Eleonóra, Zelmira, Péter2019. február 21., csütörtök
Kultúra

90 éve vezették be a futószalagot a Ford gyárban

National Geographic Magyarország

Kilencven évvel ezelőtt, 1914. január 14-én indították el az első futószalagot Henry Ford vállalatánál. A sorozatgyártás első lépése volt ez az újítás.

Az Újvilág jelentős késéssel indult neki az autógyártásnak, Európában már javában használták Otto, Daimler és Benz belsőégésű motorjait, pénzdíjas versenyeket rendeztek a legújabb autók között, mikor Amerikában még csak a lovak számával tudták a „kocsik” sebességét növelni. Az automobil csupán a gazdag európaiak huncutsága volt. A gyártást akadályozta az amerikai Selden szabadalma is, aki minden egyes eladott autó után 1 százalékot kért a vételárból. Mit szabadalmaztatott a leleményes úriember 1879-ben? „Egyszerű, olcsó, biztos útimozdony, amely nem túlságosan nehéz, könnyű vezetni, megfelelő ereje van a szokásos úti emelkedések legyőzésére.” Gyakorlatilag mindent, ami az úton mehetett.

Az autókirály

Henry Ford egy ír protestáns menekültcsalád fiaként látta meg a napvilágot 1863-ban. Életével terjedelmes irodalom foglalkozik, és ahány művet olvasunk, annyi Fordot látunk szemünk előtt – személye több mint ellentmondásos. Nem volt zseni, sem feltaláló, sem újító, talán kimagasló szervezőként jellemezhetjük, aki ha valamit kigondolt, azt megtette. Márpedig ő autót akart építeni! 16 évesen elhagyta szülei farmját, és Detroitba ment mechanikát tanulni. Itt ismerkedett meg Otto találmányával, ami felkeltette érdeklődését a benzinmotorok iránt. Rövid idő múlva megépítette első autóját, a quadricycle-t (1894), amely két jó tulajdonsággal rendelkezett, először is ment, másodszor pedig nagyon könnyű volt, csupán 450 kilogramm volt a súlya. Ford volt az első, aki lopás elleni szerkezettel látta el járművét, egy lánccal, amivel a lámpaoszlophoz kötötte autóját. A siker önálló utakra indította Fordot, kilépett addigi munkahelyéről (Edison cégétől) és önálló vállalkozásba kezdett. A piac ekkor még elsősorban a luxus- és versenyautókra korlátozódott, a Ford által épített „999”-es kiváló versenyautónak bizonyult, átlagsebessége elérte a 90 mérföld/órát, eredményessége megkönnyítette a vállalkozó pénzszerzését és vállalata megalapítását.

A Ford Motor Company megalakulása

1903-ban alapította cégét, százezer dollár alaptőkével. A tulajdonosok között találhatjuk a Dodge fivéreket, akik Ford kocsijaihoz szállították a motorokat és az alkatrészeket. Ezek a berendezések csereszabatosak voltak, ami könnyebb javítást tett lehetővé. Az A-modell nevet kapták a cég első autói, nyolcszázötven dolláros áruk kifejezetten jutányos volt a kor kínálatában, és sikerükre jellemző, hogy a megrendelők hajlandók voltak várni, miközben előre kifizették a vételárat. Tizenöt hónap alatt 1700 autót gyártottak, a cég profitja pedig elérte a száz százalékot.

Bádog Liza

A cég igazi hírnevét a T-modell alapozta meg, amelynek tervezésében Galamb József jelentős szerepet vállalt. Háromévi munka után, 1908 októberében jelent meg a piacon az Amerikában csak Bádog Lizaként emlegetett autó. Számtalan újítással dicsekedhetett: egybeöntött négyhengeres motor, bolygókerekes sebességváltó, szóróolajozás, betétedzéses fogaskerekek, vanádium-acélból készült keréktengely. Színválasztéka is irigylésreméltó volt, ahogyan a reklámszöveg is mutatta: „Bármilyen színben szállítjuk, feltéve, ha feketét rendel.” Az ára azonban túl magas volt ahhoz, hogy nagy számban lehessen értékesíteni, ezért került sor a gyártástechnológia átalakítására.

Sorozatgyártás

A költségek csökkentését csak a sorozatgyártás oldhatta meg, ennek megszervezésével Walter Flanderst bízták meg, aki szabad kezet és évi 7500 dollárt kért cserébe. Először az összeszerelést egyszerűsítették, a gyárban különböző brigádokat hoztak létre, akik már nem az egész autót szerelték össze, hanem csak részfeladatokat láttak el. 1910-ben a vállalatot a Highland Parkba költöztették, itt a munkagépeket párhuzamosan állították üzembe, ezzel csökkentve a gyáron belüli szállításokat. Charlie Lewis javaslatára próbálták ki a futószalagot, az üzemcsarnok elején „elindított” alvázra felszerelték a különböző alkatrészeket, majd kézi erővel a következő állomásra húzták a kocsit, itt ismét szerelés következett. A csarnok végén pedig készen állt az új autó. A futószalag feltalálása nem Fordékhoz köthető, Westinghouse használta először az üzemében. Az első gépesített futószalag 1914. január 14-én kezdte meg működését. Bevezették a többszerszámos munkagépeket, az automatikus fúrógépek egyszerre negyvenöt furatot készítettek.

A gyártási eredmények döbbenetesek voltak, egy autó összeszerelése 12 és fél óráról kilencven percre, az ára 950 dollárról 290 dollárra csökkent, 1920-ban már egymillió T-modell hagyta el a gyárat. 1926-ban fejeződött be végleg a modell gyártása, 15 millió darab eladása után.

Hozzászólások

Nő volt az egyik leghíresebb viking harcos

Nő volt az egyik leghíresebb viking harcos

Szakértők egy csoportja egy 140 éve felfedezett, 10. századi viking harcos sírját vizsgálták.

A National Geographic óriási sikere az Instagramon

A National Geographic óriási sikere az Instagramon

A NatGeo az Instagramon üzleti profilként elsőként érte el a százmilliós követőtábort.

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Régen minden jobb volt! - sokszor gondoljuk ezt.

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Néhány tízezer évvel ezelőtt ősi rokonunk az Ibériai-félsziget egyik partján sétálgatott.

Fiatal lány sírjára bukkantak a piramis tövében

Fiatal lány sírjára bukkantak a piramis tövében

Egy nagyjából 13 éves lány maradványai kerültek elő egy 4 600 éves egyiptomi piramis közelében.

National Geographic 2019. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket