Magdolna, Mária, Magda, Nara2019. július 22., hétfő
Kultúra

Agyagszelídítő fazekas

2018.01.27.Sarusi István
National Geographic Magyarország

Agyag- és kerámiaedényeink mindennapjaink teljesen szokványos tárgyai. Készítéséről, mestereiről azonban vajmi keveset tudunk.

Ambrus Sándor fazekasmester

Hódmezővásárhelyre utazom, ahol Ambrus Sándor fazekasmester mind a mai napig őrzi az agyagszelídítés csínját-bínját. Mivel nem csupán az edényeket formálja, hanem kiégeti, sőt díszíti is, így átfogó képet tud nyújtani szakmájáról.

Köztudottan neves a vásárhelyi fazekasok portékája. Elmesélné, hogyan lett ilyen híres az itteni fazekasság?
Természetesen! A vásárhelyi fazekasság története mintegy 9000 évre nyúlik vissza. Ezen a vidéken, időszámításunk előtt már 7000 évvel, korongon készítettek edényeket. Ezt bizonyítja az az egy-két szép tárgy, ami ebből a korból reánk maradt. Szakmánk a fénykorát – jóval később – az 1700-as és 1800-as években élte, mert a paraszti gazdaságok ekkor indultak fejlődésnek: a faedényeket a cserépből készült példányok váltották föl. Ebben volt pótolhatatlan a fazekasság szerepe. Olyannyira, hogy a 19. században már 400-450 fazekas is dolgozott egyszerre Vásárhelyen. De valójában nem ennyien voltak, mivel apáról-fiúra szállt ez a mesterség, több ezren is foglalkozhattak ezzel: a fazekasnak is sok gyereke volt, gyakran még a feleségük is besegített a munkába. Hogy ennyi fazekas egyetlen településen meg tudjon élni, sehol máshol nem volt. Mindez pedig azt eredményezte, hogy három stílus is létrejött – ez is egyedülálló.

Teljesen logikus, hogy ahol ilyen sok mesterember dolgozik egyidejűleg, ott kialakulnak egyéni stílusok, jellegzetes motívumok. Mégis, van valami rendszer abban, ahogyan e három stílusirányzat kialakult?
Már akkoriban is a piaci verseny diktálta a szabályokat: a fazekasok igyekeztek egymást felülmúlni azzal, hogy ki tud több, jobb, szebb edényt készíteni. A stílusok voltaképpen városrészek szerint tagolódtak: így létrejött a csúcsi, a tabáni és az újvárosi irányzat.


Csúcsi stílusú gyümölcsöstál

Csúcsi étkészlet

Butellából fogyasztották annak idején a pálinkát. Érdekessége, hogy a butykossal együtt, amiben nagyobb mennyiségben tárolták ezt az itókát, a vásárhelyi fazekasok készítették először.

Úgy tudom, csúcsi stílusú edényeket készít leggyakrabban. Kezdhetnénk ennek a bemutatásával?
Vásárhely lakosságának nagy része az idő tájt református volt. A csúcsi városrészben kevés katolikus élt, akik az akkori társadalmi ranglétra alján helyet foglalva elhatározták, hogy helyzetükön változtatnak: valami szépet, maradandót akartak alkotni. Ebben az időben az olasz kereskedők errefelé hordták a Habán kerámiát a keleti piacokra. A csúcsi fazekasság ezt meglátva úgy gondolta, ha más népcsoport is tud olyan kerámiát készíteni, akkor ők miért ne próbálhatnák meg. De szerencsére ők nem a Habán kerámiát másolták le, az csak ötletként szolgált számukra. Helyi forma- és motívumalapokon létrehoztak egy csodát, amit ma csúcsi stílusként ismerünk.
Sokan a vásárhelyi edényeket csak a fehér alapon kék mintájú csúcsi stílussal azonosítják – emiatt lehet e stílusnak nagyobb népszerűsége, s ebből adódóan készítek többet csúcsi edényekből.

Balról a nagy edény egy bödön, vagyis lakodalmas fazék. E szó már a dél-alföldi dialektusból is kikopott, pedig a millennium előtti évtizedekben, igaz fémből készült társai, például zsírtárolóként még gyakoriak voltak. Csongrád megye északnyugati szegletén a bödön szinonímájaként használatos volt még a döbön kifejezés is.

Balról jobbra: főzőfazék, amiben a kemencében főztek, középütt látható a butykos, ebben pálinkát tartottak. Érdekessége, hogy a butellával együtt, amiből a pálinkát fogyasztották, vásárhelyi fazekasok készítették először. Végül pedig egy bödön látható, ami zsír, vagy lekvár tárolására alkalmas.

Tabáni étkészlet

Mit tud a tabáni és az újvárosi fazekasok stílusairól?
A Tabán városrészben lakó fazekasok színvilága sárgás-barnás-zöldes volt. Ezért csúfolták őket „tarkásoknak”. Az újvárosiak főleg nagy kantákat, tálakat készítettek, de reprezentációba – ha valakinek kedveskedni akartak egy-egy szép tál elkészítésével, – akkor úgynevezett „rátett”, vagy „áttört” és karcolt díszítéssel ékesítették az edényeket, amiket aztán zöld mázzal kentek le. Na mármost, ennek következtében a fény és a mázolás összhatása miatt a felület néhol „színt változtat”, s így csodálatosan szép edényeket tudtak készíteni. Mindhárom területen élő fazekasok közül ők éltek a legjobban, mert nagy edényeket készítettek és azokat jó pénzért el lehetett adni.

Miért e dél-alföldi város lett Magyarország fazekasközpontja?
Azért, mert az itt található agyag kimagaslóan jó minőségű volt: a Kárpát-medencében ennél jobb minőségű agyag nem létezett! Minden szakma oda telepszik le, ahol jó alapanyagot találnak a szakemberek. Nem volt ez másként a vásárhelyi fazekasokkal sem. A helybéli agyag, úgy mondtuk, hogy „kövér”, azaz zsíros, vagyis könnyen formálható. Ha kiégették, a vastartalma miatt nagyon keménnyé, tartóssá vált.

Butykost készít Ambrus Sándor. Körülbelül öt perc alatt elkészül ez a tipikusan vásárhelyi fazekasportéka. Azonban ahhoz, hogy a füle is rákerüljön, ki kell száradnia, ami időjárásfüggő: melegben néhány óra, párás időben akár egy napig is száradhat az edény. Ezek után következik a fülek, vagy más elemek felrakása, újabb szárítás, majd miután teljesen kiszáradt a leendő edény, mehet a kemencébe, ahol 980 °C-on kiégeti a mester. Csak ezután jöhet a festés, szárítás és mázolás, amit újabb, immáron végleges égetés követ. Ezzel tekinthető késznek az adott tárgy.

Hogyan emlékszik vissza eddigi fazekaséveire?
Én 14 éves koromban kezdtem dolgozni itt, a Majolikagyárban. Bár fogalmam sem volt, hova kerülök, engedelmeskedtem édesapám kérésének és fazekasnak álltam. Ebben a szakmában hosszú ideig nincs sikerélménye a gyereknek. Szerencsésnek érzem magam, mert nagyon jó mestereim voltak, akik – kollégáimmal egyetemben – mindig azon voltak, hogy segítsenek, ha megakadtam. Így számomra nem váratott magára túl sokáig az első sikerélmény. A gyárban 1986-ig dolgoztam, miután eldöntöttem, hogy a tömegtermelésből kiszállok. Budapesten találkoztam Bod Éva Munkácsy-díjas művészasszonnyal, akivel egyedi darabokat, alkotásokat készítettünk. Öt évig dolgoztam nála. Utána úgy határoztam, hogy magam kezdek tevékenykedni. Hazatértem Hódmezővásárhelyre, akkor már ki tudtam alakítani itthon egy kis műhelyet, s ’89 óta, mint önálló kisiparos dolgozom. Amíg a környékbeli, szegedi, butikrendszer működött, azt láttam el, ám miután az megszűnt, úgy adódott, hogy a családi házam egy részében rendeztem be bemutatótermet. Elkezdtem felkutatni, utánajárni a vásárhelyi kerámiáknak és azokat bemutatni. Ez a kiállítótér 2001-től kezdve, azaz már több mint 15 éve működik.

