Mihály, Gábor, Rafael Mirabella2020. szeptember 29., kedd
Természet

Földi paradicsom kicsiben

2019.11.22.NG

Ez a terület mindössze 92 hektár, mégis több mint 60 madárfajnak ad otthont a szlovákiai Csallóköz szívében.

Forrás: Fodor Péter

Az Abonyi halastavak 2010 óta madárvédelmi terület, a Natura 2000 hálózat tagja. Ez Szlovákia egyik legkisebb, ugyanakkor fajokban az egyik leggazdagabb vízi ökoszisztémája. Idáig 65 madárfajt figyeltek itt meg, ebből 51 vízi, illetve vízhez kötődik, 21 pedig itt is fészkel.

A hely iskolapéldája annak, hogy egy eredetileg emberek céljait szolgáló létesítmény, hogyan válhat hasznára ritka és védett madárfajoknak. Az ember és természet számára is kedvező helyzet azóta áll fenn, mióta a közelben lévő Pozsonyivánka szakközépiskolájában 1993-ban megalakult a halgazdálkodási szak. Az iskola megkapta kezelésbe a halastavakat, a diákok oktatására, halak nevelésére és nem kommersz halászatra vagy sporthorgászatra.
A kíméletes gazdálkodásnak  köszönhetően a parti növényzet természetes módon őrződik meg, csupán – a halastavak működtetéséhez szükséges – kis mértékben zavarja meg az ember a természet nyugalmát.  A tó vízszintje épp megfelelő, a fészkek így biztonságban vannak, a récék vadászata ősztől engedélyezett.

Forrás: Fodor Péter

Három európai jelentőségű faj előfordulásának és költésének köszönhető a védelmi státusz: a törpegém, üstökösréce és a kendermagos réce. De országos tekintetben is fontos fészkelőhely a tücsökmadár és a cserregő nádiposzáta  számára is.

Törpegém (Ixobrychus minutus)
Forrás: Fodor Péter
Üstökös réce  (Netta rufina)
Gácsér üstökös réce
Forrás: Fodor Péter
Kendermagos réce (Anas strepera)
Forrás: Fodor Péter

A környezetvédelmi célok között szerepel a három kiemelten védett faj óvása valamint a terület védelme, hogy más költöző madaraknak is biztonságos élőhelye legyen a terület. A másik cél, hogy a helyi lakosság tudja, egy értékes terület közelében élnek, tehát a környezetvédelem, a földtulajdonosok és a területkezelők érdekeinek összehangolása – a halastavak területén több tulajdonos is osztozik.

A tavak mellett, a már korábban lecsapolt területen, intenzív földgazdálkodás folyik. A parti növényzet irtása, a gyom-és rovarirtószerek használata hozzájárulhat a biodiverzitás csökkenéséhez. Ezért fontos a ma még érintetlen terület megóvása.

Üstökösgém (Ardeola ralloides)
Forrás: Fodor Péter

Barna rétihéja (Circus aeruginosus)
Forrás: Fodor Péter

Az Európai Unió egyik legfontosabb célkitűzése a biológiai sokféleség megőrzése, ezért fontos a fenntartható, extenzív halgazdálkodás támogatása is.
2046-ig van kidolgozva a környezetvédelmi tervezet a terület gondozásáról.

A tavak területét egy jegenyesor választja el az intenzív művelés alá vont területektől.
Forrás: Fodor Péter

Gondoljunk csak bele, ha megváltozik a tulajdonos, és ezzel a tavak kihasználásának a módja! Ha például áttérnének egy intenzívebb halgazdálkodásra, több ember jelenne meg, ezzel pedig csökkenne az itt élő madarak élettere. Ugyan sok faj kibírná a békés emberi jelenlétet, ám a zavarásra fokozottan érzékeny fajok bajba kerülnének.

Ezért fontos a terület háborítatlan voltának megőrzése.  Ma még a tavak környéke a vízi élőlények számára maga a béke szigete, csöppnyi kis paradicsom.

Írta és fényképezte: Fodor Péter