Rafael, Dina2019. június 20., csütörtök

A prosztatarák és a genetika – mennyiségi kérdés

2003.10.28.Admin

Rákkutatók egy csoportja állatkísérletek során olyan felfedezést tett, amely megingathatja a daganatok keletkezésének genetikai hátteréről alkotott uralkodó tudományos álláspontot.

Prosztatarákban szenvedő betegeknél az egyik molekuláris szinten felismerhető változás a sejtosztódás szabályozásáért felelős PTEN nevű tumorszuppresszor gén (lásd keretes cikk) elvesztése. A betegek 70 százalékánál meghibásodott vagy hiányzik a gén egyik vagy mindkét allélja.

A védelem mennyiségi kérdés

Korábban azt gondolták, hogy egyetlen allél jelenléte is védelmet nyújthat a daganat növekedése és terjedése ellen. A közelmúltban azonban a Memorial Sloan-Kettering Daganat Központjának kutatói prosztatarákos egereken igazolták, hogy a daganat növekedését elsősorban a gén által kódolt PTEN-fehérje mennyisége határozza meg, függetlenül attól, hogy a gén egésze vagy csupán fele hibásodott-e meg.

Minél kevesebb PTEN-fehérje termelődik, annál nagyobb és agresszívabb tumor alakul ki. Természetesen számít, hogy a génnek egy vagy két alléja működik-e, hiszen a teljes gén több fehérjét termel, mint a csonka.

Dr. Pier Polo Pandolfi és Antonio Di Cristofano, a kutatás vezetői korábbi tanulmányaik során kimutatták, hogy a PTEN nevű tumorszuppresszor gén meghibásodása számos daganattípus kialakulásáért felelős. Embereknél igazolták szerepét a melanoma, emlőrák, prosztatarák és agydaganatok létrejöttében.

Daganatos egerek

A kísérlethez a kutatók két speciális egértenyészetet hoztak létre. Az egyik tenyészetben hatástalanították a prosztata PTEN génjeit (azért nem az egész szervezetét, mert az még magzati korban az egerek elpusztulásához vezetett volna), ebben a csoportban nem termelődött PTEN-fehérje. A másik tenyészetben ugyanezen gén egyik allélját tették működésképtelenné, ebben a csoportban a normális PTEN-fehérje mennyiség kb. 30%-a termelődött.

A PTEN génnel nem rendelkező egércsoportban rövid idő alatt agresszív, gyorsan terjedő prosztatarák alakult ki. A másik csoportban a korábbi tudományos nézetek szerint nem alakulhatott volna ki daganat, hiszen a tumorszuppresszor gén egyik allélja még „tartotta a frontot”. A kutatók azonban ezeknél az egereknél is prosztatatumort fedeztek fel, ami ugyan jóindulatúnak és lassan növekedőnek bizonyult, mégis jelen volt, ami ellentmond a korábbi feltevéseknek.

A kutatócsoport arra a következtetésre jutott, hogy a daganatok kialakulásában nem egyszerűen a tumorszuppresszor gének helyes működése, sokkal inkább az általuk termelt fehérje mennyisége játszik szerepet. Tapasztalataik szerint ha a PTEN-fehérje mennyisége a normális szint 50 százaléka alá csökken, az súlyos következményekkel jár.

Könnyen lehet, hogy a PTEN-fehérje mint jelzőmolekula mennyiségének mérése a jövőben rutineljárássá válik szűrővizsgálatok, a daganatos betegség kórjóslatának előjelzése és a terápia hatékonyságának ellenőrzése során.

A dagantok kialakulásának genetikai háttere
A daganatok kialakulásáért felelős gének két csoportra oszthatók. Az egyik csoportot a proto-onkogének alkotják. Ezek a gének normálisan gátlás alatt vannak, hiszen funkciójuk a daganatsejtek szaporodásának elősegítése. A gének két egyforma részből tevődnek össze, szakkifejezéssel élve két alléljuk van. Ha az egyik allél meghibásodik, azaz aktívvá válik, daganatok alakulhatnak ki a szervezetben, hiszen már egyetlen génrészlet aktivitása is serkenti a tumorsejtek burjánzását.
A másik csoportba az ún. tumorszuppresszor gének tartoznak, feladatuk, hogy megakadályozzák a daganatsejtek elszaporodását. Ezek tehát olyan szabályozó gének, melyek helyes működése esetén nem alakulnak ki daganatok a szervezetben. Természetesen ezek a gének is két allélal rendelkeznek. Ha egy tumorszuppresszor gén egyik allélja elvész vagy meghibásodik, a tudomány eddigi álláspontja szerint még nincs baj, hiszen a másik képes folytatni szabályozó működését, és nem alakulnak ki daganatok. A PTEN génnel kapcsolatos felismerések azonban azt sugallják, hogy ez a feltételezés nem állja meg a helyét.