Bence, Róza, Szidónia2019. augusztus 23., péntek
Föld

Ősi aszteroida becsapódásának nyomát azonosították Skóciában

Mintegy 1,2 milliárd évvel ezelőtt egy nagyjából 1 km átmérőjű aszteroida a mai Skócia északnyugati részén a felszínbe csapódott. Ezt ugyan még jó 10 éve felfedezték, azonban akkor ismeretlen maradt a becsapódás pontos helyszíne, ám úgy tűnik, most ezt is sikerült megtalálni.

Forrás: NASA

A becsapódással kapcsolatosan két külön kutatócsoport is vizsgálatot végzett, az egybehangzó eredmények egy nap eltéréssel láttak napvilágot a szaksajtóban.

1,2 milliárd év elképesztően hosszú idő bolygónk aktív felszínformáló folyamatai számára, a becsapódást is annak köszönhetően fedezték fel 2008-ban, hogy az ütközés során a földkéregből kidobott kőzetek lerakódott rétegeiben a becsapódás során kialakult sokkolt kristályokat és a földönkívüli eredetre utaló irídium nyomokat is be tudták azonosítani. Különös szerencse, hogy a becsapódást követően itt egy aktív üledékképződéssel járó völgy húzódott, s a keletkezett, jelenleg 4-12 m vastag kőzetréteg 200 ezer év elteltével egy védő kőzetsapkát kapott. A becsapódás rétegének vastagságából és elhelyezkedéséből már a felfedezéskor sejtették, hogy az esemény nem lehetett túl messze a parttól, ám az erózió és a jelentős tektonikai folyamatok hatására a szemmel látható felszíni kráterre jellemző alakzatok réges-régen eltűntek már.

Becsapódási kráterek a Mars, a Merkúr, a Hold, illetve a Föld esetében. Az utolsó ábrán a Chicxulub kráter gravitációs térképét látjuk.
Forrás: Journal of the Geological Society

Ilyen esetekben a földkéreg gravitációs anomáliáját hívják segítségül a kutatók, ezt tette az ír-német kutatópáros is.

A becsapódás során bekövetkezett változások igen jellegzetes, jól azonosítható gravitációs eltérést okoznak, így a kellően pontos mérésekkel utána lehet járni, hogy vajon merre lehetett az egykori kráter, s esetleg annak szerkezeti jellemzői is azonosíthatóak. Egy geofizikai felmérés során készült gravitációs térképen Lairg városka körül nagy méretű gravitációs anomáliát találtak, amely alapján a becsapódási kráter itteni jelenlétére következtettek. A mérete legalább 40 km átmérőjű, így a bolygónk ismert becsapódási kráterei közt az első 15-ben kaphat helyet.

Nagyjából 25 km kráterátmérőtől kezdve meglehetősen bonyolulttá válik a kráter kialakulását követő szerkezeti változások sora. Ilyenkor a kráter az egyszerű, tál alakú mélyedés helyett egy koncentrikus gyűrűk sorából álló rendszerré alakul, amelynek központjában az egykori becsapódáskor kidobott s visszahullt anyag kis kiemelkedéseket okoz. Ilyen komplex kráterek sokasága látható a Holdon, a Merkúron vagy a Marson. Viszont a kráterek kialakulását követő átformálódást számos más helyszínen megfigyelve már vannak elképzeléseink arról, hogy milyenné válhat különféle geológiai hatásokra a kráter maradványa. A Lairg körüli feltételezhetően kráter okozta gravitációs anomália újra elemzésével a kutatók finomabb részleteket is fel tudtak tárni. A részletek számos más, hasonlóan komplex kráternél észlelt anomáliához hasonlíthatóak, így, bár nem lehetett egyértelműen leszögezni, hogy biztosan ez az a kráter, a jelek alapján ennek igen jó az esélye.

A bekarikázott terület lehet az egykori becsapódási kráter, az ábra bal oldalán a különféle színekkel jelölt kőzetrétegekben a szürke a becsapódás során kidobott lerakódás, a sárga az ez alatti még ősibb, a drappos-rózsaszín pedig a becsapódási eredetű réteget is védő üledékes kőzet.
Forrás: Journal of the Geological Society

A másik, szintén e témát taglaló kutatást oxfordi vezetésű angol csoport szakemberei folytatták, ők a kidobott kőzetanyag mágneses mérésével azt határozták meg, hogy milyen irányból érkezett a mai skót partokon láthatóvá vált becsapódási eredetű kőzetréteg. A vizsgálataik ugyanarra a helyre mutatnak rá, ahol a gravitációs anomáliát mérő csoport is kráterre utaló jeleket azonosított, így gyakorlatilag szinte biztosnak tekinthető, hogy ez a hely volt az 1,2 milliárd éves ütközés sebhelye. További kőzettani felmérésekkel, amelyet a valószínűsíthető kráter helyszíne közelében végezhetnének el, még több részlet is feltárható lesz majd az egykori becsapódásról.

Ekkoriban Skócia az Egyenlítő vidékén helyezkedett el, és száraz volt a klímája, ráadásul a becsapódás idején az élővilág még a tengerekben koncentrálódott. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy a Naprendszerben ma is számos olyan égitest kering, amelynek ütközése bolygónkkal ma már sokkal drámaibb hatású volna.

Egyre kevesebb gerinces állat él az erdőben

Több mint felére csökkent az erdőben élő gerinces állatok populációja az elmúlt 50 év alatt.

A jégkor vége, vagy az ember végzett a barlangi medvékkel?

A jégkori megafauna egyik ikonikus tagja volt a barlangi medve, s rengeteg csontlelete maradt ránk Európában, amelyekről számtalan kutatás is született.

Egymilliárd éves megkövült sejteket vizsgáltak

Skócia északnyugati részén, egymilliárd évvel ezelőtt keletkezett tavi üledékben találták meg a nyomait az egykori sejteknek.

Az eddigi legforróbb hónapot mérték a Földön

A mérések kezdete óta 2019 júliusa volt a legmelegebb hónap.

Mikroműanyagok hullanak a hóval is

Miután a vizekben nagy mennyiségben kimutatható, igazán nem túl nagy meglepetés, hogy a hulló hóban is viszontlátjuk a műanyagokat.

National Geographic 2019. augusztusi címlap