Gábor, Karina2019. március 24., vasárnap
Föld

Föld Órája 2019: Mutass példát Te is!

2019.03.06.NG
National Geographic Magyarország

A világ legnagyobb önkéntes civil akcióján, a WWF által indított Föld Óráján idén is emberek milliói fejezik ki elkötelezettségüket bolygónk iránt.

A több mint 10 éve tartó kezdeményezés 2019-ben mindenkit arra buzdít, hogy példát mutasson tetteivel. A hazai főszervező, a WWF Magyarország idén egy négy hétig tartó kihívássorozatot indít, melynek résztvevői amellett, hogy hozzájárulnak környezetük és a természet megóvásához, Lumenet energiatakarékos csomagot nyerhetnek.
Rekordév lesz az idei a Föld Órája szempontjából: 2019-ben több mint 180 ország vesz részt a kezdeményezésben, hogy felhívják a figyelmet a természet megóvásának és a biológiai sokféleség megőrzésének fontosságára, és mindenkit cselekvésre buzdítsanak. „Az akció eredetileg egy szimbólum köré épül, amelynek lényege, hogy 60 percre kihunynak a Föld fényei: lekapcsolnak az ikonikus épületek és elsötétülnek az otthonaink. Az akció valódi jelentősége azonban nem abban rejlik, hogy ebben az egy órában, március 30-án 20.30 és 21.30 között mit teszünk, hanem hogy a Föld Ünnepén túl milyen tettekkel óvjuk környezetünket.
Kenyában például 2030-ig egymilliárd facsemete ültetésével vállalták, hogy helyreállítják az erdővel borított területeket, Malajziában petíciót indítanak azért, hogy a tigrisek megóvása nemzeti szinten napirendre kerüljön” – mondta Antal Alexa, a WWF Magyarország kommunikációs vezetője.

Indonéziában 5 millió fiatalt szeretnének ösztönözni a zöld életmód elsajátítására, Ecuador fővárosában, Quitóban a műanyagmentességről szóló törvény bevezetését sürgetik, Finnország pedig az ország lakosságának több mint egynegyedénél kívánja elérni, hogy fenntarthatóan étkezzen. 2018 óta megújult a Föld Órája üzenete: „Kapcsolódj a Földhöz!”, fókuszban pedig bolygónk biológiai sokféleségének megőrzése áll.
Az elmúlt évtizedben milliók vettek részt az éghajlatváltozással és a természeti problémák megoldásával kapcsolatos kezdeményezésekben, figyelemfelhívó akciókban. A Föld Órája olyan eredményekhez járult hozzá, mint például egy 3,5 millió hektáros tengeri védett terület létrehozása Argentínában, egy 2700 hektáros „Föld Órája-erdő” kialakítása Ugandában vagy a tengerek és erdők védelmét célzó új jogszabályok bevezetése Oroszországban.
A WWF egyik felmérése szerint azonban – amelyet a világ tíz, biológiailag sokszínű országában készített – az emberek csupán 40 százaléka lát összefüggést a természeti értékek és az olyan alapvető emberi szükségletek között, mint az élelem, az ivóvíz és a tiszta levegő. Fontos tehát hangsúlyoznunk, saját jövőnk függ attól, hogyan bánunk környezetünkkel.

Bárki példát mutathat
„Négy héten keresztül – március 5. és 31. között -, hetente más-más kategóriában teszünk közzé a természet megóvását és a fenntartható életmódot támogató mindennapi tippeket, és arra kérjük a lakosságot, hogy válasszák ki közülük azokat, amelyeket a leginkább be tudnak illeszteni életükbe. Így kis erőfeszítéssel, de mégis sokat tehetünk közvetlen környezetünkért és az egész bolygóért” – hívta föl a figyelmet Antal Alexa. Aki szeretne részt venni az akcióban, töltsön föl nyilvános posztban egy képet #földórája2019 hashtaggel a Facebook vagy Instagram oldalára arról, ahogy épp a kihívást teljesíti.
Jöhetnek a fotók húsmentes ételekről, biciklizésről vagy akár arról, ahogy vászonzsákot használunk bevásárláskor nejlonzacskó helyett. Így tetteivel bárki példát mutathat barátainak, családtagjainak és a világnak. Az első héten a fenntartható étkezés kategóriájában választhatunk magunknak kihívást – vagy teljesíthetjük akár az összeset.
A második hét a fenntartható háztartásról fog szólni, a harmadik a hulladékcsökkentés témakörében ad tippeket, a negyedik héten pedig az energiatakarékosság lesz terítéken. A WWF Magyarország a kihívásokat a foldoraja.hu-n, valamint Facebook és Instagram oldalán teszi közzé.

Húsmentes napokat tart a Quimby frontembere
Az akcióban ismert emberek és a WWF Magyarország munkatársai is részt vesznek: a legelső kihívásban Varga Livius, a Quimby énekes-frontembere azt mutatja be, hogy hetente csupán két alkalommal fogyaszt húst, hozzájárulva ezzel a környezettudatos élethez.
Tudtad? 1 kilogramm marhahús előállításához átlagosan 15500 liter vízre van szükség, a baromfihús esetében pedig ez a szám 3900 liter. Alapvetően a hús előállításához rengeteg élelmiszerre van szükség, a világon megtermelt gabona felét ma az állatok etetésére használjuk. Kevesebb földterületet használ tehát – vagyis kisebb az ökológiai lábnyoma – egy húsmentes menünek, ezért érdemes húsfogyasztásunkat mérsékelni.

Élj fenntarthatóan és nyerj!
A kihívásban résztevők idén nem csupán jót tesznek és példát mutathatnak, de nyerhetnek is! A WWF Magyarország akciójához a Lumenet világítástechnikai vállalat is csatlakozott: 400 darab energiatakarékos fényforrásokból álló csomagot ajánlott fel, melyet az alapítvány a Föld Óráját követően kisorsol azok között, akik legalább egy fotóval részt vesznek a kihívásban.
Természetesen idén is lehet csatlakozni a Föld Órájához vállalatként, önkormányzatként és intézményként egyaránt: regisztrálni a foldoraja.hu weboldalon lehet, ahova bárki feltöltheti saját kezdeményezését is.

Hozzászólások

Őrizzük meg természetes vizeink biológiai sokféleségét!

Őrizzük meg természetes vizeink biológiai sokféleségét!

Március 22-e a Víz Világnapja, melynek idei mottója: „Vizet mindenkinek!”. Ez valójában annyit jelent, hogy „Tiszta vizet mindenkinek!”

Mi fán terem az erdő?

Mi fán terem az erdő?

A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság a WWF Magyarország közreműködésével 6 részes animációs kisfilmsorozatot készített Mi fán terem az erdő? címmel.

Kuba alkotmányával is föllép a klímaváltozás ellen

Kuba alkotmányával is föllép a klímaváltozás ellen

Eddig több ország ( pl. Ecuador, Tunézia) alkotmányába

Egy Földünk van, törődjünk vele!

Egy Földünk van, törődjünk vele!

2019-ben, március 30-án lesz a WWF Föld Órája, azonban fontos, hogy környezetünkkel ne csak ezen a napon, ebben az egy órában törődjünk.

Holland települések nemet mondanak a lufieregetésre

Holland települések nemet mondanak a lufieregetésre

Egyre több holland település tiltja be a léggömböket környezetszennyező hatásuk miatt.

National Geographic 2019. márciusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket