Diána, József2019. szeptember 18., szerda
Kultúra

Képes évszázad a világ leghíresebb képszerkesztőjével

2016.12.07.Gál Krisztián
National Geographic Magyarország

Sokszor történelmi események közelében élte meg az elmúlt száz évet. Találkozás egy jelenleg is alkotó, legendás képszerkesztővel.

Marigny, Normandia
Fotó: © John G. Morris (Contact Press Images)

„Nagyon elfoglalt vagyok, de egy órát tudok szakítani az interjúra” – jön az e-mail John G. Morristól, a ma, december 7-én 100 éves képszerkesztőtől. Az évtizedek óta Párizsban élő amerikait mindenki ismeri az utcában, a kapukóddal a közeli bisztró pincére segít a bejutásban. A gangos udvarban a földszintről nyílik az egykor facipőket gyártó kisüzem, ma Morris irodája és otthona.

Tágas terek, gazdag könyvtár fotográfiai témájú írásokkal és albumokkal, az asztalokon újságok, magazinok. Fotó a „magyar bátyjának” tekintett Robert Capáról, amint egy modellnek mutatja a helyes pózolást. Szekrények tele archivált cikkekkel, negatívokkal, és itt van Morris első írógépe is 1928-ból. A falon kitüntetések, az íróasztal körül vázlatok és papírfecnik. Az aktuális munkájáról kérdezem, kisfiús csillogással mutat egy képet, a címe: Újra szerelembe esni. A háromszor is megözvegyült Morrist látom a 91 éves partnerével, Pattel. Egy történet a Századom című készülő könyvből, amiben képekkel mesél a saját száz évéről.


John G. Morris, 2016-ban
Fotó:  Bob Peterson

„Először újságíró akartam lenni. A LIFE indulásakor a Chicagói Egyetemre jártam, de a világválság idején még nem tudtak alkalmazni.” Aztán 1938-ban heti húsz dollárért, kifutófiúként tagja lehetett az úttörőnek számító képes magazin New York-i szerkesztőségének. A heti lapzártakor legfontosabb feladata volt rohanni a központi vasútállomásra, a friss laptervnek időben el kellett jutni a chicagói nyomdába. A magazinformátum miatt a történeteknél hangsúlyosabbak lettek a képek, az újságírók a hiányzó helyeket töltötték ki tartalommal. Morris így a képek felé indult, meg persze a maguk a fotográfusok is rendkívül érdekes emberek voltak.

„1939-ben kitört Európában a háború, felgyorsultak a dolgok, hollywoodi tudósító lettem”. Mivel Pearl Harbor után az USA is hadba lépett, kollégáival a filmvilág csillagai helyett már az internáló táborokba szállított japán származású, egyébként amerikai állampolgárokról írtak, ami Morris szerint: „talán a háború egyik legnagyobb hazai tragédiája”. 1943-ban Londonba kérte át magát: „ha nem jelentkezem, besoroznak, így mondhatjuk, a háború elől a háborúba menekültem”. Az 1944-es normandiai partraszállásról egyedül Capa tizenegy képe tudósít, a többi negatív valószínűleg előhíváskor sérült meg, amely – ma is fájó – kárról Morris az elsők között szerzett tudomást.

Az invázió után merész dologra vállalkozott, egy általa kreált munkakörrel koordinátor lett a fotósok mellett Normandiában, bár „a korabeli vicc szerint csak a gyávák mentek a frontra a bombázott Londonból. A fotósok munkáját segítettem, de gondoltam, ha valami történne velük, jobb, ha van nálam is fényképezőgép. Nem is tudatosult bennem, hogy mennyi mindent tanultam a fotósokkal való közös munkából”.
Szívesen emlékszik vissza a Capával és Ernest Hemingwayjel töltött napokra, de a munka nem volt veszélytelen: rálőttek, és ha egyszer egy másik, tragikusan járt fotóshoz osztják be, ma nem is él. Fotózott is a nyugati fronton töltött egy hónapban: felszabadított francia városkákat, német hadifoglyokat, a hátország pillanatait. „Nem volt feladatom a háború dokumentálása.” A negatívokat borítékba tette, és hetven évig rájuk sem nézett. Barátja, Robert Pledge, a Contact Press Images vezetője bukkant az anyagra, ez lett a „Valahol Franciaországban” című album és fotókiállítás. (A katonai cenzúra miatt írta leveleire a homályos helymeghatározást.)

Brit és kanadai hadi tudósítók egyeztetnek egy helyi lakossal (Saint-Malo, Bretagne)
Fotó: © John G. Morris (Contact Press Images)

A háború után a Ladies Home Journal képszerkesztője lett. Ő találta ki az Ahogyan Amerika él című sorozatot. Képes riportok mutatták be amerikai családok mindennapjait: szénbányászok, autóipari munkások, veteránok voltak a szereplők. 1953-ban Capa felkérésére ment a Magnum képügynökséghez. (Kérdezem is, hogy direkt a sztori miatt eszik-e közben Magnum jégkrémet, mire egy jóízűt nevet, majd folytatja a mesélést.) Morris az ügynökség vezetőjeként a lapokat felkeresve már kereskedett is a képekkel. Üzleti felfogása szerint: „a képek is ugyanúgy termékek, ha van rá kereslet, az árak fel-, ha nincs, az árak lemennek.” Bár a fotók születését sokszor tragédiák övezik. A Magnumos években veszítette el Capát, akit hiába próbált lebeszélni az indokínai riport elvállalásáról 1954-ben. Néhány nappal később taposóaknára lépett egy felderítés során. Két évvel később egy másik legenda, David Seymour „Chim” is meghalt a szuezi válság fotózásakor.

Morris a hatvanas évek végén a New York Timeshoz (NYT) ment. Az ő munkája során kaptak nagy jelentőséget a címlapon megjelenő fotók.  A Holdra szállás első pillanatai mellett többek között a vietnami háborúban a napalm elől menekülő kislány fotóját is ő szerkesztette és osztotta meg a világgal. „Az igazi munka a fotósoké, én csak használtam a képeiket. A jó fotósnak azonban szüksége van iránymutatásra a képszerkesztőtől. Nemrég vagy száz ember nézte itt nálam az elnökválasztási vitát a tévében. Szemben ültem velük, onnan láttam milyen fantasztikus kép. Bár mindenkinél van kamera, senki nem fotózott, az unokámat kértem meg” – hoz egy friss élményt Morris, ahogy az irodájában ülünk.

A NYT után a Washington Postnál, később a National Geographic párizsi munkatársaként dolgozott a nyolcvanas években, onnan ment nyugdíjba, azóta is a városban él. Élete bővelkedik emlékezetes találkozásokkal Patton tábornokkal, Marlene Dietrichhel, Alfred Hitchcockkal, de ott volt azon a végzetesen estén is, amikor beszéde után meggyilkolták Robert Kennedy-t.

Fiatal német hadifoglyok (Saint-Malo, Bretagne)
Fotó: © John G. Morris (Contact Press Images)

„Túl sok a kép – mondja a vizuális zajról. Mégis annyira sok, meghatározó képet lehetne készíteni, például a fegyvergyártásból hasznot húzó védelmi iparról. Lehetne egy acélüzem vagy egy tankgyár vezetőségi ülése, ahol éppen valaki kiadja az utasítást. Rengeteg dologgal nem foglalkoznak, mert vizuálisan nem tudják elképzelni. Azok a képek érdekelnek, amelyek témái foglalkoztatnak. Ezek sokszor borzalmas dolgok, mint a háború vagy a rasszizmus, bár én mindig háborúellenes voltam.” Kiállításokra, előadásokra hívják, követi az aktuális eseményeket, elmondja véleményét a címlapokról a NYT szerkesztőségének, a Demokrata Párt aktív tagja, nemrég pedig életműdíjat kapott a londoni Frontline Clubtól (újságírók és fotográfusok szakmai szervezete).

„Hogy sikeres volt-e az életem? A válaszom nem. A világ még mindig egy nagy káosz” – állítja John G. Morris, majd feláll és visszamegy a képekhez, várja a Századom.

Írta: Gál Krisztián (Párizs)

Hozzászólások

Valóban Emmausz maradványait találhatták meg?

Valóban Emmausz maradványait találhatták meg?

A falu volt az a hely, ahol a Biblia szerint két tanítványa felismerte a feltámadt Jézus Krisztust.

Valószínű James Cook hajója került elő

Valószínű James Cook hajója került elő

Egy nemzetközi kutatócsoport lokalizálhatta a HMS Endeavour végső nyughelyét.

Marco Polo: a világ első bestsellerének szerzője

Marco Polo: a világ első bestsellerének szerzője

Marco Polo, a híres utazó élete során rengeteg lenyűgöző eredményt ért el, de alighanem a világ első bestsellerének megjelentetése volt a legfontosabb. Az 1300-ban kiadott könyvben 24 éven át tartó útját mutatta be Velencétől Ázsiáig és vissza.

Magyar fotós sikerek a neves nemzetközi versenyen

Magyar fotós sikerek a neves nemzetközi versenyen

Két hazai fotós is igen rangos elismerésben részesült az IPA idei megmérettetésén.

Egy kalapmíves emlékére

Egy kalapmíves emlékére

Immáron a 24. órán is túl vagyunk, ami a kalapos mesterség élő hagyományként való bemutatását illeti, ugyanis hazánk utolsó kalaposmestere évszázados tudást vitt magával égi műhelyébe.

National Geographic 2019. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket