Eleonóra, Zelmira, Péter2019. február 21., csütörtök
Kultúra

Hogyan változtatta meg a történelmet egy vulkánkitörés?

A Thera tűzhányó mintegy 3500 évvel ezelőtti kitöréséről pontos adatok nem állnak rendelkezésre, annyi mindenesetre biztosnak tűnik, hogy ez volt az emberiség történetének egyik legnagyobb vulkánkitörése, amely nem csak magát a vulkáni szigetet formálta át, de jelentősen megváltoztatta a történelmet is.

Európa első nagy kultúrájának, a minószi kultúrának hirtelen eltűnése mind a mai napig foglalkoztatja a kutatókat. A minószi kultúra i.e. 2000 körül alakult ki Kréta szigetén. Bár szakmai körökben állandó vita tárgyát képezi, sokan úgy gondolják, hogy ennek az igen fejlett építészettel és tengeri kereskedelemmel rendelkező kultúrának a Thera vulkán kitörése vetett véget. Amennyiben így volt, a vulkánkitörés átrajzolta az ókori világ politikai térképét.

A Thera vulkán az Égei-tengerben lévő Szantorin szigetén található. Szantorin a szomszédos szigettel együtt egy gyűrűformát képez. Ez a gyűrű tulajdonképpen egy kaldera, amely a Thera mintegy 3500 évvel ezelőtti nagy erejű kitörésekor, a kráter beszakadásával keletkezett.

Megváltoztatta az időjárást

A vulkánkitörés időpontja még nem teljesen tisztázott: a kutatók i.e. 1645 és i.e. 1500 közé teszik. A tengerfenéken lerakódott hamuból és egyéb vulkáni anyagból a kutatók arra következtettek, hogy olyan nagy erejű kitörésről volt szó, amilyenre az emberiség történetében azóta nem „sok” példa volt. Valószínűleg csak az indonéziai Tambora vulkán 1815-ben bekövetkezett kitörése volt nagyobb ennél.

Az üledékvizsgálatok alapján a Thera kitörését a kutatók gyakran összehasonlítják egy másik nagy erejű, jobban feltárt vulkánkitöréssel, a Krakatauéval. A korban hozzánk közelebb eső, 1883-ban kitört indonéziai vulkánról már jóval több, pontosabb adat áll rendelkezésre. A Krakatau kitörése alig pár óra alatt mintegy 300 települést törölt el a Föld színéről, és 40 ezer ember halálát okozta. A robbanás által keltett tengerrengés (cunami) révén több méter magas (akár 20-30 méteres) hullámok keletkeztek még több száz kilométerre is. A robbanás zaját 2000 kilométerre is hallani lehetett. A vulkáni por és hamu távoli területek fölé is eljutott, hatására az egész világon csökkent az átlaghőmérséklet, és mintegy három éven keresztül különleges színes naplementében gyönyörködhetett a Föld lakossága.

Jelenlegi becslések szerint a Thera kitörése legalább négy-ötször nagyobb volt, mint a Krakataué. A kitörést követően a közeli Kréta szigetén lévő minószi kultúra viszonylag rövid idő alatt összeomlott. A vulkánkitörés ezt nem közvetlenül, hanem közvetve okozhatta. A robbanás következtében kialakult cunami hatalmas hullámai elérték Krétát is, és valószínűleg elpusztították a part menti településeket és a tengeri flottát. A levegőbe került nagy mennyiségű kén-dioxid és por miatt csökkent a felszínre érkező besugárzás, ez pedig több éven keresztül hűvös, csapadékos nyarat eredményezett, ami tönkretette a termést. Így éhínség és járványok ütötték fel a fejüket. Mindezek hatására a korábbi jól működő állam és kultúra összeomlott, és ahelyett, hogy a minószi kultúra az európai történelem meghatározó eleme maradt volna, rövid időn belül eltűnt.

A kutatók körében vita tárgyát képezi, hogy a minószi kultúra mennyi idővel élte túl a vulkánkitörést, egyes feltételezések szerint pusztulását nem is a Thera, hanem egy későbbi földrengés okozhatta, vagy egy későbbi vulkánkitörés, amely akár a Thera sorozatkitörésének egy következő része lehetett.

A Thera nem csak megváltoztatta Európa történelmét, de a szakértő kutatók mellett kalandorok és kincsvadászok hadát tartja ma is lázban, akik újra és újra megtalálni vélik a tengerfenéken az elsüllyedt Atlantiszt. Ugyanis több ókori tudós, köztük Platon, görög filozófus is írt egy elveszett civilizációról, az Atlantiszról. Bár ezek az írások több száz évvel a vulkánkitörés után születtek, kutatók szerint a minószi kultúra eltűnése állhat az Atlantisz legendák hátterében. Mint arról a National Geographic Online is beszámolt, újabb kutatások azt is feltételezik, hogy a távolabbi Egyiptom életére is jelentős hatással volt a Thera kitörése, a levegőbe került nagy mennyiségű vulkáni por miatt bekövetkezett időjárásváltozás révén.