Stephenson gőzmozdonya
1825. szeptember 27-én Stockton és Darlington között megnyitották a világ első vasútvonalát, melyen végigzakatolt a Stephenson-féle gőzmozdony. A 36 kocsiból álló szerelvény hatalmas embertömeget szállított egyik helyről a másikra.
Az ipari forradalom korában a közlekedés lendületes fejlődésnek indult, melynek egyik fontos mozzanata volt a gőzmozdony feltalálása. 1804-ben Richard Trevithick, 1808-ban Timothy Hackworth, 1812-ben John Blenkinsop, 1813-ban William Hedley és egy évvel később, 1814-ben George Stephenson konstruált üzemképes mozdonyt. Még ugyanebben az évben Newcastle-ban felállítottak egy mozdonyokat gyártó üzemet.
A Stockton&Darlington Railway Company számára az angol parlament 1821-ben engedélyezte a Stockton és Darlington közti lóvontatású vasút megépítését. Az 1825. szeptember 27-én megnyitott szakaszon a Stephenson-féle gőzmozdony zakatolt végigelőször . A 36 kocsiból álló szerelvény hatalmas embertömeget szállított el egyik helyről a másikra – ekkor próbálták ki először személyforgalomban.
Később számtalan konstruktőr munkája közül a Stephenson-mozdony bizonyult a legjobbnak. 1829-ben Ranhill-ből induló 5 résztvevős versenyben Stephenson „Rakéta” elnevezésű mozdonya 48 km/órás sebességgel lekörözte a vetélytársakat. 1830-tól Angliában a Trevithick- és a Stephenson-féle mozdonyokat állították a vasúti közlekedés szolgálatába.
Európában – Anglia után – elsőként Belgiumban, Brüsszel és Mechelen között közlekedett Stephenson lokomotívja.