Kiből lehet jó fazekas?
Bárkiből! De főként azokból, akik kitartóak, szorgalmasak és szeretik az agyagot. Ezt a szakmát nem lehet iskolapadban, tankönyvekből megtanulni, csak a gyakorlatban. Akkor is csak úgy, ha van a tanuló mellett egy jó mester, aki irányítja a kezét, és olykor a fejét is.

Tehát akkor a fazekasok esetében különösen igaz a mondás: gyakorlat teszi a mestert?
Semmi más!

Egy laikus hogyan tud különbséget tenni egy keramikus és egy fazekas munkája között?
Nagyon könnyen! A keramikus a saját ötletét, gondolatát valósítja meg. A fazekas a régi népi hagyományokra építve, a régi szabályokat betartva, termékeit ugyanúgy készíti, mint több száz évvel ezelőtti elődei.

Szakmai pályafutásának megkoronázásaként következett tíz Kézműves Remek díj.
Így van. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara kiírta a „Magyar Kézműves Remek” pályázatát. Az első kettő ilyen versenyről lemaradtam, de e lehetőség azért jött kapóra, mert így nem csak zsűrizett termékeim lettek, amik korábbi megmérettetések eredményei, hanem díjazottak is, miután beneveztem a versenyre. Mind a tíz pályaművem hódmezővásárhelyi kerámia-feldolgozásokból állt. Úgy gondoltam, ha már mind a tíz ujjamra jut egy Magyar Kézműves Remek díj, akkor befejezem. Elégedett vagyok!

Ezzel azt akarja mondani, hogy a jövőben nem fog több edényt készíteni?
Amíg birok mozogni, erőmhöz mérten dolgozni fogok! Ha kapok felkéréseket, azokat elvállalom, de ahogy mondani szoktam: „kapun kívülre nem megyek”, tehát nem indulok több versenyen. Átadom a terepet a fiataloknak.

Hozzászólások

A sertészsír lehetett a Stonhenge építésének titka?

A sertészsír lehetett a Stonhenge építésének titka?

Egy új kutatás megerősíti azt az elképzelést, mely szerint a megalit építői zsírral bekent szánkókkal szállíthatták a nagyobb köveket.

Ősi templomot rejt az orosz erődítmény

Ősi templomot rejt az orosz erődítmény

Szakértők egy csoportja a dél-oroszországi Derbent rejtélyes, föld alatti építményét vizsgálta.

A japán kultúra hazánkban, a 19. század fordulóján

A japán kultúra hazánkban, a 19. század fordulóján

A magyar-japán kapcsolat 150 éves történetéből mutatunk be néhány érdekességet.

Hogyan népesült be a Japán szigetvilág 30 ezer éve?

Hogyan népesült be a Japán szigetvilág 30 ezer éve?

Japán szigetvilágát legalább 30 ezer éve lakták be az emberek, a hogyan azonban kérdés, ezért korabeli technikát imitálva mai emberek megismételték a feltételezett egykori utat.

Hajdani uralkodó eredeti sírhelyét találhatták meg Pécsett

Hajdani uralkodó eredeti sírhelyét találhatták meg Pécsett

Minden valószínűség szerint előkerült Orseolo Péter király eredeti sírhelye a pécsi székesegyház altemplomában az elmúlt hónapokban zajló régészeti feltárás során.

National Geographic 2019. júliusi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket