül kritikus állapotba.

Először mérték fel a műanyagtermékek szénlábnyomát

Először mérték fel a műanyagtermékek szénlábnyomát

Először mérték fel a kutatók a műanyagtermékek életciklusa során közvetlenül vagy közvetett módon a levegőbe kerülő szén-dioxid mennyiségét.

Újraéledt a barcsi Ó-Dráva

Újraéledt a barcsi Ó-Dráva

Újraéledt az Ó-Dráva holtág az Európai Unió LIFE+ programjának keretében, az öt évig tartó, mintegy 834 ezer eurós magyar-horvát élőhely-revitalizációs beruházás eredményeként.

Műholdról is látható az óceánban úszó műanyag

Műholdról is látható az óceánban úszó műanyag

Ígéretes módszer lehet a tengeri műanyagszemét műholdas azonosítása.

National Geographic 2019. áprilisi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket