Valter, Irma2019. július 16., kedd
Föld

Minimalisták: titkos klímahősök

2019.04.01.NG
National Geographic Magyarország

Kevesebb csomag, kényelmesebb utazás – ezzel az üzenettel buzdította utasait az indiai állami vasúttársaság az 1970-es években arra, hogy ne pakoljanak fel annyi bőröndöt a vonatra.

Forrás: Váczi Vincent

A kampányszöveg ugyanakkor életbölcsességként is megállja a helyét, sőt, napjainkban akár így is szólhatna: kevesebb csomag, kisebb ökolábnyom. A boldogság nem az anyagi javak mennyiségében rejlik, vallják a minimalizmus követői, azt azonban talán maguk se tudják mind, hogy szerényebb életmódjukkal a bolygónknak mekkora szolgálatot tesznek. De kik azok a minimalisták, és hogyan válnak klímahősökké?

Életvitelszerű minimalizmus, avagy az önkéntes egyszerűség
Eredeti értelmezésében a minimalizmus a képzőművészetekben megjelenő, majd egyéb területekre is (pl. zene, irodalom, építészet) átsugárzó stílus, amelyet a hagyományos irányzatok megkérdőjelezése hívott életre az 1960-as évek New Yorkjában. A fogalom ugyanakkor napjainkra új jelentéstartalommal bővült, és a fogyasztói társadalom kritikájaként önként vállalt egyszerűség aposztrofálására is alkalmazzák, amely egyre inkább mozgalommá válik a nyugati világban. A minimalizmus híveinek az az alapvetése, hogy az elégedettség mint életminőség nem áll közvetlen összefüggésben a birtokolt anyagi javak mennyiségével, ezért – szembemenve az általános konzumszemlélettel – a szükséges mértékű birtoklásra és fogyasztásra szorítkoznak. „A minimalizmus a legértékesebb dolgok szándékos előtérbe helyezése és minden egyéb zavaró tényező eltávolítása” – fogalmaz Joshua Becker amerikai író, a mozgalom egyik jól ismert képviselője. E filozófiát teszi magáévá az ezredfordulósok nemzedékének számos tagja az Egyesült Államokban, nemcsak nagy fokú szocializáltságuk és élményközpontúságuk miatt, hanem azért is, mert a jelenlegi rekordméretű tanulmányi hitel és a kiéleződő munkapiaci verseny miatt sokuk amúgy is óvatosabb pénzügyi gyakorlatot kénytelen választani.

Az egyszerű élet fogalma szinte minden világvallás alaptételei között fellelhető, illetve számos történelmi személy ezt az életformát követte – gondoljunk csak az orosz Lev Tolsztoj íróra és a tolsztojánus közösségekre, vagy Mahatma Gandhi filozófiájára és mozgalmára a függetlenedő Indiában; de említhetjük napjaink Ferenc pápáját is, akinek nemcsak védjegye a pozícióját meghazudtoló szerény életmód, de 2018-as enciklikájában a globális környezeti gondokért egyenesen az elszabadult fogyasztási szokásokat teszi felelőssé.

Minimalizmus: hogyan lesz a kevesebb több?
Amint azt a mozgalomra nagy hatást gyakorló amerikai dokumentumfilm és magyar kiadásban is megjelent könyv, a Minimalisták hirdeti, az embereket kell szeretni, a tárgyakat pedig használni, mert fordítva nem működik. A szerzőpáros, Joshua Fields Millburn és Ryan Nicodemus, akik maguk is a mesés anyagiakkal kecsegtető nagyvállalati szamárlétrát hagyták hátra egy egyszerűbb, jóllehet tartalmasabb élet reményében, azt a döntő fontosságú kérdést vetik fel, hogy mivel – és kivel – kívánjuk véges időnket tölteni: olyan javak hajszolásával, amelyek ideig-óráig keltik csak a megelégedettség illúzióját, vagy azokkal az emberekkel és élményekkel, amelyek tartós boldogságot eredményeznek.

Természetesen a minimalizmust az élet számos területén lehet gyakorolni: vannak, akik megelégszenek azzal, hogy letisztultságot teremtenek az otthonukban, leszámolva a túlzsúfoltsággal és túlköltekezéssel; vannak, akiket a környezettudatosság hajt, így kerülik a túlfogyasztást és felesleges hulladékképzést, kisebb otthont választanak maguknak, esetleg húsban szegény vagy növényi alapú étrendre váltanak, válaszul az állattartás ijesztően súlyos globális ökolábnyomára. Sokan vannak olyanok is, akiknek az önkéntes egyszerűség önismereti vagy lelki gyakorlatot jelent a minél inkább erőszak nélküli élet megvalósítása érdekében. Bármi is legyen a motiváció, a minimalizmus ígérete az, hogy gyakorlásával több idő és erőforrás marad azokra a dolgokra, amelyek igazán számítanak.

Kevesebb csomag(olás), fenntartható bolygó
A megfelelően gyakorolt minimalizmus jelentősége abban rejlik, hogy járulékos hatásai túlmutatnak az egyénen, és éppen ott tesznek jót a bolygónak, ahol a legégetőbb szükség van erre. A civil társadalom felelősségét jól érzékelteti ugyanis az a tanulmány, amely az Industrial Ecology szaklapjában jelent meg 2015-ben, és amelynek számításai szerint a háztartási fogyasztás a globális üvegházhatású gázok kibocsátásának közel 60 százalékát képezi.  A fast fashion korában könnyű megfeledkezni például arról, hogy egy farmernadrág előállítása 8000 liter vizet igényel, miközben a Föld több táján is jelentkező elsivatagosodás a klímamigráció rémét vetíti előre Afrikától Amerikáig. De gondoljunk most vissza az indiai vasút kampányára: ha az utasok kevesebb csomaggal szállnak fel a vonatra, nemcsak a vagonok lesznek szellősebbek, de a mozdonynak is kevesebb üzemanyagra lesz szüksége a vontatáshoz. Nem nehéz meglátni a párhuzamot: az önkéntes egyszerűség mindannyiunk kezében hatékony eszköz lehet abban, hogy mérsékeljük túlfogyasztásunkat, és fogyasztókként magunk is valódi felelősséget vállaljunk a klímaváltozás jelentette globális kihívásban.

Így lesz a minimalistából klímahős
Vannak játékszabályok, amelyeket érdemes betartani annak érdekében, hogy ne csak mi magunk, de a környezetünk is hasznát lássa egyszerűsítési törekvéseinknek. Az alábbi néhány gondolat támpontul szolgálhat minden olyan kezdő és gyakorló minimalistának, aki egyúttal a bolygóért is tenni kíván:

– Feleslegessé vált vagy kiszortírozott tárgyainknak (ruhák, könyvek, háztartási cikkek, bútorok, dekorációk stb.) a szeméttelep helyett új életet is biztosíthatunk: eladhatjuk, elajándékozhatjuk vagy eladományozhatjuk ezeket (utóbbira számos lehetőséget kínálnak az újrahasználati központok vagy adományhálózatok).

– Ne ódzkodjunk a minőségi használt termékek vásárlásától se, hiszen így nemcsak pénzt takarítunk meg, de mérsékelhetjük a felesleges túltermelést is: járjunk könyvtárba, antikváriumba, tematikus börzékre, vagy nézzünk szét online!

– Vásároljunk lehetőség szerint helyi termékeket, ezzel mérsékelve a tengerentúli szállítás okozta környezeti terheket!

– Kapcsoljuk le, kapcsoljuk ki, jelentkezzünk ki a virtuális térből, és töltsük az időnket a szeretteinkkel a valóságban!

– A fentiek segítségével megtakarított pénzünket használjuk fel okosan, ne forgassuk át egy az egyben olyan kiadásokra (pl. kerozinra a rendszeres tengerentúli nyaralásunkhoz), amelyek semlegesítik a kisebb ökolábnyomért tett erőfeszítéseinket.

Eredményes egyszerűséget!

Írta és fényképezte: Váczi Vincent

Hozzászólások

Égi jelenségek 2019. július második felében

Égi jelenségek 2019. július második felében

16-án este részleges holdfogyatkozást láthatunk Két éve

Méhbaráttá alakul egy holland város

Méhbaráttá alakul egy holland város

Utrecht városában idén nyáron 316 buszmegálló tetejére telepítenek zöldfelületet.

Elképzelhetetlen helyen fedeztek fel hóalgákat

Elképzelhetetlen helyen fedeztek fel hóalgákat

Nemrégiben olyan helyen találtak hóalgát, ahol az életnek nem sok esélye lehetne.

Majdnem műanyagmentes fesztivál

Majdnem műanyagmentes fesztivál

Óriási taps fogadta Sir David Attenborough-t a Glastonbury fesztivál utolsó napján.

Drónnal térképeztek fel egy korallzátonyt

Drónnal térképeztek fel egy korallzátonyt

A Guami Egyetem és a NASA közös program keretében a

National Geographic 2019. júliusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket