István, Bernát2019. augusztus 20., kedd

Virtuális valósággal a kemoterápia mellékhatásai ellen

2004.02.01.Admin

A kemoterápiás kezelések sok beteget megviselnek, ebben a főszerepet nem is annyira a gyógyszer okozta tünetek, hanem a szorongás, a rémtörténetek és a többi beteg látványa játssza.

A legújabb vizsgálatok szerint azonban a figyelem elterelése hatékony lehet a kezelések könnyebbé tételében. Susan Schneider az amerikai Duke Egyetem Ápolástani Fakultásán az onkológiai program vezetője. Több mint 20 éven keresztül dolgozott nővérként, és megfigyelte, hogy a kemoterápiás kezelésben részesülő betegek között nagy egyéni eltérések vannak a mellékhatások tekintetében.

A kezelések után jelentkezhet hányinger, hányás, fáradékonyság és figyelemzavar, ami megnehezíti a betegek mindennapi életét. A köztudatban is az a kép él a kemoterápiáról, hogy embert próbáló, fizikailag nehezen elviselhető procedúra.

A mellékhatások enyhíthetők

Bizonyítást nyert azonban, hogy ha a betegnek sikerül elterelnie figyelmét szorongásairól, a terápiával kapcsolatos előítéleteiről, ezek a mellékhatások enyhíthetők, sőt, akár el is maradhatnak. A figyelem elterelésére alkalmas lehet egy jó könyv, kézimunka, rejtvényfejtés, zenehallgatás, vagy bármi, amit a beteg az infúziós kezelés során végezni képes.

Susan Schneider kutatókkal együtt vizsgálta, hogy a virtuális valóság alkalmazása hogyan befolyásolja a mellékhatásokat. Húsz emlődaganatos nőbeteget (18-55 éves) vontak be vizsgálatukba, mindegyikük elő volt jegyezve kemoterápiára. A betegek kezelése során néhány esetben alkalmaztak virtuális valóság programot, máskor nem.

A virtuális valóság szimulációhoz egy számítógépet és egy ahhoz csatlakozó, fejre erősíthető szemüvegszerű készüléket használtak. A betegek választhattak a kereskedelmi forgalomban kapható programok közül: volt tengerparti séta, képcsarnok-látogatás és mélytengeri búvárkodás. A kutatók ügyeltek arra, hogy a programok élvezetesek és interaktívak legyenek, de ne vegyék túlságosan igénybe a betegeket sem szellemileg, sem fizikailag. A gyors mozgások ugyanis szédülést és hányingert okozhatnak, a túlságosan részletgazdag jelenetek pedig fárasztóak.

Eltávolodni a valóságtól

Az egyes kemoterápiás kezelések után a betegekkel kérdőívet töltettek ki, melyben rákérdeztek a kellemetlen mellékhatások meglétére és súlyosságára, a szorongás és a fáradtság szintjére. Később a kutatók úgy döntöttek, hogy a szorongás szintjének kiértékelése ne képezze a vizsgálat részét, hiszen a kemoterápiás kezelés végén a legtöbb beteg virtuális valóság alkalmazása nélkül is nagyon megkönnyebbül, hiszen túl van a procedúrán.

A kutatók azt tapasztalták, hogy a virtuális valóság programban résztvevő nőknél a kellemetlen tünetek és a kimerültség is nagymértékben enyhült, és a betegek a valóságosnál rövidebbnek érezték a kezelés időtartamát. Susan Schneider szerint az ilyen számítógépes programok azért hatékonyabbak, mint az olvasás, kötögetés, stb., mert teljesen eltávolítják a beteget a kezeléstől, más környezetbe helyezik.

Schneiderék további vizsgálatokat terveznek annak megállapítására, hogy kiknél a leghatékonyabb a virtuális valóság alkalmazása, és hogyan érhető el tartós tünetmentesség e módszer alkalmazásával.

Gyík volt a négyszárnyú dinoszaurusz utolsó vacsorája

A húsevő dinoszaurusz kiváló megtartású kövületének tüzetesebb tanulmányozása során a kutatók váratlan felfedezésre jutottak.

Szupernóvából származó vasra bukkantak az Antarktiszon

2015-ben gyűjtötték be az Antarktiszon azt a hómintát, amelyből német kutatók most egy közeli szupernóva robbanására utaló vasat tudtak kivonni.

Magyar orvoscsapat vezetésével választották szét a fejüknél összenőtt ikreket

A Cselekvés a Kiszolgáltatottakért Alapítvány magyar orvoscsapatát 2017-ben kérték fel a fejüknél összenőtt bangladesi sziámi ikrek szétválasztására.

Számít mit gondol az oktató az intelligenciáról?

Egy új kutatás eredményei szerint hatással van a diákok teljesítményére a tanárok vélekedése az intelligenciáról és ez befolyásolhatja az úgynevezett STEM területek vonzerejét is.

Új módszert keresnek a rakéták újrahasznosítására

Sok riválisához hasonlóan a Rocket Lab is elkezd kísérletezni a rakéták első fokozatának újrahasznosításával.

National Geographic 2019. augusztusi címlap