Albert, Lipót2019. november 15., péntek
Föld

Egymilliárd éves megkövült sejteket vizsgáltak

Skócia északnyugati részén, egymilliárd évvel ezelőtt keletkezett tavi üledékben találták meg a nyomait az egykori sejteknek.

Forrás: Scientific Reports

A Cailleach Head-félsziget homokkövében igen kiváló állapotban maradtak fenn a mikrofosszíliák, mégpedig ritkaföldfémek foszfátjaiból (pl. monacit) felépült mikrokristályoknak köszönhetően, számolt be az EOS.org földtudományi hírportál. A maradványokat ausztrál és amerikai kutatók vizsgálták meg, s tárták fel az egymilliárd éves sejtek részleteit. A fosszíliákat tartalmazó sárga homokkőben a foszfátos területek szürkék, így ezekből gyűjtött mintákon végezhették el a vizsgálatokat.

A számos sejttípus, amelyet a kövületekben vizsgáltak.
Forrás: Scientific Reports

Egymást kiegészítő elektronmikroszkópos és spektroszkópos vizsgálatoknak köszönhetően térbeli képet kaptak az egykori sejtekről, s feltárták azok egyes részeinek kémiai összetételét is.

A vizsgált sejtek nagy része sejtmag nélküli prokarióta, egyetlen sejtmaggal rendelkező eukarióta sejtet tudtak azonosítani az egykori tó ökoszisztémája részeiből. Ezek az egysejtűek az életük során foszfátvegyületekben beépítették magukba a környezetükben lévő ritkaföldfémeket, majd a sejtek pusztulását követően e ritkaföldfém-foszfátok kikristályosodva megőrizték az egykori sejtek szerkezetét. Az egymástól elkülönült sejtek kisebb csoportokban kövültek meg, és szinte mindegyikben felismerhető volt egy vagy több sötétebb, kerekded belső régió. Míg a lazább csoportban talált sejtek kb. 10 mikron átmérőjűek, a bennük látható belső régiók 2 mikron méretűek, a kissé szorosabban csoportosuló sejtekben kisebb méretűek a sötét belső régiók, s valamilyen szerves anyagba ágyazva láthatóak, ráadásul a sejteket határoló membránt is fel lehet ismerni. Számos egymáshoz nyomódott sejtet is

Egyes sejtek elektronmikroszkópos felvétele, valamint a kémiai összetételük főbb elemei a színekkel jelölt ábrákon.
Forrás: Scientiific Reports

Mivel nem találtak a kőzetekben olyan nyomokat, amely a sejtek együttélésére, mikrobaszőnyeg kialakulására utaltak volna, a kutatók úgy vélik, a talált sejtek valamilyen planktonba sorolhatóak lehetnek, de teljesen az sem kizárható, hogy a tavi iszapban éltek eredetileg. Az egyik sejttípust nagyon hasonlónak találták egy 1969-ben Ausztráliában leírt és algaként besorolt fosszilis sejttípushoz.

Az egykori tavi környezet egy intenzív hegységképződés időszakában állt fenn, s a tavakba torkolló folyók nagy mennyiségű hordalékot szállítottak a környező hegyekből. Ezek a folyók láthatták el a tavakban élő egysejtűeket a ritkaföldfémekkel, amelyeknek hála a rendkívüli részletek fennmaradhattak ezen ősi élőlényekről. Ezek az elemek a sejtek belsejébe épülve maradtak fenn, hasonlóan ahhoz, ahogy egyes algák és cianobaktériumok ma is beépítik a ritkaföldfémeket a sejtjeikbe. Az, hogy ezek a sejteken belül sötét csomókként látszanak, ennek az az oka, hogy a sejtek pusztulásakor, vízvesztés után a sejtplazmában lévő egykori szervecskék, szemcsék mind a sejt belsejében csoportosultak.

A sárga homokkő felületén is jól láthatóak a szürke, foszfátos lerakódások, amelyek a most vizsgált sejteket is tartalmazzák.
Forrás: Eos.org / Eva Sirantoine

A kutatás eredményei alapján más, hasonló foszfátos lerakódásokat tartalmazó ősi kőzetekben is érdemes lesz az egykori sejtek maradványait keresni, hisz úgy tűnik, jól kiállták az idők próbáját e környezetben.

Az éghajlatváltozás leginkább érintett kontinense

Az afrikai kontinensen élőknek a szegénység, a kormányzási, irányítási problémák miatt nincs sok lehetőségük az alkalmazkodásra.

Égi jelenségek 2019. november második felében

November második felében láthatunk holdsarlókat, bolygókat pedig mind alkonyatkor, mind hajnalban és a legszebb látványt majd egy hármas együttállás adja.

Klímakonferenciák helyett cselekvésekre van szükség!

Több mint 150 országból mintegy 11 ezer tudós biztosította támogatásáról azt a nagyszabású tudományos kutatást, amely szerint a világ klímavészhelyzettel néz szembe.

Egyre nagyobb területek lángolnak Ausztráliában

A kontinens bozóttűz-szezonja októbertől márciusig tart, de 2019-ben már szeptemberben elkezdődött.

Eldobható műanyagok betiltása a Nagy-korallzátony védelmében

Száműznék az egyszer használatos műanyagtermékeket az északkelet-ausztráliai Queenslandből.

National Geographic 2019. novemberi címlap