Endre, Elek, András2019. július 17., szerda
Kultúra

Madárcsőrökből álló sámángallért találtak egy szibériai sírban

Egy kb. 4000-5000 éves, kora bronzkori temetkezési hely feltárásakor bukkantak a novoszibirszki Régészeti és Etnográfiai Intézet kutatói a Madárembernek elnevezett leletre, s egy közeli, gazdag tárgyi kincseket tartalmazó sírban egy fura, szemüvegre emlékeztető holmira.

Forrás: Novoszibirszki Régészeti és Etnográfiai Intézet

A Novoszibirszk körzetében lévő lelőhelyen dolgozó régészek soha korábban nem láttak a most feltárt sámángallérhoz foghatót Nyugat-Szibéria területén. Madárkoponyák és hosszú csőrök tucatjai ékesítik a gallérszerű, viselhető darabot, bár elképzelhető, hogy nem gallér, hanem fejdísz volt, számolt be róla a Siberian Times.

A temetkezési helyet i.e. 18. század körül, de valószínűleg még korábban használta az a vadászó-gyűjtögető népcsoport, amelyet ogyinói kultúra néven ismernek, s az Isim-folyó környéki erdős sztyeppei újkőkori népességekből származik. A nem túl jól ismert településeiket folyók, patakok mentén találták meg.

Egy, a többi közül már kibontott madárcsőr
Forrás: Novoszibirszki Régészeti és Etnográfiai Intézet

A madárcsőrökből és koponyákból álló holmit a sírba helyezett ember tarkója és nyaka mögött találták, miután a csontvázat kiemelték, ezért gondolják úgy a régészek, hogy gallérszerű darab volt, úgy feltételezik, hogy egy rituális ruházat része lehetett. Sok hónap munka vár még az archeológusokra, hogy az egyben kiemelt lelet egyedi csőrdarabjait óvatosan kifejtsék, és közben az is kiderülhet, hogy miként erősítették őket össze.

A csőröket és madárkoponyákat tartalmazó sámángallér egyelőre még egy darabban várja a régészek sok havi munkáját.
Forrás: Novoszibirszki Régészeti és Etnográfiai Intézet

Legalább 30, de lehet, hogy 50 különböző madárcsőrből áll, bár a fajuk pontos meghatározása még várat magára, nagyobb testű madarakból származhatnak, mint pl. darvak vagy gémek. Egyes csőrök önmagukban, mások a koponyával együtt kerültek bele a gallérba.

A csontok mellett öt, kilyukasztott, fényesre csiszolt kőfüggő került elő még.
Forrás: NOVOSZIBIRSZKI RÉGÉSZETI ÉS ETNOGRÁFIAI INTÉZET

A Madárember mellett egy kétrétegű sír felső rétegében két kisgyerek (5 és 10 év körüliek), az alsó rétegben pedig egy, a tárgyi leletek alapján szintén rituális feladatkörű ember maradványai kerültek elő. Ez utóbbi tárgyi leletei közt a legérdekesebb egy bronzból készült, szemüvegre emlékeztető tárgy, amely egy pántból és két, középütt lyukas korongból áll. A régészek szerint ez is rituális arcdísz lehetett (bár küllemében nagyon hasonlít azokra a „hószemüvegekre”, amelyeket az inuitok készítettek maguknak a sarki táj hóvaksága ellen), esetleg halotti maszk része, a tárgyakat a koponya mellett találták meg.

A szemüvegre emlékeztető bronz szemdísz lehetett halotti maszk része, vagy szintén rituális arcdísz.
Forrás: NOVOSZIBIRSZKI RÉGÉSZETI ÉS ETNOGRÁFIAI INTÉZET

A fémdarabok közt szerves anyag, esetleg valamilyen szövet maradványai is megtalálhatóak, lehet, hogy ezzel erősíthették a fejhez a díszt. A csontváz karja mellett öt kifényesített, sarló alakú kőfüggőt találtak, amelyeket a régészek tapasztalatai alapján szintén rituális események során használtak.

Úgy vélik, mindkét férfi pap vagy sámán lehetett, és mindenképp fontos, rituális szerepük volt a közösségükben.

Hogyan népesült be a Japán szigetvilág 30 ezer éve?

Japán szigetvilágát legalább 30 ezer éve lakták be az emberek, a hogyan azonban kérdés, ezért korabeli technikát imitálva mai emberek megismételték a feltételezett egykori utat.

Hajdani uralkodó eredeti sírhelyét találhatták meg Pécsett

Minden valószínűség szerint előkerült Orseolo Péter király eredeti sírhelye a pécsi székesegyház altemplomában az elmúlt hónapokban zajló régészeti feltárás során.

Újabb épületmaradványok kerültek elő Szigetvárnál

Újabb épület nyomaira bukkantak a Pécsi Tudományegyetem (PTE) kutatói Szulejmán szultán Szigetvár melletti sírkomplexumának régészeti feltárása során.

Sorra tűnnek el a világháborús roncsok Délkelet-Ázsiában

Indonézia, Malajzia és Szingapúr körül több mint száz második világháborús hajó és tengeralattjáró roncsa nyugszik.

Kivételes állapotú viking sírra bukkantak

Svéd régészek két viking temetkezési hajót azonosítottak Uppsalánál, a sírok közül az egyik kivételes állapotban konzerválódott.

National Geographic 2019. júliusi címlap