Ambrus, Ambrózia2019. december 07., szombat
Föld

Lehet, hogy lusták vagyunk?

2016.04.24.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

A hazai lakosság 46 százaléka semmilyen formában nem gyűjti szelektíven a tejes és gyümölcsleves dobozokat

A fenti adat az Italos Karton Környezetvédelmi Egyesülés (IKSZ) által készített, országos reprezentatív felmérésből derült ki. Annak ellenére, hogy a szelektív hulladékgyűjtés lehetősége a hazai lakosság 96 százaléka számára elérhető, mégis sokan a kommunális szemétbe dobják a tejes és gyümölcsleves kartondobozokat.

Az IKSZ 2016 márciusában a TNS Hoffmann kutatócéggel közösen készített egy 1000 fős, 18-59 éves városi lakosok körében végzett, országosan reprezentatív online felmérést abból a célból, hogy feltérképezze azokat a gátakat, amelyek jelenleg visszatartják a magyar lakosság jelentős részét az italos kartondobozok szelektív gyűjtésétől. Mivel jelenleg a tejes és gyümölcsleves kartondobozok szelektív gyűjtésének hazai aránya még az EU-s átlag felét sem éri el, ezért a kutatás fontos szempontja volt azon lehetőségek megtalálása, melyekkel tovább lehetne növelni e csomagolóanyag újrahasznosításának nagyobb arányát.

A felmérés során kiderült, hogy egy héten átlagosan 5 italos kartondoboz keletkezik egy magyar családnál. Noha a megkérdezettek 96 százalékánál elérhető a szelektív gyűjtés lehetősége, mégis csak a válaszadók 54 százaléka jelezte, hogy szelektíven gyűjti az italos kartont – vagyis a magyarok majdnem fele a szemeteskukába teszi a tejes és gyümölcsleves kartondobozokat, noha ezek szelektív gyűjtésével és újrahasznosításával sok fát menthetnénk meg.

Mi lehet az ok? A nem gyűjtők egy része ismerethiányra hivatkozott, voltak, akik szerint nincs lehetőségük saját otthonukban a szelektív hulladékgyűjtésre, és olyanok is akadtak, akiknél a környezetvédelmi szemléletmód nem volt kellően erős, ám 66 százalék kényelmi szempontok miatt nem gyűjt – vagyis tudják, hogyan gyűjtsék szelektíven az italos kartondobozt, de mégsem teszik.

Kifogást persze mindig találunk. Az egyébként a hulladékot szelektíven szétválogató, de italos kartondobozt mégsem gyűjtő válaszadók a következő kifogásokat említették: nem tud az italos karton szelektív gyűjtésére is külön odafigyelni, a használt italos kartondobozok túl sok helyet foglalnak, az üres tejes és gyümölcsleves kartondoboz hamar megbüdösödik; túl kevés italos kartondoboz keletkezik a háztartásban.

A kutatás egy olyan lehetőségre is rávilágított, amely révén egy kis odafigyeléssel akár már most megduplázhatnánk a szelektíven gyűjtött italos kartondobozok számát. A tejes és gyümölcsleves kartondobozokat szelektíven gyűjtők ugyanis bevallottan csak a háztartásban keletkező kartondobozok 60 százalékát gyűjtik szelektíven, vagyis minden harmadik kartondoboz a szemeteskukában landol.

„Szavakban legtöbben már környezettudatosak vagyunk, de tettekben sokan még nem, pedig az italos karton gyűjtése nagyon egyszerű. Az üres dobozokat laposra tapossuk, visszacsavarjuk a kupakot, majd a lakóhelyünktől függően a szelektív gyűjtőedénybe, vagy a szelektív gyűjtőzsákba tesszük – ez két-három egyszerű mozdulat, amelyekkel azonnal hozzájárulhatunk egy fenntarthatóbb jövő építéséhez” – mondta Baka Éva, az IKSZ ügyvezető igazgatója. – „Naponta átlagosan 5 órát töltünk el tévénézéssel, így senki nem hivatkozhat sem az időhiányra, sem az információhiányra. Egyesületünk a jövőben is tovább folytatja majd a szelektív gyűjtéssel kapcsolatos ismeretterjesztő, környezetvédelmi akciót, de cselekedni mi magunknak kell” – tette hozzá az ügyvezető igazgató asszony.

Demográfiai összetételük szerint jellemzően a 30-39 éves korosztály, a főiskolai vagy egyetemi diplomával rendelkező válaszadók, valamint a nagycsaládosok/gyermekkel rendelkezők gyűjtik szelektíven az italos kartondobozokat. Lakóhelyüket tekintve elsősorban a fővárosiakra jellemző a tejes és gyümölcsleves kartondobozok szelektív gyűjtése, noha számos nagyvárosban és megyeszékhelyen, így Egerben, Kaposváron, Kecskeméten, Győrben, Nagykanizsán, Nyíregyházán, Pécsett és Veszprémben is átlagon felüli teljesítményt nyújtottak a válaszadók.

Hozzászólások

Betolakodó állatok veszélyeztetik az amerikai nemzeti parkok lakóit

Betolakodó állatok veszélyeztetik az amerikai nemzeti parkok lakóit

Az Egyesült Államok nemzeti parkjainak több mint felében jelentenek fenyegetést a betolakodó állatfajok.

Vadon élő növények magvai még hasznosak lehetnek a jövőben

Vadon élő növények magvai még hasznosak lehetnek a jövőben

Haszonnövények vadon élő rokonainak több ezer magját gyűjtötték be tudósok hat év alatt a világ legkülönbözőbb pontjain.

Ma kell a helyes útra lépni és nem holnap!

Ma kell a helyes útra lépni és nem holnap!

Világszerte milliók, főként fiatalok kérik a vezetőket arra, hogy tegyenek sokkal többet a klímavészhelyzet ellen.

Égi jelenségek 2019. december első felében

Égi jelenségek 2019. december első felében

Telihold lesz, jönnek a Geminidák meteorjai, közel kerül egymáshoz a Vénusz és a Szaturnusz, gyönyörködhetünk a téli csillagképekben.

Akik a sarkvidékről álmodnak

Akik a sarkvidékről álmodnak

Vajon kik lesznek a résztvevői a 2020-as Fjällräven Polar életre szóló kalandjának? Varga Dávid Bence és 22 társa megcélozta.

National Geographic 2019. decemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket