Kármen, Anita, Péter, Marcellinusz2020. június 02., kedd
Föld

Hosszú az út a fenntarthatóságig

2016.06.25.Erdélyi Ilona
National Geographic Magyarország

Az elkövetkező évtizedben további 2,5 milliárd ember csatlakozik majd a fogyasztók csoportjához, így a mezőgazdasági nyersanyagok (soft commodities) iránti növekedni fog a kereslet.

Fotó: Thomas Cristofoleti/WWF

Ezek a mezőgazdasági nyersanyagok szolgálnak ételeink, testápolási szereink, ruháink, sőt az általunk fogyasztott energia alapanyagául. Egy egészséges bolygóhoz fenntartható termelésre és, ami rajtunk is múlik, fogyasztásra van szükség.

Napjainkban rengeteg mezőgazdasági nyersanyag, például a pálmaolaj, a szója, a fa, a nádcukor, a tengeri hal, a papír vagy a gyapot hatékony és fenntartható termelése még mindig nem megoldott. Az előállítás során jelentős mennyiségű vizet használnak fel, elpusztítanak vagy károsítanak olyan fontos élőhelyeket, mint az esőerdők, a lápok és a szavannák, és hozzájárulnak az éghajlatváltozáshoz is.

„Ha ezt a növekvő keresletet a természeti erőforrások túlzott kizsákmányolása nélkül szeretnénk kielégíteni, akkor fenntarthatóbb kitermelési és előállítási módokat kell találnunk” – állapítja meg Stephen Watson, a WWF vállalati kapcsolatokért és Ázsiáért felelős vezetője, aki a WWF piacok fenntartható átalakítását szorgalmazó kezdeményezésnek is az élén áll.

Illusztráció: WWF

A WWF szakembere szerint a vállalatok egyedül nem képesek megoldani ezt a globális problémát, de a kormányokkal, közösségekkel, civil szervezetekkel, és a fogyasztókkal együttműködve képesek lesznek a sikeres folyamatok előmozdítására.

A vállalati oldalt vizsgálva a WWF elemzést végzett 256 cég árubeszerzésének fenntarthatóságáról. A Fogyasztási Cikkek Fórumához (Consumer Goods Forum, CGF) tartozó, befolyásos, világszintű üzleti platform tagjainak éves eladásai meghaladják a 3,5 trillió dollárt. Számuk, méretük és változatosságuk miatt együttes elemzésük releváns következtetések alapja lehet.

Az eredmények riasztóak. Csupán néhány vállalat, például a nálunk is ismert Kimberly-Clark, a Waitrose, vagy az Unilever mutattak jó, követendő példát kötelezettségvállalásukkal, és annak érdekében tett lépéseikkel, hogy csak megbízható szabványok szerint hitelesített árukat szerezzenek be. Ilyen szabványnak számít az FSC (Forest Stewardship Council a fenntartható pálmaolaj-kitermelést szorgalmazó RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) az ASC (Aquaculture Stewardship Council).

A kutatás azt is kimutatta, hogy a vállalatok többsége nem teszi meg a tőlük elvárt lépéseket annak érdekében, hogy javaslataik mentén a piacok fenntarthatóbbá váljanak. Például kevesebb, mint a cégek fele hozza nyilvánosságra fenntarthatósági adatait, vagy jelent kifejezetten a mezőgazdasági nyersanyagok beszerzési irányelveiről, és csupán 9 százalékuk (22 cég) tett mérhető, határidőhöz kötött vállalásokat arra vonatkozóan, hogy a számukra lényeges nyersanyagokat a WWF által megbízhatónak ítélt és ajánlott szabványok szerint szerezze be.

Hozzászólások

Csigaminta a Shkodrai-tó vizén

Csigaminta a Shkodrai-tó vizén

A Montenegró és Albánia határán lévő tavat a Nemzetközi Űrállomásról fotózták 2020. február 21-én.

Égi jelenségek 2020. június első felében

Égi jelenségek 2020. június első felében

A júniusi telihold félárnyékos fogyatkozással érkezik, alkonyatkor még kereshetjük a Merkúrt, a hajnal előtti órákban pedig az óriásbolygókat.

A troposzféra ózonszintjéről végeztek vizsgálatokat

A troposzféra ózonszintjéről végeztek vizsgálatokat

A sztratoszférában lévő ózont ma már jól ismerjük, azonban kevesebbet tudunk a felszínhez közeli, a troposzférában lévő ózonról.

Ismét egy különleges fotón látható az éjszakai Budapest

Ismét egy különleges fotón látható az éjszakai Budapest

2020. március közepén fővárosunkat fotózta az ISS fedélzetéről egy amerikai űrhajós.

Ne térjünk vissza a normálishoz! – Művészek és tudósok nyilatkozata

Ne térjünk vissza a normálishoz! – Művészek és tudósok nyilatkozata

Több, mint 150 hazai művész, tudós és értelmiségi csatlakozott ahhoz a nemzetközi felhíváshoz, amely a vírus utáni időszakra készülő emberiséget szólítja meg.

National Geographic 2020. májusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket