Valter, Irma2019. július 16., kedd
Föld

Az egyik legnagyobb tengeri olajkatasztrófa volt

2019.03.24.MTI
National Geographic Magyarország

1989. március 24-én az alaszkai Vilmos herceg-szorosban zátonyra futott az Exxon Valdez teherhajó, amelynek rakományából 42 millió liter olaj ömlött a tengerbe.

Ma már ilyen, dupla fenekű tankerek szállítják az olajat
Forrás: Profimedia, Zuma Press - News

A baleset az Egyesült Államok ember által előidézett addigi legnagyobb természeti katasztrófáját okozta. Az MTVA összefoglalóját olvashatják a balesetről.

A 210 millió liter nyersolajjal megrakott Exxon Valdez óriástanker 1989. március 23-án, este 9 óra 12 perckor futott ki a transzalaszkai olajvezeték végpontján, egy védett fjordból, Valdez kikötőjéből. A túlterhelt legénység a nagy hajókkal nehezen navigálható tengerszorosban a tulajdonos Exxon olajipari cég által megígért, de fel nem szerelt jéghegydetektor és az egy éve hibás ütközésjelző radar nélkül manőverezett. Bajtól mégsem tartott senki, mert a szoroson az előző tizenkét évben csaknem tízezer tankhajó kelt át biztonságosan. Joseph Hazelwood kapitány a kis jéghegyektől tartva – engedéllyel – letért a kijelölt vízi útvonalról, majd utasította – a hajó irányítására jogosítvánnyal nem rendelkező – harmadtisztet, hogy egy bizonyos pont elérése után térjenek vissza a hajóútra. A kapitány ezután a szabályokat megszegve elhagyta a parancsnoki hidat, és a kabinjába ment, ahol – munkáltatója állítása szerint – a sárga földig leitta magát, de erre nem volt bizonyíték, és a per során az ittasság vádja alól felmentették.

Az irányváltoztatási parancsokat a fáradt, ütközésjelző radar nélkül kormányzó harmadtisztnek az óriási rakomány miatt rosszabbul manőverezhető tankerrel nem sikerült tökéletesen végrehajtania, és négy perccel éjfél után ráfutott a Bligh-zátonyra. A sziklás tengerfenék felszakította a teherhajó burkolatát, a 11 olajtankból 8 megsérült, és az olaj a vízbe ömlött.

A vészjelzés után megkezdődött mentést a zátonyon ülő hajó rossz megközelíthetősége, a viharos időjárás és a hatékony mentési terv hiánya nehezítette. Az Exxon számára a rakodótérben rekedt sok ezer liter olaj kiszivattyúzása több napig tartott, az olajfolt terjedésének megakadályozására kidolgozott módszereik (vegyi anyagokkal, égetéssel, lefölözéssel) rendre kudarcot vallottak.

A vitatott, de egyezményesen elfogadott adatok szerint a hajó gyomrából végül 42 millió liter olaj ömlött ki, sűrű, áthatolhatatlan réteggel vonva be a tenger felszínét, 2100 kilométernyi partszakaszon 28 ezer négyzetkilométernyi területet beszennyezve. Becslések szerint még 2010-ben is 87 ezer liternyi olaj volt az alaszkai homokba és talajba beivódva, a szennyezettség mértéke évente mindössze 4 százalékkal csökken. A Deepwater Horizon olajkitermelő platform 2010-ben a Mexikói-öbölben bekövetkezett balesetéig ez volt az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb környezeti katasztrófája.

Az olajkatasztrófa után pár héttel így nézett ki a terület.
Forrás: Profimedia, Zuma Press – News

Az olajszennyezés 250 ezer tengeri madár, 2812 vidra, 300 fóka, 247 sas, 22 kardszárnyú delfin, megszámlálhatatlan lazac és hering azonnali pusztulását okozta. Közvetve 28 állatfajta szenvedett kárt, populációjuk helyreállásához, a növény- és állatvilág teljes regenerálódásához három évtizedre volt szükség.

A szerencsétlenséget követően Alaszka állam kártérítési pert indított az Exxon ellen. A kereset az olajipari mamutvállalat szándékos gondatlansága által az indiánoknak és halászoknak okozott veszteségek teljes megtérítését és a szennyezés felszámolásának folytatását követelte. (A környezetszennyezés miatt halászok és halkereskedők maradtak megélhetés nélkül, a turizmusban több mint húszezren vesztették el állásukat.)

1994-ben egy alaszkai bíróság 287 millió dollárban határozta meg az Exxon Mobile által fizetendő kompenzációs kártérítés és ötmilliárd dollárban a büntető kártérítés összegét. Utóbbit egy szövetségi fellebbviteli bíróság a felére, majd 2008-ban a legfelsőbb bíróság szinte megmosolyogtató módon – egy 1818-as irányadó esetre hivatkozva – 507,5 millió dollárra, az Exxon félnapi bevételének megfelelő összegre, mérsékelte. A vállalatnak 2009-ben a kártérítés kamataként további 470 millió dollárt kellett kifizetnie. A baleset a cégnek saját adatai szerint több mint 4,3 milliárd dollárjába került. 2015 októberében az amerikai igazságügyi minisztérium bejelentette, hogy – miután teljesen talpra álltak a katasztrófával sújtott kulcsfontosságú vadvilág-populációk – a bírósági dossziét lezárták, a kőolajóriással szemben további kártérítési igénnyel fellépni nem lehet.

A baleset idején csupán egy világító bójával jelzett Bligh-zátonyra ma már egy 18 méter magas, kivilágított betonoszlop hívja fel a figyelmet. A helybéliek az Exxon Valdez kapitánya után csak Hazelwood póznájának nevezik a baleset mementójaként (is) álló vészjelzőt. A kapitányt végül csak kisebb vétség, a hajó gondatlan irányítása miatt büntették 50 ezer dollárra és ezer óra közhasznú munkára, hajóskapitányi engedélyét nem vonták be, de munkát már nem talált. A hajót ténylegesen irányító harmadtisztet a tárgyalás során felmentették.

Az Exxon Valdez balesete óta az alaszkai hatóságok vontató-, illetve kísérőhajókkal segítik a szorosban a hajóóriások navigációját. A katasztrófából okulva az amerikai kongresszus 1990-ben megalkotta az olajszennyezési törvényt, amelynek értelmében 2015-től az amerikai vizeken kizárólag dupla fenekű olajszállító hajók közlekedhetnek. Az Exxon Valdezt még ez sem mentette volna meg, de a kifolyt olaj mennyiségét, így a környezeti károkat is 60 százalékkal csökkenthette volna.

A 30 millió dolláros költséggel megjavított Exxon Valdezt – tulajdonosváltások és átnevezések után – 2012-ben vonták ki végleg a forgalomból.

Hozzászólások

Égi jelenségek 2019. július második felében

Égi jelenségek 2019. július második felében

16-án este részleges holdfogyatkozást láthatunk Két éve

Méhbaráttá alakul egy holland város

Méhbaráttá alakul egy holland város

Utrecht városában idén nyáron 316 buszmegálló tetejére telepítenek zöldfelületet.

Elképzelhetetlen helyen fedeztek fel hóalgákat

Elképzelhetetlen helyen fedeztek fel hóalgákat

Nemrégiben olyan helyen találtak hóalgát, ahol az életnek nem sok esélye lehetne.

Majdnem műanyagmentes fesztivál

Majdnem műanyagmentes fesztivál

Óriási taps fogadta Sir David Attenborough-t a Glastonbury fesztivál utolsó napján.

Drónnal térképeztek fel egy korallzátonyt

Drónnal térképeztek fel egy korallzátonyt

A Guami Egyetem és a NASA közös program keretében a

Ajánlataink

Az új típusú olajkatasztrófa soha nem látott kihívások elé állítja a szakembereket

Az új típusú olajkatasztrófa soha nem látott kihívások elé állítja a szakembereket

A rendkívül toxikus olajtípusból még nem került korábban ekkora mennyiség a tengerbe.

National Geographic 2019. júliusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket