Máté, Mirella, Jónás2020. szeptember 21., hétfő
Föld

A jövő kávéja, a kávé jövője: így születnek újjá világszerte az elpusztult kávétermő területek

2020.09.04.NG
National Geographic Magyarország

Az egyik legnépszerűbb élvezeti cikk - a kávécserje terméséből készíthető - sötét színű, élénkítő hatású ital, ám a tudományos előrejelzések alapján úgy tűnik, az éghajlatváltozás ezt a növényt sem kíméli, és a jövőben termesztése nagymértékben visszaeshet.

Tízből hat ember nem tudja elképzelni, hogy mindennapi kávéja nélkül éljen: 44 százalékuk nagyon hiányolná, 20 százalékuk pedig egyenesen elképzelhetetlennek tartaná az életét nélküle.
(A felmérés 2020 májusában 1031 ember bevonásával készült, akik naponta legalább egy csésze kávét fogyasztanak.) Márpedig a szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az éghajlatváltozás és a nem fenntartható gazdálkodás a termőterületek további drámai csökkenéséhez vezethet, ami hosszú távon a kávétermesztés végét jelentheti.

Ezért hozta létre 2003-ban az Esőerdő Szövetséggel közösen az AAA Sustainable Quality™ (Fenntartható Minőség) Programját a Nespresso, amelynek keretében 14 ország 110 ezer kávétermelőjével ápol szoros partneri viszonyt, így biztosítva azt, hogy a kapszulákba fenntartható módon termesztett, kiváló minőségű kávék kerüljenek.
Ennek szerves részeként indult el 2017-ben a Reviving Origins program , melynek célja, hogy újjáélessze a kávétermelést és a helyi kávégazdaságot azokon a helyeken, ahol az a polgárháborúk, a gazdasági problémák vagy a környezeti katasztrófák miatt szinte teljesen megszűnt. A program segít, hogy a farmerek és közösségeik újra kiszámítható életet élhessenek, fenntartható módszereket alkalmazzanak, és biztosítja a világ néhány legritkább, legkülönlegesebb kávéfajtájának jövőjét. 2019 és 2023 között, vagyis öt év alatt a Nespresso összesen 10 millió svájci frankot fektet a programba.

„A kávéipar vezető márkájaként a Nespresso igen nagy hangsúlyt helyez a környezettudatos, fenntartható működésre, és nem csak a gyártásban, az újrahasznosításban, hanem a termesztésben is. Nem vásárol termőterületeket, inkább hosszú távú szövetségre törekszik a helyi termelőkkel” – mondja Márkosi Balázs kávénagykövet.

„Jelenleg négy országban folyik a közös munka: Ugandában, Zimbabwében, Kolumbia Caqueta régiójában és Puerto Ricóban. A Nespresso segít, hogy az itteni termelők magas szintű szakmai támogatást kapjanak, fenntartható módszereket alkalmazzanak, növeljék a termelékenységet és a kávéminőséget, ezzel biztosítsák a világ néhány legritkább, legkülönlegesebb kávéfajtájának jövőjét.
Jól képzett szakemberek segítségével például kávéfeldolgozó üzemeket építenek, termelői szövetkezeteket alapítanak vagy faiskolát hoznak létre, hogy a farmerek az innen kikerült kávécserjékkel és őshonos fafajtákkal népesíthessék be ültetvényeiket, és így fokozzák a biodiverzitást és csökkentsék a talaj erózióját” – tudjuk meg Márkosi Balázstól.

 

Zimbabwében és a kolumbiai Caquetában egyre több kiváló minőségű kávét termelnek

Tavalyi indulása óta a Reviving Origins program komoly sikereket ért el Zimbabwében és a kolumbiai Caquetában – két olyan régióban, ahol az elmúlt évek során a kávétermesztés veszélybe került.

Az Amazonas-vidékén megbúvó Caquetá régióban több mint 50 éven át dúlt a polgárháború. E néhány évtized alatt a gazdák rákényszerültek, hogy elhagyják ültetvényeiket, sokan pedig egészen más terményekre váltottak, így a kávé majdnem teljesen eltűnt.
2016-ban, a békeszerződés aláírása után a kávéültetvények elkezdtek újra felvirágozni, amihez a Nespresso Reviving Origins Programtól kaptak segítséget, amely új életet lehelt a Caquetá régió kávéfarmjaiba és kávékereskedelmébe 2019-ben Caquetá mellett az El Rosario régió is csatlakozott a Reviving Origins Programhoz. Ma már ebben a két régióban több mint 1000 kisbirtokos termelő munkáját segíti 4-6 Nespresso-agronómus. A gazdák olyan új technikákat tanulnak, amelyekkel kiváló minőségű kávét termelhetnek, emellett pedig a Nespresso igyekszik megoldani a gyakori infrastrukturális hiányosságokat is. Zimbabwe északi és keleti vidékein 1988-ban még több mint 100 birtokon és körülbelül 700 kisebb gazdaságban termesztettek mintegy 15 000 tonna kávét, majd a 21 század elejére 450 kisgazda maradt és a termés 500 tonnára csökkent. A fő ok az ország nemzetgazdaságának összeomlása volt, a gazdák pedig nem rendelkeztek megfelelő ismeretekkel a jövedelmező kávétermeléshez, és a talaj gondozásában való elmaradások miatt gyenge minőségű termést takaríthattak be.

„Ma már a Nespresso mindegyik régióban szorosan együttműködik a gazdákkal, hogy javíthassák termelékenységüket és farmjaik fenntartható működését, ami nem csupán a kávé minőségére, hanem a szélesebb értelemben vett közösség életminőségére is hatással van. 2019-ben a zimbabwei Manicaland tartományban 9 százalékkal több AAA-minőségű kávét termeltek, mint egy évvel korábban, a kolumbiai Caquetában pedig 10 százalékos volt a növekedés ugyanebben az időszakban. Ezeket a kávékat a szezonálisan elérhető Reviving Origins kávékapszulák formájában bárki megkóstolhatja – avat be a részletekbe Márkosi Balázs.

A Caquetá régióban termelt ESPERANZA de COLOMBIA („Kolumbia reménye”) egy lágyabb ízvilágú kávé, nagyon könnyed, kiegyensúlyozott és kerek karakterrel, sárga gyümölcsökre emlékeztető aromákkal és egy csipetnyi gabonás ízvilággal.
A TAMUKA mu ZIMBABWE („Zimbabwe ébredése”) egy komplex, gyümölcsös ízvilágú kávé, amelyben az áfonyától a piros bogyós gyümölcsökig, a ribizlitől a szőlőig rengeteg aromát felfedezhetünk.
Az AMAHA awe UGANDA kávé egy elegáns espresso, amelynek virágos ízjegyeit ritka szantálfás aroma egészíti ki. A közepesen testes kávé olyan ültetvényeken terem, ahol banáncserjék árnyékolják a kávét és táplálják a talajt – vagyis a terület igazi Arabica-mennyország.

 

Kávétermesztés az Irma és a Maria hurrikánok pusztítása után Puerto Ricó-ban

A globális felmelegedés egyre gyakrabban előforduló és nagyobb intenzitású, azaz 4-es és 5-ös erősségű hurrikánok kialakulásához vezet, az extra erejű viharok pedig óriási károkat okoznak az Atlanti-óceán partvidékein és a Karib-szigeteknél. Puerto Rico a Karib-térség egyik legveszélyeztetettebb területe a hurrikánok szempontjából. 2017-ben az Irma és a Maria hurrikánok gyakorlatilag a földdel tették egyenlővé az egyébként is súlyos adósságválsággal küzdő szigetet, példátlan humanitárius krízist okozva ezzel. Többek között elpusztult a Puerto Ricó-i kávétermő területek több mint 80 százaléka, amellyel lehetetlenné vált a helyi kávétermelő közösségek megélhetése. Ezért döntött úgy a Nespresso, hogy a Reviving Origins program részeként egymillió svájci frankot fektet a károk helyrehozatalába és a helyi kávéipar újjáélesztésébe. A Nespresso több mint 450 Puerto Ricó-i farmer számára biztosít ingyenes gyakorlati képzést a fenntartható kávétermesztés módszereiről, amelyekkel javíthatják termésük minőségét és mennyiségét, ezzel együtt pedig ültetvényük bevételét.

Az új CAFECITO de PUERTO RICO kávékapszula bemutatására három évvel azután került sor, hogy a Maria és az Irma hurrikánok lecsaptak a térségre. Az életteli, intenzív CAFECITO de PUERTO RICO egy szezonális kávé, amelynek karakterét a Puerto Ricó-i kávészemek étcsokoládés, borsos, fűszeres ízvilága határozza meg.

A farmerek és közösségeik a Nespresso felelősségteljes támogatásával újra kiszámítható életet élhetnek, ráadásul a világ néhány legritkább, legkülönlegesebb kávéfajtájának jövője is biztosított. Talán a legtöbbet egy caquetái termelő szavai árulnak el a program jelentőségéről: „Nagyon jó évem volt, sikerült egy új farmot vásárolnom. Az ültetvény biztosítja a gyermekeim jövőjét; én ezt hagyom majd rájuk. Úgy érzem, hogy a Nespressóval sikeressé váltam, hiszen az emberek világszerte értékesnek találják a kávét, amit annyi szeretettel gondozok” – mondta Don Fernando Pedreros Muños, kávétermelő.

A Nespresso beruházásának és a partnerek elkötelezettségének eredményeként – miközben mind a négy régióban újjáélesztik azt a kávét, amiről valamikor híres volt a vidék – a termelők újjáépítik a fenntartható megélhetésüket és szükséges fejlesztéseket hoznak létre a helyi közösségek fejlődése érdekében.

A Nespresso hosszú távú célja, hogy ezek a veszélyeztetett kávék idővel, a termelt kávémennyiség növekedésével az állandó kávékapszula-kínálatba is bekerülhessenek, és további veszélyeztetett termőterületek bevonásával más régiók újjáélesztését is támogassák.

X

Hozzászólások

Szintetikus mikroszálak környezetünkben

Szintetikus mikroszálak környezetünkben

A szárazföldi műanyagszennyezés hatalmas részét teszik ki a műszálas textilekről mosáskor leszakadó mikroszálak egy új amerikai tanulmány szerint.

Új elemzések készültek a 2100-ra várható tengerszint-emelkedésről

Új elemzések készültek a 2100-ra várható tengerszint-emelkedésről

A sarkvidéki jégmezők olvadása akár további 38 centiméteres tengerszint-növekedést is produkálhat.

Veszélyben a mediterrán és trópusi élővilág

Veszélyben a mediterrán és trópusi élővilág

A szakértők úgy vélik, hogy a mediterrán és trópusi területeken élő állatokat fenyegeti leginkább az emberi terjeszkedés és a klímaváltozás.

Kihalási esemény nyitott utat a dinók uralmának

Kihalási esemény nyitott utat a dinók uralmának

A Kínai Földtudományi Egyetem és a brit Bristoli

Önkéntesek összefogásával dolgozott az I. Bodrogi PET Kupa

Önkéntesek összefogásával dolgozott az I. Bodrogi PET Kupa

Hat tonna hulladékkal mostantól kevesebb rejtőzik a Bodrog Sárospatak és Tokaj közötti ártéri erdőben.

National Geographic 2020. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

9 960 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlapNational Geographic 2020. januári címlapNational Geographic 2020. februári címlapNational Geographic 2020. márciusi címlapNational Geographic 2020. áprilisi címlapNational Geographic 2020. májusi címlapNational Geographic 2020. júniusi címlapNational Geographic 2020. júliusi címlapNational Geographic 2020. augusztusi címlapNational Geographic 2020. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket