Zsófia, Róbert2019. szeptember 17., kedd
Kultúra

Meglepte a régészeket a sarkvidéki hajóroncs állapota

National Geographic Magyarország

A balszerencsés Franklin-expedíció egyik elveszett hajója, a H.M.S. Terror időkapszulaként fennmaradt roncsába bepillantó búvárrégészek rendkívüli felfedezéseket tettek.

Forrás: Parks Canada, Underwater Archaeology Team

1845-ben két, sarkvidéki utazásra átalakított, megerősített és a kor legmodernebb eszközeivel felszerelt egykori hadihajó hagyta el Angliát, a H.M.S. Erebus, és a H.M.S. Terror. Az út célja a feltételezett Északnyugati-átjáró felderítése volt, amelynek segítségével az Európa és Ázsia közti kereskedelmi utakat szerették volna lerövidíteni. A 19. század első felében számos expedíció indult a kanadai sarkvidékre ezzel a céllal, s a leghíresebbé a Sir John Franklin vezette út vált – a két hajó rejtélyes eltűnését követően. A legújabb feltárásról a nationalgeographic.com számolt be.

A Parks Canada (Kanada természeti és kulturális örökségvédelmi állami intézménye) régészei a közelmúltban pillanthattak be a Franklin-expedíció egyik hajója, a nemrégiben megtalált H.M.S. Terror maradványaiba víz alatti drónok és búvárok segítségével. A hajóroncsot rendkívül jó állapotban találták. „Szinte érintetlen, hihetetlennek tűnik, hogy egy 170 éve elsüllyedt hajót lát az ember, ilyesmivel nem minden nap találkozhatunk.” – mondta Ryan Harris, a vizsgálatokat végző régészcsapat vezetője.

Elveszett, megtalálták

A roncsot 2016-ban találták meg a kanadai sarkvidéki Vilmos király-sziget közelében, a jeges vízbe süllyedt hajót most tudták először alapos vizsgálatnak alávetni. A Parks Canada szakemberei a hónap elején a nyugodt, szélcsendes időnek köszönhetően tiszta és áttetsző vízbe merülhettek hét alkalommal. Mivel a jeges vízben gyorsan kellett dolgozni, aprócska robotjárműveket irányítottak a hajó legénységi kabinjaiba, a tiszti étkezdébe, a kapitányi kabinba. „Húsz helyiséget tudtunk így bejárni egyikből a másikba haladva. Az ajtók mindenütt nyitva álltak” – mondta Harris.
Különösen örömteli volt a régészek számára a látvány: érintetlenül a polcon álló edények és poharak, tudományos műszerek a helyükre téve, rendbe rakott ágyak és íróasztalok. Egyes jelek arra is utaltak, hogy naplók, térképek, és talán még korabeli fotók is rejtőzhetnek a hajó belsejében lerakódott finom üledékborítás alatt.

„Az üledéktakaró, a jéghideg víz és a sötétség együttesen olyan oxigénmentes környezetet teremtettek a roncs belsejében, ami ideális a szerves maradványok, mint pl. a papír vagy a textíliák megőrzéséhez. Jó esély van arra, hogy akár még olvasható iratokat is találjunk, például a kapitány szekrényében összetekert vagy összehajtott térképek valószínűleg ilyen állapotban vannak.” – nyilatkozta Harris.
Az egyetlen hely, ahova nem tudtak bejutni most a régészek a víz alatti drónnal, az a kapitány hálókamrája volt, ugyanis ez volt az egyetlen helyiség, aminek be volt csukva az ajtaja. Úgy tűnik, hogy aki utoljára elhagyta a hajót, ezt gondosan becsukta valamiért.
Mivel az expedíció vitt magával egy dagerrotípiát készítő kamerát, ezt feltehetően használták is az út során, a fotólemezek pedig még a hajón lehetnek, s talán a korabeli fényképeket is megpillanthatjuk majd. Harris azt mondta: „Ha megvannak a felvételek, ki tudjuk nyerni őket, más hajókon találtakkal már sikerrel jártunk, megvan a bevált technikánk hozzá.”

Hatalmas talány

A Franklin-expedíció sorsa a történelmünk egyik nagy talánya. Azt tudjuk, hogy 1845 májusában indult el 133 fős legénységével a két hajó, hogy végre felfedezze az Északnyugati-átjáró útvonalát, amely évszázadok óta foglalkoztatta a hajósokat. Ahogy ma is, a 19. században is a geopolitikai elvek irányították a sarkvidék kutatását, ezért a Brit Királyi Haditengerészet különösen nagy hangsúlyt fektetett az átjáró feltárására, szerették volna megelőzni az oroszokat, akik szintén igyekeztek a sarki vizeket meghódítani, e célra a britek jelentős anyagi forrásokat fordítottak.

Franklint nevezték ki a két modern hajóból álló expedíció vezetőjének, mind az Erebus, mind a Terror vaslemezekkel megerősített, tudományos műszerek sokaságával és gőzgéppel felszerelt hajó volt, és három évi sarki útra elegendő ellátmányt vittek magukkal. A britek egyik legjobban felszerelt és legalaposabban felkészített expedíciója volt ez. Skócia, az Orkney-szigetek és Grönland érintésével mentek a kanadai sarkvidékre, ahol szerették volna a szigetek és félszigetek közti labirintus-szerű szorosok, öblök, csatornák sokaságán keresztül elérni a Csendes-óceánt. Legutolsó európaiként egy bálnavadász hajó találkozott az expedícióval 1845. július végén, amikor a Grönland és a kanadai Baffin-sziget közti tengerszakaszon jártak. Ezt követően többé senki se hallott a két hajóról.

Ahogy múltak az évek hír nélkül, elkezdődtek a két hajó utáni kutatóexpedíciók is. Egyetlen nyom volt: a sarkvidék kutatói körében bevett szokásként a tengerről látható helyre épített kőrakás, amelyben a Terror kapitánya, a korábban már az Antarktiszt megjárt Francis Crozier aláírásával egy 1848 áprilisában keltezett üzenet rejtőzött. Az üzenet szövegéből tudjuk, hogy ekkor már Franklin 23 további emberrel együtt halott volt s Crozier vette át az expedíció vezetését is. A két hajó másfél éven át a jég fogságába zárva állt, ezért elhatározták, hogy a hajókat elhagyva a kanadai sarkvidék szárazföldi területén, sok száz kilométer távolságban lévő prémvadász-kereskedelmi kirendeltségre gyalogolnak. Azonban senki sem érkezett oda.

Az igencsak jól felkészített expedíció sorsáról azóta is folytak a találgatások, nem tudjuk, mi okozhatta a vesztüket. Az Erebus roncsait 2014-ben találták meg a Vilmos király-sziget mellett kb. 11 méteres vízmélységben, a Terror szinte teljesen ép maradványát pedig 2016-ban innen 70 kilométerre egy öbölben, 25 méternyi víz alatt. A régészek bíznak benne, hogy a két roncs vizsgálataiból majd kiderülhet, melyik süllyedt el előbb, miért kellett elhagyni őket, miért választja el a roncsokat ekkora távolság. „A Terror olyan állapotban van, hogy egyszerűen nem találunk okot az elsüllyedésére” – mondta Ryan Harris – „nem zúzta össze a jég, nincs rajta lék, de úgy tűnik, hogy gyorsan süllyedhetett el. Szerencsére igen finoman érkezett le a víz fenekére. De vajon mi történhetett?”

Nem lesz könnyű válaszokat találni, még így sem, hogy rengeteg tárgyi lelet maradt a hajóban. Már vannak tervek a két roncs feltárására, azonban igen hosszú, évekig tartó folyamat lesz. Nagyon nehéz a búvárok feladata, rendkívül hideg a víz, így csak rövid időre merülhetnek le, és a legszerencsésebb esetben is csak néhány héten át lehet dolgozni, de könnyen előfordulhat, hogy csak napok állnak rendelkezésre. A 2019-es szezon azonban már így is adott izgalmas eredményeket. Ryan Harris elmondta: „A Terror propellerét a helyén találtuk, bár tudjuk, hogy a hajó rendelkezett a propeller kiemeléséhez szükséges eszközzel, amivel azt a téli időszakra védett helyre húzhatták a jég roncsoló hatása elől. Azzal, hogy a helyén maradt, arra utal a roncs, hogy tavaszi, vagy nyári időszakban süllyedt el. Szintén erre utal, hogy nem voltak a tetőablakok sem a hó elől védő deszkákkal elzárva.”
Ezekből az adatokból már ki lehet indulni, ha az expedíció sorsának időrendjét kívánják meghatározni a szakemberek. Harris biztos benne, hogy a rejtélyes történet végére járhatnak a roncsok, s a finom üledékpaplanba takart kabinok vizsgálatával.

Hozzászólások

Magyar fotós sikerek a neves nemzetközi versenyen

Magyar fotós sikerek a neves nemzetközi versenyen

Két hazai fotós is igen rangos elismerésben részesült az IPA idei megmérettetésén.

Egy kalapmíves emlékére

Egy kalapmíves emlékére

Immáron a 24. órán is túl vagyunk, ami a kalapos mesterség élő hagyományként való bemutatását illeti, ugyanis hazánk utolsó kalaposmestere évszázados tudást vitt magával égi műhelyébe.

Hogyan készültek a holt-tengeri tekercsek pergamenjei?

Hogyan készültek a holt-tengeri tekercsek pergamenjei?

A 20. század közepén felfedezett tekercsek nemcsak kulturális, hanem technikai tudást rejtő kincset is jelentenek.

A magyar eklektikus építészet kiemelkedő alakja

A magyar eklektikus építészet kiemelkedő alakja

1919. szeptember 5-én halt meg Schulek Frigyes, a magyar eklektikus építészet kiemelkedő alakja, a Halászbástya és a János-hegyi kilátó tervezője.

300 éves boszorkány maradványait keresik

300 éves boszorkány maradványait keresik

Az 1704-ben elhunyt Lilias Adie a skóciai boszorkányüldözés áldozata volt.

National Geographic 2019. szeptemberi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 220 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket