Eleonóra, Zelmira, Péter2019. február 21., csütörtök
Kultúra

Kilőtték az Adria Titanicját

National Geographic Magyarország

Első bevetésén végzetes találatot kapott a magyar haditengerészet büszkesége, a Szent István csatahajó, amit azóta az Adria Titanicjaként emlegetnek. Testvérével az olaszok „irigysége” végzett. A magyar-horvát búvárcsapat kutatta a roncsot, a hadvezetés csütörtökön emléktáblát helyez el az Adrián: „A kötelesség előrébbvaló az életnél” – ennek jegyében halt hősi halált 89 tengerész 1918-ban.

Írta: BIHARI DÁNIEL

Szeptember közepétől kutatja egy magyar-horvát, katonai és civil búvárokból alakult kutatócsoport az I. világháborúban elsüllyedt Szent István csatahajó roncsait az Adrián. Csütörtökön Szekeres Imre honvédelmi miniszter és magas rangú katonák jelenlétében helyeznek el emléktáblát a hullámsírban: „A kötelesség előbbrevaló, mint az élet” – hirdeti a Monarchia flottájának jelmondatát magyar, német és horvát nyelven.

Az expedíció célja a 70 méter mélyen fekvő hajóroncs felmérése volt, a búvárok a hajótest körül szétszóródott, kiemelhető tárgyakat kerestek. Egy korábbi expedíció például tökéletes állapotban fennmaradt Zsolnay porcelánkészletet emelt ki az egyébként nemzetközi oltalom alatt álló hadisírból. A hajótest kiemelése szóba sem jön, a törött, korrodált acélszerkezet kiemelése veszélyes, drága és kevés sikerrel kecsegtető művelet lenne – mondta el Horváth Lajos, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum Hadisír Gondozó Irodájának vezetője.

A legnagyobb csatahajó
A Szent István képviselte az Osztrák-Magyar Monarchia legnagyobb hajóosztáját. Méret, felszereltség, technika alapján különültek el a hajóosztályok. A császári-királyi flottában általában minden nagyobb hajóosztályt 3-3 hajó képviselt, de a legnagyobb, a csatahajó osztályban négy épült: a Priz Eugene, a Teggethoff, a Viribus Unitis és a legújabb, valamint -– kissé leegyszerűsítve – minden, haditechnikával felszerelt a Szent István.

A hajó jelentősségét pusztán méretei is szemléltetik: hossza 152, legnagyobb szélessége 28, teljes merülése 8, 5 méter volt, a roppant hajótestet 26 400 lóerővel hajtották a gőzturbinák. Újdonság volt, hogy a lövegtornyokban az addigi kettő helyett három, 30, 5 centiméteres ágyú kapott helyett. Ha az egyenként 91 fő személyzettel ellátott négy lövegtorony egy irányba fordult, a Szent István összesen öt tonna acélba csomagolt robbanótöltetet volt képes kilőni a célpontra.

 piros pont jelöli a roncs helyét <a href='http://galeria.fn.hu/3/18573/0/1' target='_blank' class='napi'>Képgaléria</a>” /></p><p class= piros pont jelöli a roncs helyét Képgaléria

A végzetes hiba
A csatahajó négy évig épült a Ganz-Danubius gyárban 60 600 ezer koronából. 1915-ben készült el, de évekig a pulai kikötőben tartózkodott, hadgyakorlatokon, és a város légvédelmében vett részt. Az Adrián ugyanis patthelyzet alakult ki: a Monarchia flottájának kifutása azonnal támadást váltott volna ki az Antantból, amely azonban a csatahajók fenyegető jelenléte miatt nem merészkedett osztrák-magyar felségvizekre. A Szent István 1918 június 9-én éjjel indult első bevetésére testvérhajója, a Tegetthoff és több torpedónaszád kíséretében.
A kísérőhajók feladata az ellenséges torpedónaszádok távoltartása volt. Azaz lett volna, mert másnap hajnalban a Premuda-szigettől délkeletre két olasz „motorcsónak” – úgy tudjuk teljesen véletlenül – felfedezte az osztrák-magyar hajórajt, és kijátszva az őrhajók éberségét 500 méterről két torpedót lőtt a Szent Istvánra. Hihetetlen véletlen? Az őrszemek figyelmetlensége? Nem tudjuk biztosan, de óriási hiba volt, hogy a két, szó szerint csónak méretű olasz jármű ilyen közel juthatott a Szent Istvánhoz. Ráadásul lerázták az üldözésükre indult torpedónaszádot és sértetlenül hagyták el a helyszínt – ez a nap máig az olasz flotta napja

Menteni akarták a menthetőt
A torpedók a jobb oldali első és második kazánházat találták el, és átszakították a válaszfalat is. A lék a vízvonal alatt öt méterrel volt, így a hajó azonnal 10 fokban megdőlt: a Tegetthoff megpróbálta a part felé vontatni, de a vontatókötél elszakadt. A Szent István felborult, majd elsüllyedt. Agóniája mintegy három óráig tartott, így az 1056 matrózból és 38 fős tisztikarból álló legénység többsége megmenekült. A monarchia népeiből álló, teljesen vegyes nemzetiségű tengerészből 89-en veszítették életüket, köztük 41 magyar.

Az áldozatok egy része már a tengerben úszva lelte halálát, amikor a hajó felborult, és a számtalan, szabadon „lebegő” acél- és rézhuzal, mint egy ostor vágott át rajtuk. Mások a kazánházban vesztek oda. A találatkor ugyanis leállították a kazánokat, hogy elkerüljék a robbanást. Csakhogy a szivattyúkat is ezek hajtották, ezért egy csoport, a magyar származású első tiszt vezetésével a kazánházba ment, hogy újraélesszék a kazánokat. Itt érte őket a hősi halál, miközben a vizet próbálták kiszivattyúzni a süllyedő hajótestből. Nekik állít emléket október 2-án a Magyar Honvédség a flotta jelmondatával, amihez halálukig tartották magukat.

 A jobb oldalára dőlt a hajó (MTI)

A jobb oldalára dőlt a hajó (MTI)

]Szomorú véget értek a “testvérek” is
A Szent István kettétört, így ért a fenékre. Orra az iszapba fúródott a hetven méter mély vízben. Ezért, és mert a roncs 90 éve rozsdásodik a víz alatt, fel sem merült, hogy kiemeljék.

A háború után a maradék három császári-királyi csatahajó is szomorú sorsra jutott, a győztesek osztoztak rajtuk. A Viribus Unitisre Olaszország tartott igényt, de végül a Szerb-Horvát-Szlovén Királyság tulajdonába került, ahol a flotta zászlóshajójának szánták. Csakhogy az olaszok nem tudták „megemészteni” a döntést, és egy búvárkommandó két tapadóaknával elsüllyesztette – még mielőtt a szerb haditengerészet ékévé avatták volna.

A Prinz Eugene-t Franciaország kapta: fegyvereit leszerelték, és úgynevezett célhajónak használták, vagyis hadgyakorlatokon a Prinz Eugene volt a célpont – rövidesen elsüllyesztették. A monarchia széthullását egyedül a Tegetthoff „élte túl”, Olaszország bevonta a flottájába és hadrendbe állította.

Forrás: Figyelőnet

Hozzászólások

Szlovákiában jártunk, a 2017-es Év műemlékénél

Szlovákiában jártunk, a 2017-es Év műemlékénél

A különleges épületegyüttes romjai, mai nevén Katarínka, annak idején az Alexandriai Szent Katalin nevét viselő ferences kolostorként és ennek templomaként szolgáltak.

Nő volt az egyik leghíresebb viking harcos

Nő volt az egyik leghíresebb viking harcos

Szakértők egy csoportja egy 140 éve felfedezett, 10. századi viking harcos sírját vizsgálták.

A National Geographic óriási sikere az Instagramon

A National Geographic óriási sikere az Instagramon

A NatGeo az Instagramon üzleti profilként elsőként érte el a százmilliós követőtábort.

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Az éjszaka fényei egy szabadtéri múzeumban

Régen minden jobb volt! - sokszor gondoljuk ezt.

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Megtalálhatták az egyik utolsó neandervölgyi lábnyomait

Néhány tízezer évvel ezelőtt ősi rokonunk az Ibériai-félsziget egyik partján sétálgatott.

National Geographic 2019. februári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket