Jácint, Réka, Hetény2019. augusztus 17., szombat
Kultúra

A 200 ezer eurós Ferrari titka

National Geographic Magyarország

A legendás gyár új modellje egy másfél tonnás nagyteljesítményű sportkocsi, az 599 GTB Fiorano. A gyártási folyamat aprólékossága egy űrrepülőgépéhez hasonló.

A név kötelez
Az évtizedek során kevés autómárkát övezett olyan legenda és titokzatosság, mint a Ferrarit.

Minden Ferrari kézzel készül, függetlenül attól, hogy a versenypályákra vagy az országutakra tervezték őket.

Észak Olaszország, Maranello városában található a Ferrari hatalmas gyárkomplexuma, amelynek 45 épülete 50 futballpályányi területet foglal el. A gyár része egy művészeti stúdió is. A háromezer itt dolgozón kívül kevés idegent, és még kevesebb kamerát engedtek eddig be a Ferrari gyárába, a biztonsági intézkedések nagyon szigorúak. Mivel a Ferrari Forma 1-es csapatának a központja is a gyárban található, ezért az ipari kémkedés folyamatos veszélyt jelent.

A Forma 1-es titkok egyenesen az országúti autókba épülnek be. A Ferrari által valaha tervezetett leggyorsabb és legerősebb szériaautó, az 599 GTB Fiorano végsebessége a 330 kilométer per órát is meghaladja, és több mint 200 ezer euróba kerül!

A Ferrari legújabb modellje mögött nemcsak ötévnyi kutatás és fejlesztés áll, hanem a név 60 éves történelme is. A cég legendás alapítója Enzo Ferrari a versenyzés megszállottja volt. Az országúti autók az ő szemében csupán eszközközök voltak ahhoz, hogy szponzorálja Forma 1-es csapatát. Habár a Ferrari korai sportautói gyönyörűen néztek ki, nem a könnyű irányíthatóságukról voltak híresek. A versenyre kifejlesztett autók nem voltak alkalmasak utcai használatra.

A tervezők és munkások feladata most az volt, hogy építsenek egy olyan autót, ami magában rejti egy Forma 1-es versenygép lelkét és gyorsaságát, ugyanakkor az országúton is könnyen kezelhető. Legyen gyönyörű, és vigye tovább a Ferrari által képviselt „mozgásban a művészet” eszmét. Nem hiányozhat a fényűzés sem, hogy az autó méltó legyen 200 ezer eurós árához.

Az 599-es
Az 599-es modell egy 620 lóerős, V 12-es motorral büszkélkedhet. Ez a kulcsfontosságú alkatrész az öntödében születik meg. A Ferrari fémipari munkásainak itt a motor két alapvető elemét kell kiönteniük: a hengerfejet és a motorblokkot. A legtöbb autógyár tömeggyártásban állítja elő ezeket az alkatrészeket, a Ferrari azonban egyszerre csak egyet készít el. Minden egyes motor külön öntőformát kap, amelyet tömörített homokból és gyantából állítanak elő. Más autógyártók homoköntvényeket használnak.

A Ferrarihoz hasonló magas minőséget képviselő gyárakban a munkások kézzel fejezik be az öntőformák megmunkálását. Egy V12-es motorhoz készült öntőforma megcsiszolása körülbelül 5 órát vesz igénybe. Egy lángszóró segítségével vékony szénréteggel vonják be a homokból készült sablont. Ez kenőanyagként szolgál, hogy a megolvadt fém egyenletesen folyjon végig az öntőmintában.

Az 599-es motorjának szíve több, mint 700 Celsius fokos izzó hőségben születik meg. A kemence a két tonnányi fém megolvasztásához annyi áramot használ el, amennyi egy családi ház egész éves világítását fedezné. A 700 fokos anyag folyékony ezüstre hasonlít, valójában egy rendkívül erős és titkos alumíniumötvözetről van szó, amelyet kimondottan a Ferrari motorjaihoz készítenek.

Az olvasztótégelyben lévő fémen nitrogént pumpálnak át. Ez megköti, és a felszínre hozza a szennyeződéseket.

Egy másik épületben a munkások a karosszériát alakítják ki. Több ezer órába telt egy olyan sportautót megtervezése, amely nemcsak szép, hanem majdnem ugyanolyan jól szembe tud szállni a levegővel, mint a Ferrari Forma 1-es gépei. Az 599-es karosszériája lényegében egy repülőgépszárny ellentéte. Nagy sebességnél az áramvonalas karosszéria negatív felhajtóerőt képez, és az autó felett és alatt átáramló levegő segítségével a földhöz nyomja a járművet.

Az 599-es teljes mértékben alumíniumötvözetből készült alvázának ellen kell állnia a nagy sebességgel történő ütközéseknek. Egy sportautó kerekei úgy járnak fel és le, mint egy légkalapács. Az átlagautók alvázát gépek rakják össze, de az 599-eshez hasonló nagy teljesítményű sportkocsikét kézzel hegesztik.

Az első karosszériaelemeket már robot rakja össze. Úgy programozták, hogy összesen 180 szegecset üssön az alváz bizonyos pontjaiba. Egy másikat tűhöz hasonlító szondákkal szereltek fel, és nyolcszáz különböző helyen vizsgálja meg az alvázat. Így kutatnak a fémben lévő apró repedések és az alváz alakjában lévő hibák után. Ha hibát találnak, akkor visszaküldik az alvázat, ez azonban csak minden századik esetben fordul elő. Az öntvényeket nagy teljesítményű röntgennel vizsgálják át; a fémben lévő mikroszkopikus repedéseket és hibákat kutatják.

Az alvázhoz hasonlóan a karosszériaelemek is alumíniumból készülnek. Ez a legerősebb szériaautó, de teljesen alumínium szerkezetének köszönhetően a legkönnyebb jelző is megilleti.

A fényezőüzemben a környezetvédelem fontos szempont. A legtöbb anyag vízalapú, és szinte minden felesleget begyűjtenek és újrahasznosítanak. A festés előtt a karosszériát korróziógátló anyaggal vonják be. A Ferrari az állítja, hogy ez a legfejlettebb rozsdásodás elleni szer a világon, de ezt nehéz leellenőrizni, mivel az itt végbemenő kémiai folyamat ipari titoknak minősül.

Az egy tonnás karosszériát hatalmas fürdőkádakba merítik, megforgatják és leszárítják. Ezalatt kémiailag megváltoztatják a karosszéria fémszerkezetét, és egy rendkívül vékony védőréteget hoznak létre. Az antikorróziós fürdőknek köszönhetően az 599-es karosszériája pozitív töltésűvé válik. Ez létfontosságú a fényezési folyamat következő fázisában. Ennek az alagútnak a végén kezdődik az igazi munka a fényezőműhelyben.

Gyáróriások: a Ferrari
A Ferrari a világ leghíresebb sportautója. Sétáljon végig velünk a futószalag mellett, és ismerkedjen meg a Ferrarik születésének valamennyi mozzanatával, majd látogasson ki a cég saját tesztpályájára, ahol a legkisebb tervezési, összeszerelési vagy vezetési hiba katasztrofális eredménnyel járhat. A National Geographic dokumentumfilmje a cég olaszországi, maranellói szupertitkos üzemébe látogat, ahol tanúi lehetünk, hogy egy alaktalan olvadt fémtömeg miként változik át korunk legújabb, legerősebb, 300 kilométer per óra feletti végsebességű sportautójává.

A film a National Geographic Channelen tekinthető meg. Mikor? November 19-én (pénteken) 20 órakor.

A fényezés üvegfallal hermetikusan körbezárt helyen történik, hogy a légmozgás nehogy elsodorja az alapozó és a festék apró részecskéit, mert akkor egyenlőtlenné válhat a felület. Az első réteget az alapozó adja. Ez a különleges vegyület a karosszériához tapasztja a festéket. Olyan finom szemcsékből áll, mint a hintőpor. Mivel a fém korábban elektromos töltést kapott, ezért az alapozó hozzáragad a karosszériához. A karosszéria ezután egy hatalmas kemencébe kerül, itt ráégetik az alapozót.

A tökéletesen sima felület eléréséhez csak a szükséges mennyiségű festéket hordják fel. A festékre egy roppant kemény áttetsző kerámiaréteg kerül, ami karcállóságot biztosít. Ezt el is várják azok a vevők, akik 200, 000 eurót adnak ki egy autóért. A karosszériát olyan simára polírozzák, mint egy ablaküveget. A festék vastagságát ultrahangos berendezés segítségével ezredmilliméteres pontossággal ellenőrzik.
A többi munkás legyártja a 800 darabból álló motor többi részét. Egy parányi szelep elkészítése például közel egy órát vesz igénybe.

Habár a motorgyártó részlegnél a kézi gyártásra helyezik a hangsúlyt, egy nagyon különleges robot is kiveszi a részét a folyamatból. Az elsőt Rómeó és Júliának hívják: Rómeó gyűrűt ad Júliának: Rómeó minden egyes szelepgyűrűt folyékony nitrogénbe márt, ami mínusz 180 fokra hűti, és egy kicsit összezsugorítja. Júlia a hengerfejet tartja, míg Rómeó a helyére teszi a szelepgyűrűt Pár másodperc múlva a fagyott gyűrű felmelegszik és kitágul. Most már rögzítve van.

Egy nappal a munka megkezdése után, elkészül a motor. A motorszerelő-részleg és a fényezőüzem elvégezte a feladatát. A szépség és a brutális erő hamarosan találkozik egymással. Ezt az erőt azonban meg kell zabolázni, a karosszériát pedig az úton kell tartani, ha kiengedjük az utcára. Ezzel a feladattal az összeszerelő üzemnek kell megbirkóznia.

A V12-es motor önmagában az autó tömegének egyötödét teszi ki. Még be kell helyezni az 599-es sebességváltó-rendszerét, amely a már egymáshoz csavarozott sebességváltóból és a hatalmas kardántengelyből áll. Ez teszi lehetővé, hogy a Ferrari a sebességváltásokkal együtt, 11 másodperc alatt több, mint 200 kilométeres sebességre gyorsuljon föl.

Az 599-es felfüggesztése forradalmian új, az Egyesült Államokban kifejlesztett, lengéscsillapítókat használ. Míg a hagyományos lengéscsillapítókat olajjal töltik fel, az 599-esben ezt mágneses töltésű folyadékkal oldják meg. A dolog leegyszerűsítve két ellentétes pólusú mágnesre hasonlít, amelyek sokkal pontosabban és gyorsabban reagálnak az úttest egyenlőtlenségeire, mint az olajjal töltött darabok.

Egy feladat még hátra van: a luxus megteremtése. Ez a bőrmunkát végzők feladata. Minden egyes darabot kézzel készítenek. Válogatott tehénbőr borítja a Ferrari ülését, műszerfalát, és belső kárpitját. A számítógép irányította lézersugár precízen körbevágja a darabokat. Ezek után azonban már csak az emberi tudás, a tű és a cérna számít. A páratlan belső részeket a színskála minden színében készítik. Ha a pénz nem akadály, a Ferrari bármilyenre befesti az 599-es bőrbelsőjét és annak varratait. A cég még színben illő bőröndöket is gyárt ebből az anyagból. Egy autó bőr enteriőrjének kiszabása, megvarrása és felhelyezése átlagosan 30 órát vesz igénybe.

Az 599-es fedélzeti rendszere szinte teljesen megegyezik a Ferrari Forma 1-es versenyautójában lévővel. Számítógépe az összes elektromos rendszert figyeli, az ülésfűtéstől kezdve a rendkívül fontos kipörgésgátlóig.

A kipörgésgátló rendszer dolgozza fel az 599-es kerekein lévő szenzorok adatait, és az autó kezelhetőségét az adott helyzethez igazítja, optimalis irányítást biztosítva ezzel a vezetőnek. Vizes körülmények között apróbb változtatásokat hajt végre, hogy megakadályozza a megcsúszást. Az autó kerekei alumínium-ötvözetből készültek, és rajtuk kétszer olyan széles gumik vannak, mint az átlagos autókon.

Minden egyes Ferrarinak át kell esnie egy végső próbán. A kész autót a Ferrari maranellói versenypályáján tesztelik, majd egy második útpróbának is alávetik a gyár fölé magasodó hegyi utakon.

Hozzászólások

Kétezer éves hajótemetőre bukkantak

Kétezer éves hajótemetőre bukkantak

Az ókorban az Égei-tengeren számos fontos kereskedelmi útvonal húzódott.

Kétezer éves druidanő arcát rekonstruálták

Kétezer éves druidanő arcát rekonstruálták

A Hilda névre keresztelt nő a mai Skócia területén élt, és a 60-as éveiben halt meg.

Páratlan amulettgyűjteményre bukkantak Pompeiiben

Páratlan amulettgyűjteményre bukkantak Pompeiiben

Faragott drágakövekre, maratott üvegekre és különböző formájú amulettekre bukkantak az ókori lelőhelynél.

Létrehozták Kleopátra parfümjét

Létrehozták Kleopátra parfümjét

A szakértők korabeli leírások alapján rekonstruáltak ókori egyiptomi parfümöket.

3400 éves sírokra bukkantak Görögországban

3400 éves sírokra bukkantak Görögországban

Csodával határos módon két bronzkori, korinthoszi temetkezési kamrának 3400 éven át sikerült elkerülnie a fosztogatókat.

National Geographic 2019. augusztusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket