Donát2019. február 17., vasárnap
Kultúra

Öreg hajók a horvát Adrián

National Geographic Magyarország

A kezdetek az írott történelem előtti idők homályába vesznek, a vég viszont jól dokumentálható. Évezredek hajóépítő tudománya tűnt el alig pár évtized alatt szinte nyomtalanul. A kisméretű dízelmotorok elterjedésével leáldozott a klasszikus evezős és latin vitorlás, part menti mediterrán hajózásnak.

Az Adrián is hamar múzeumokba kerültek az utolsó régi hajók, s az egykori dicsőségre jobbára csak a makettek, meg az öreg fotók emlékeztetnek. Mint ez a megfakult kép is, mely 1932-ben készült Rab szigeten a hazatérő halászbárkákról.

Strandbaderek kora

Soha nem szelte az Adria hullámait annyi vitorlás, mint manapság – mondhatnánk. De ez korántsem súlytalanítja oly mértékben a fenti állításokat, mint azt elsőre gondoljuk. A mai, jobbára műanyagból készült hajók ugyanis általában köszönő viszonyban sincsenek a régi vitorlásokkal.

Mérnöki tervek alapján készült, sorozatban gyártott, túlméretezett, túlbiztosított darabok, melyek a tengeren ritkán járó „fürdővendégek” igényeit hivatottak szolgálni. Önkritikusabb hajlamú vitorlázók tisztában is vannak ezzel, s emlegetik is elégszer, hogy akárhányad osztályú műkedvelő tengerészkapitányok lettek is, mindig strandbaderek maradnak a helyi hajózók szemében.

Kicsiny hajók

A mai ember elcsodálkozik, hogy milyen kis hajók járták a vizet az adriai szigetvilágban az elmúlt évszázadokban. A legkisebb, az alig néhány méteres batana. Kicsit nagyobb a guc. Látni valóan testesebb a gajeta. Valamivel súlyosabb a leut, s már szinte tekintélyesnek számít a trabakula, de ez utóbbi sem hosszabb húsz méternél.

Ha fújt a szél, felhúzták a rövid árbocra a hosszú keresztrudat, s kifeszítették a háromszögletű latin vitorlát, amit egyébként nevével ellentétben az arabok terjesztettek el a Földközi-tenger vizein. Ellenben szélcsendben bátran elővették az evezőket, s ezeket a modern sportevezősök szokásától eltérően nem villákba illesztették, hanem szívesebben dugták a nyelet kötélhurokba, ahogy azt az öreg halászok ma is teszik – általában.

Vihar közeledtekor minden további nélkül partra futtathatták ezeket a kicsiny, alig fél méter merülésű hajócskákat, s kivárhatták a rossz idő végét. Miként navigációs műszerekre sem kellett költeniük, mert ismerték a szigetvilágot, mint az otthonukat, s ha mégis elbizonytalanodtak, hát felnéztek a csillagokra, vagy a Nap után tájolták magukat.

 Batana

Batana

A gajeta karrierje

Az Adrián az egyik legelterjedtebb halász- és szállítóhajó a 8-12 méter hosszú, fából épített, latin vitorlás, de a két-három főnyi legénység által még evezővel is jól navigálható, fürge gajeta lett.

A stabil, s méreteihez képest meglehetősen tengerálló hajók közül a legtöbb ma Murter sziget kikötőiben látható. Egyfelől a horvát vizeken a Kornati szigetvilágot érte el eddig legkevésbé a civilizáció, másfelől itt található Betina városka, mely évszázadok óta hajóépítő műhelyeiről híres. Ezért a kis halászbárkák között különösen becses darabnak számít a betinai gajeta.

 Gajeta

Gajeta

Mire jó a 3D?

Losinj szigetén, a nerezinai hajóépítő műhelyben az úgynevezett fotometriai eljárás segítségével nemrégiben rekonstruálták a klasszikus gajeta hajótest 3-dimenziós számítógépes grafikáját. Mi szükség erre? – kérdezhetnénk, joggal. Annál is inkább, mert a gajéták fahajók, a mai hajóépítők pedig jobbára műanyagokkal dolgoznak, különösen a kisebb, olcsóbb hajók esetében, ahol a vételárból aligha térülne meg a drága faanyag beépítése.

Nos, a választ a gajéták menettulajdonságaiban kell keresni. Olyan hajótestről van ugyanis szó, amelynek a formája az évszázadok során felhalmozódott manufakturális hajóépítési tapasztalatok nyomán kivételesen stabil, s még a háborgó tengeren is meglepően jól kormányozható. Hát ezért a kivételes figyelem, s a háromszáz mérési pontról 104 különböző látószögből készített felvétel. Az így nyert sablon alapján gyártják a klasszikus gajeta hajótesteket, igaz, immár műanyagból, a híres latin vitorlákat pedig dízel motorral helyettesítve.

Életre kel egy guc

A régi bárkák számítógépes elemzése, majd az így nyert sablon révén műanyag hajótest építése csak az egyik út a régi tudás újrafelfedezésére. Vannak olyan hajóépítők is az Adrián, akik fából építik meg a régi hajókat. A guc még a gajétánál is kisebb bárka volt, mely a part menti közlekedést szolgálta még a múlt század közepén is.

Nos, Pulában egy frissen épített, gyönyörű guctestű fahajót csodálhatnak az arra járók. A Heliyachts tanulmányhajója a klasszikus formát ötvözi a modern igényekkel. Az így létrejött „öszvér” kívülről olyan, mint egy régi guc, még ferde vitorlája is van. Bár a vitorla meglehetősen kicsi az első ránézésre kissé nehézkesnek tűnő, 6 méter hosszú, két és fél méter széles hajótesthez képest. Mégsem lomha hajó, ugyanis a bordázat erős dízelmotort rejt, s a gondos tervezők két fekhelyes kabint is rejtettek az orr részbe, sőt még egy kémiai WC is került a hajóra, pedig köztudomású, hogy a régi gucokon sosem volt latrina.

Szent Mihály, most segíts!

Ha szeptember, akkor Murter, s ha Murter, akkor Latinsko Idro, vagyis Latin Vitorlás Regatta. Nem verseny ez, inkább baráti találkozó és bátor nekirugaszkodás. Bő fél évtizede, mondhatni, immár hagyományosan, minden szeptemberben végén, a Szent Mihály napjához legközelebb eső hétvégén összegyűlnek Murter szigetén a még úszóképes állapotban lévő gajéták.

Nem csupán mustráról van szó, mert miután jól kigyönyörködték magukat egymás hajóit nézegetve, nekivágnak a tengernek, s a Vis szigetén lévő Komizába hajóznak. Vis nem part közeli sziget, már jócskán a tenger „közepén” található. A táv körülbelül 57 tengeri mérföld. Nem csoda, ha jó szélben is 10-11 órát birkóznak a hullámokkal a fürge kis hajók, mire befutnak Komiza kikötőjébe. Tegyük hozzá, a hagyományőrző hajósoknak ott első dolguk, hálát adni Szent Mihálynak, hogy megóvta őket, s lélekvesztőjüket a tengeri úton.

Hozzászólások

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Régen minden jobb volt! - sokszor gondoljuk ezt.

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Néhány tízezer évvel ezelőtt ősi rokonunk az Ibériai-félsziget egyik partján sétálgatott.

Fiatal lány sírjára bukkantak a piramis tövében

Fiatal lány sírjára bukkantak a piramis tövében

Egy nagyjából 13 éves lány maradványai kerültek elő egy 4 600 éves egyiptomi piramis közelében.

Repülőgép-hordozó roncsaira bukkantak az óceán mélyén

Repülőgép-hordozó roncsaira bukkantak az óceán mélyén

Második világháborús roncsok kerültek elő az óceán mélyéről.

Kulturális örökség lett a kékfestés

Kulturális örökség lett a kékfestés

Átadták a kékfestés hagyományát a világ szellemi kulturális örökségévé nyilvánító dokumentumot.

National Geographic 2019. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket