Valter, Irma2019. július 16., kedd
Föld

Egy apró aszteroidát a Földre érkezése előtt észleltek

2019. június 22-én délelőtt egy, ekkor a bolygónktól kb. 500 000 km távolságban lévő aprócska aszteroidát észleltek a Hawaii-n lévő ATLAS kutatóteleszkóppal. Az égitest ekkor még jócskán távolabb volt tőlünk, mint a Hold.

A légkörben felrobbant aszteroidát műholdról is észlelték, a kép jobb felén, középen látható a fényes felvillanása.
Forrás: NOAA, NASA. CIRA/CSU, RAMMB/NOAA/NASA

A felfedezést után azonnali adatvizsgálat következett, amelyet a NASA Bolygóvédelmi Programja protokollja szerint ilyen alkalmakkor végigjárnak, az észleléskor készült 4 mérés adatait azonnal továbbítják a Kisbolygó Központ (Minor Planet Center) adatbázisába, ahol a Scout nevű szoftver automatikusan elemzi, s kiszámítja az égitest pályáját. Az elemző szoftvert az eseményről hírt adó Jet Propulsion Laboratory készítette. Az ATLAS-t a Hawaii Egyetem Csillagászati Intézete üzemelteti, a NASA támogatásával.

Az elemzés alapján, bár nem volt túl sok a négy mérési adata, valószínűsíthető volt, hogy bolygónk felé tart az égitest, azonban a mérete egészen kicsi, és ennél fogva nem jelentett veszélyt. Ilyen esetekben a pályaelemzés már akkor elkészül, amikor még nem is igazolták a felfedezett égitest létét más észlelésekkel, így biztonsági okból már előre felhívja a figyelmet a szoftver a lehetséges találkozásra, akkor is, ha később kiderül, nem volt veszély.

A Földközeli Aszteroidákat vizsgáló központ kutatója, Davide Farnocchia azt mondta, hogy jóval kisebb mérettartományba sorolták a felfedezett égitestet, mint amelyek miatt az égbolt átvizsgálását végző projekteket üzemeltetik. Az ekkora égitestek ugyanis a légkörünkön átszáguldva feldarabolódnak, s egyben biztosan nem juthatnak a felszínig, így nincs mitől tartani az esetükben. Azonban kiváló alkalom egy-egy ilyen apró égitest észlelése arra, hogy a projekt során alkalmazott technológia és szoftverek bizonyítsák: jól működnek.

Az ATLAS felfedezését utólag egy másik égboltfigyelő rendszer, a PAN-STARRS-2 észlelése is megerősítette, így már két független teleszkóp adatai álltak rendelkezésre az égitest pályaadatainak számításához. A PAN-STARRS pár órával korábban pásztázta azt az égrészt, ahol az első adatok alapján számítva, akkor az aszteroidácska átszáguldott – a felvételeket utólag visszakeresve sikerült is megtalálni rajtuk. Az így kiegészült adatok alapján már precízen lehetett kiszámítani a pálya útvonalát, s kideríthették, hogy hol is léphetett be a Föld légkörébe.

Az aszteroida számított pályája a Karib-tenger felett, a piros pont a légköri felrobbanása helyszínét jelöli.
Forrás: University of Hawaii

Az égitest a 2019 MO nevet kapta, az átmérője kb. 4-5 méteres, tömege kb. 200 tonnás volt. Mintegy 12 órával az ATLAS felfedezését követően, június 22-én késő este az aprócska aszteroida a Karib-tenger felett a légkörben felrobbant, s ennek felfénylését a GOES-16 időjárási műhold villámdetektora észlelte. Ezen felül még, a szintén a légkörben feldarabolódó (felrobbanó) égitestek észleléséhez, illetve távoli (pl. katonai) robbantások azonosításához használt infrahang-detektorok is rögzítették a 2019 MO robbanását. Az infrahang érzékelés adataiból kiszámítható volt a detonáció ereje: 6 kilotonna TNT robbanásának megfelelő energia felszabadulásával járt. A robbanás 25 km magasságban történt, az égitest 14,9 km/s sebességgel érkezett be, s Puerto Rico és Venezuela közt nagyjából félúton, a tenger felett esett darabjaira. Az infrahangok alapján kiszámított helyét a villámdetektor által rögzített felvétel jól mutatja.

Ez volt a negyedik olyan égitest, amelyet a bolygónkkal való randevút megelőzően fedeztek fel. A híre pont jó időben érkezett: június 30-án van a Kisbolygó Világnap, amelyet az 1908-as Tunguz-esemény napján tartanak minden évben. A Kisbolygó Világnap létrejöttében nagy szerepe volt Dr. Brian May asztrofizikusnak, akit talán jobban ismerhetünk a Queen együttesből.

Égi jelenségek 2019. július második felében

16-án este részleges holdfogyatkozást láthatunk Két éve

Méhbaráttá alakul egy holland város

Utrecht városában idén nyáron 316 buszmegálló tetejére telepítenek zöldfelületet.

Elképzelhetetlen helyen fedeztek fel hóalgákat

Nemrégiben olyan helyen találtak hóalgát, ahol az életnek nem sok esélye lehetne.

Majdnem műanyagmentes fesztivál

Óriási taps fogadta Sir David Attenborough-t a Glastonbury fesztivál utolsó napján.

Drónnal térképeztek fel egy korallzátonyt