Helén, Kaldixtusz2019. október 14., hétfő
Természet

Feltárták a komodói sárkányok genomját

A komodói sárkányokról leginkább azt tudjuk, hogy a harapásukkal méreganyagokat juttatnak az áldozatukba, ám vannak ennél különösebb tulajdonságaik is. A genomjuk feltárásával ezek okait is jobban értjük már.

Forrás: Pixabay

Az indonéz szigetvilágban csupán kis területén elterjedt komodói varánuszok hidegvérűek, ám légző-, szív- és érrendszerük a melegvérű állatokéra igencsak hasonlít. A világ mintegy 10 ezer hüllőfaja az Antarktisz kivételével minden kontinensen megtalálható, igen változatos élőhelyekhez alkalmazkodott állatcsoportot jelent, ezen belül a varánuszok a legnagyobb méretskálán, a 8 grammos ausztrál Dampier-félszigeti varánusztól a 100 kilósnál is nagyobbra növekvő komodói sárkányokig fordulnak elő.
Minden varánuszfajra igaz, hogy a szívük és a légzőrendszerük révén képesek kitartó, gyors mozgásra, vagyis kergetni tudják a zsákmányukat, sokkal hatékonyabban működnek, mint a velük azonos méretű, ám nem a varánuszfélékhez tartozó gyíkok. Az akár 3 m hosszúra is megnövő komodói sárkányok képesek 20 km/h sebességre, ez teszi számukra lehetővé, hogy vaddisznót, őzet vagy más, hasonlóan nagy testű zsákmányt ejtsenek el. Az anyagcseréjük is gyorsabb a rokonaikénál, s kiváló szaglásuk segíti őket abban, hogy a megsebzett állatot akár több kilométerről is megtalálják. Nagy karmaik, fűrészes élű fogaik és a nyálukban lévő, véralvadásgátló anyagot, valamint vérnyomáscsökkenést és sokkot előidéző összetevőket tartalmazó mérgük segíti a hatékony vadászatot, a megfelelően megsebzett állat gyakorlatilag igen gyorsan elvérzik s elpusztul a varánusz mérgétől. A komodói varánuszok az elterjedt hiedelemmel ellentétben nem a szájukban élő baktériumok miatt hatékony vadászok, semmivel sem különbözik ez a baktériumállomány más állatokétól, nincsenek benne speciális „gyilkos” kórokozók. Ez a hiedelem onnan ered, hogy a sárkány lakhelyére háziállatként behurcolt bivalyok bakteriális fertőzések hatására pusztultak el, ha a sárkány megharapta őket. Azonban azóta kiderült, hogy az egyébként mocsaras helyeken elrejtőző bivalyok, a mocsárral nem rendelkező szigeteken a szennyvízzel telt gödrökben húzódnak meg, ha megsebesülnek, s ebben a vízben bárki hasonló baktériumfertőzéseket szerezne, varánuszharapás nélkül is.

Érdekes módon, annak ellenére, hogy egymás közt is súlyos harcokat vívnak párválasztás vagy a terület védelme során, maguk mégsem véreznek el a fajtársaik mérge hatására.

Egy nagy nemzetközi kutatócsoport munkájának köszönhetően, a genomjuk feltérképezésével kiderült, hogy a komodói sárkány génjei közt valóban különös szerep jutott a vérnyomás-szabályozás, a sejtlégzés, és a véralvadás szabályozását elősegítőknek. A gének vizsgálatával azokat keresték meg, amelyek a természetes szelekció hatására fokozott működésűvé váltak. Hangsúlyos a szív fejlődését, a gyorsabb anyagcserét és a mitokondriumok hatékonyságát szabályozó géneknek, ezek együttesen azt az alkalmazkodást jelzik, amelynek révén a varánusz speciális keringése és nagy hatásfokú légzőrendszere kialakult. A komodói varánusznak, az emlősökhöz hasonlóan olyan génjei is vannak, amelyek a fizikai aktivitás hatására emelik a vérnyomást. Ugyancsak rendelkeznek olyanokkal, amelyek a sérüléseket követően a vérzés csillapításában játszanak fontos szerepet, mind a vérlemezkék, mind az ezeket vérröggé összefogó fehérjék körében. Amikor a varánuszok egymással harcolva megsebzik egymást, a véralvadást szabályozó gének segítségével kerülik el azt, hogy a zsákmányállataikhoz hasonló sorsra jutva maguk is elvérezzenek. A kutatók úgy vélik, hogy a harapásukkal bevitt alvadásgátló anyagok képződését, és a saját véralvadásuk szabályozását ellátó gének párhuzamosan fejlődtek bennük. Az is valószínűsíthető, hogy ugyanez a véralvadást szabályozó rendszer védi őket a magasabb vérnyomásuk okozta érkárosodástól.

A vadászat során a varánuszok a vomeronazális szervüket hívják segítségül, a nyelv öltögetésével jutnak be a környezetből begyűjtött illatanyag-molekulák e szervhez, s a varánusz esetében az ezt a rendszert szabályozó gének is különleges szelekció hatását viselik magukon, közel 150 példányban van jelen e szerv működését biztosító géncsoport, számos ebben foglalt gén megkettőződött az evolúció során. A vomeronazális szerv által begyűjtött és felismert molekulák a párválasztásban és a ragadozók elkerülésében is fontos szerepet játszanak. A komodói sárkányok életmódja e szerv különleges hatékonyságának is nagyban köszönhető.
A komodói sárkányok genomjáról készült tanulmányt a Nature Ecolgy & Evolution közölte 2019. július 29-én.

Forrás: Égen – Földön – Föld alatt

Feketetorkú szürkebegy

A hazai madárvilágban 2018 márciusában volt új faj a feketetorkú szürkebegy (Prunella atrogularis).

Az őshonos fajok védelmében

Az őshonos madárfajok védelmében a madridi önkormányzat leszámolna a közparkokban élő népes papagájkolóniákkal.

Magyar kutatók az énekesmadarak tengeren való átkelését vizsgálják

Az énekesmadarak Albánia és Olaszország közötti átkelését vizsgálják magyar kutatók egy albán és olasz részvétellel

Új madárfajra bukkantak Indonéziában

Egy Timor melletti kis szigeten találták meg a kistermetű, színpompás madarat.

Túra Balatonfüred és Csopak vidékén

Az ország nemzeti parkjainak szervezésében szinte minden tájegységünkön találkozhatunk tematikus, vezetett túrákkal.

National Geographic 2019. októberi címlap