Eleonóra, Zelmira, Péter2019. február 21., csütörtök

Két új elemmel bővülhet a periódusos rendszer

2004.02.03.Admin

Egy orosz-amerikai kutatócsoport saját híradása szerint két új elemet, - 115-ös és 113-as rendszámút -, állított elő. A tudós társadalom némi szkepticizmussal reagált a hírre, minthogy előfordult már, hogy túl korán örültek új elemek felfedezésének…

Öt évvel ezelőtt már megtörtént, hogy a már-már felfedezett új elemekről kiderült: téves, illetve hamis kísérleti eredményekből következtettek létezésükre. Ha viszont a mostani bejelentés igaznak bizonyul, akkor a periódusos rendszer 113-as és 115-ös rendszámú elemeire bukkantak rá az atomtudósok. Amennyiben tényleg bebizonyosodik a felfedezés, akkor ezek lesznek periódusos rendszerünk legnehezebb elemei.

Az orosz-amerikai kutatócsoport az Egyesült Magkutató Intézet (Dubna, Oroszország) és a Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium (USA) tudósaiból állt össze.

A kutatók amerícium atomokat lőttek egy hónapon át kalcium-izotópokkal, és ennek a fúziónak az eredményeként jött létre – szerintük – a 115-ös rendszámú elem. Minderről a Physical Review című fizikai szaklap februári számában tudósítottak az atomfizikusok.

115-ös és 113-as rendszámú elemek

A 115-ös rendszámú elem aztán másodpercek töredékei alatt szétesett, ebből keletkezett az eddig szintén ismeretlen 113-as elem, amely viszont egy másodpercig is fennmaradt, ami ritkaságnak számít az ilyen rendszám-tartományban. A periódusos rendszer „e tájékán” rendkívül instabil elemek szerepelnek. (Az elemek rendszáma annak felel meg, hogy hány protont tartalmaz az atommagjuk.)

A tudós társadalom azért reagált viszonylag hűvösen a bejelentésre, mert 1999-ben egyszer már hamisnak bizonyult egy hasonló híradás. Ugyanakkor a mostani cikket megjelentető újság főszerkesztője, Richard Casten megbízik a szerzőkben: szerinte Jurij Oganeszjan tekintélyes kutató és alapos munkát végez, márpedig ő a cikk vezető szerzője.

Nemzetközi konvenció szerint az új elemeket átmenetileg latin számokkal nevezik el, így a 113-as az Ununtrium (egy-egy-három, rövidítése: Uut), a 115-ös pedig az Ununpentium (egy-egy-öt, rövidítése: Uup) nevet kapja majd. Mielőtt véglegesen elkeresztelnék ezeket, még független vizsgálatoknak is alá kell támasztania létezésüket, vagyis más laboratóriumokban is sikeresen meg kell ismételni a kísérletet. Mindez hónapokig, vagy akár évekig is tarthat.

A legutolsó, hivatalosan is elismert elemet, a 111-es rendszámút egyébként 1994-ben fedezték fel a németországi Darmstadtban, az ottani nehézion-kutató társaság (GSI) vizsgálatai során. A szintén 1994-ben felfedezett 110-es rendszámú elemet nemrégiben Darmstadtiumnak nevezték el. A GSI szerint jelenleg több jel is arra mutat, hogy a világ különböző laboratóriumaiban a 112-es és a 116-os elemeket is előállították már.

Megvezették a világot

Az utóbb hamisnak bizonyult 1999-es kísérletet egyébként az USA Oregon és Kalifornia államában hajtották végre. Akkor ólom atomokat bombáztak kripton-ionokkal, és állítólag 118-as rendszámú elem is keletkezett a kísérlet során (legalábbis a kutatók azt állították, hogy ennek az elemnek három atomjára is rábukkantak), amelyek aztán 116-os rendszámúvá bomlottak le.

Két évvel ezelőtt azonban az oregoni és kaliforniai kutatók kénytelenek voltak visszavonni közleményüket, miután kiderült, hogy a Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium egyik munkatársa meghamisította az eredményeket.

A szupernehéz elemek jelentőssége
Az úgynevezett szupernehéz elemek tulajdonságai merőben eltérnek a „normális” elemékétől. A normál elemek a 92-es rendszámig tartanak, onnan kezdődnek a szupernehéz atomok. Ezek nagy része csak szupernóva-robbanáskor keletkezik jelentősebb mennyiségben, a Földön legfeljebb csak drága részecskegyorsítókban állíthatók elő a pillanat töredékrészének idejére, így aztán gyakorlati hasznosításukra nemigen kerülhet sor egyhamar. Ugyanakkor a fizikai elméletek, a relativitáselmélet és a kvantumteória szempontjából igen fontosak lehetnek, és talán hozzájárulhatnak egy „világformula” megalkotásához is, amely univerzumunkat írná le matematikai és fizikai képletekkel.

Zsákállatok segíthetnek felmérni az óceánok műanyagszennyezettségét

Egy apró, mindössze tenyérméretű tengeri állat segíthet felmérni az óceánok műanyagszennyezettségének mértékét.

Sok országban a század végére legyőzhetjük a méhnyakrákot

Ausztrália lett az első ország, ahol sikerült felszámolni a betegséget, egy új tanulmány szerint pedig 2100-ra a világ nagy részéről kiszorítható a méhnyakrák.

A tudományos alapkutatások hasznosulása a hétköznapokban

Az alapkutatás esetében gyakran fölmerül a kérdés: Mi ennek a haszna?

Az adatok riasztóak, de szűrővizsgálatokkal megelőzhető a baj

Ugrásszerűen megnőtt a bőr daganatos elváltozásainak gyakorisága az elmúlt egy évtizedben, ezen belül a legsúlyosabb, a melanoma előfordulása.

Szemünk láttára hullik szét az ég egyik legismertebb csillagcsoportja

A Gaia űrteleszkóp megfigyelései alapján a Tejútrendszer tömegvonzása miatt két irányba indultak meg a Hyadok csillagai.

National Geographic 2019. februári címlap