Gál, Margit, Hedvig2019. október 16., szerda
Föld

Színpompás vadvirágok a fenntartható mezőgazdaság szolgálatában

2019.02.24.NG

A szántóföldek peremére ültetett vadvirágos sávok elősegítik a természetes élővilág közreműködését a növénytermesztésben.

Forrás: Flickr/Agroscope, Matthias Tschumi

Angliában a fenntartható mezőgazdaságért folytatott kísérletsorozat, az ASSIST (Achieving Sustainable Agricultural Systems) azt tűzte ki kutatási célul, hogy az egyre növekvő élelmiszerigényt miként lehet a környezet károsítása nélkül kielégíteni. Az eddigi teszt-területeken igen szép eredményt értek el, ehhez most a modern technológia további segítséget ad.
A szántóföldek peremén lévő sávok otthont adnak pl. zengőlegyeknek, ragadozó bogaraknak, parazita darazsaknak, amelyek mind-mind a szántók kártevőinek létszámát tudják csökkenteni. A nagy méretű szántók középső része azonban túl messze van a virágos sávtól, így a rovarok munkája sem hasznosul a kellő mértékben.
A modern mezőgazdaság azonban ma már GPS segítséggel működő gépeket használ, így nagy pontossággal lehet a szántókon kialakítani a vadvirágos területeket. A kombájnok aratáskor ki tudják kerülni, így itt az állatok menedékre találnak egész évben.
A kísérletekben az angol farmok szántóinak mindössze 2 százalékát elfoglaló 6 méter széles sávokat ültettek be vadvirágokkal, mint pl. a margaréta, a réti here, imola, vadmurok. A vadvirágos sávok az őszi búzától a repcén át a tavaszi árpáig terjedő kultúrák közé kerültek, s egy teljes vetésforgó cikluson keresztül nyomon követik a szántók és a rétsávok alakulását. Vizsgálni fogják, hogy a szántók középső részein, ahol rovarirtót használnak majd, a rétsávokkal odavonzott rovarvilág vajon miként reagál, káros, vagy hasznos hatások lesznek-e többségben.

Svájcban is folyamatban van egy hasonló kísérletsorozat, 13-16 növényfajt ültetnek a svájci sávokba (pipacs, búzavirág, koriander, kapor, hajdina, stb.), e felmérések első eredményei is igen pozitívak voltak: a gabonát károsító árpabogárból például 53 százalékkal kevesebb volt a virágos sávokhoz közeli őszi búzán, így a kártétel is kevesebb volt.
A vadvirágos sávokban élő természetes ragadozó rovarállomány segít kordában tartani a mezőgazdasági károsítók létszámát, megakadályozza azok túlszaporodását, s ezzel csökkenti a vegyszerek használatát.
2017-ben az ENSZ közzétett egy jelentést, amelyben a rovarirtók használatának szükségtelen voltát hangsúlyozták, mivel nem igaz az, hogy ezek nélkül nem lehet nagyüzemi mezőgazdasági termelést folytatni, jelentős terméskiesés nélkül. Azt nagyon nehéz bizonyítani ugyan, hogy egy-egy rovarirtó konkrét egészségkárosító vagy természetkárosító hatással bír, de a rovarirtók képviselői azt hangoztatják ma is, hogy a termés 80 százalékát elveszíthetik a farmerek, ha nem használják a vegyszereiket. Mindeközben számtalan olyan év van, amikor a rovarkártevők egyszerűen olyan csekély mennyiségben vannak csak jelen egy adott területen, hogy a vegyszerek használata sokkal több kárt okoz, mint amennyi termést megmentenek vele. Érdemesebb lenne a vegyszerhasználatot azokban az években használni, amikor valamely kártevő inváziós mennyiségben jelenik meg, és valóban veszélyt jelent a termésre, a többi év során viszont a természetes védekezést kell előnyben részesíteni.
A nem állandó használat ráadásul a mérgekkel szembeni rezisztencia kialakulásának esélyét is csökkenti.
Ahhoz, hogy a növekvő népességet biztonságos élelmiszerrel tudjuk ellátni, s közben ne pusztítsuk el a bolygó élővilágát, gyökeres szemléletváltásra van szükség a mezőgazdaságban. Ehhez remek kiindulást jelentenek az ilyen kísérletek, ráadásul ezeket a trükköket akár a saját kiskertjeinkben is jól alkalmazhatjuk, ha azt vegyszermentesen, rovarbarát módon alakítjuk ki.

Forrás: Égen-Földön-Föld alatt

Égi jelenségek 2019. október második felében

Mozgalmas lesz az időszak, bőven akadnak látnivalóink, együttállások, hajnali és alkonyi holdsarlók, állatövi fény és meteorok is lesznek az őszi égen.

Hazai vízkészletek kezelése

Magyarország ivóvízkészletei bőségesek, de jelentős területeit fenyegeti szárazság, mezőgazdasága és környezetgazdálkodása helyenként már most vízhiánnyal küzd.

Emberi tevékenység során kerül a legtöbb több szén-dioxid a levegőbe

Egy nagyszabású tanulmány szerint az emberi tevékenység évente százszor több szén-dioxidot bocsát ki, mint a lévő vulkánok.

Valóban életnyomokat tartalmaz a 3,5 milliárd éves ausztrál kőzet

A nyugat-ausztráliai Pilbara-ősmasszívum területén 3,5 milliárd éves kőzetekben olyan jellegzetességeket találtak, amelyek alapján élőlények tevékenységére gyanakodtak.

Megtalálta az otthonát a Polarstern a sarki jégben

Szeptember 20-án kelt útra a kutatóhajó az egyéves küldetésére.

National Geographic 2019. októberi címlap