Elemér, Oszvald, Román2020. február 28., péntek

A kutyák szociális viselkedése

A kutyák emberrel való szociális viselkedését befolyásolja, hogy az oxitocinra (szeretethormon) érzékeny receptorfehérje mely genetikai változatait hordozzák.

Fotó: kutyaetologia.elte                                                                                                                   VIDEÓ

Az oxitocin főként a vonzalom, a bizalom szabályozásában játszik fontos szerepet, mint minden hormon, hatását úgy fejti ki, hogy a sejtfelszínen elhelyezkedő speciális fehérjéhez (receptorhoz) kapcsolódik.  A receptor működése attól függ, hogy az azt kódoló gén (OXTR) melyik változatát hordozza az adott egyed. Embereknél a különböző variációk kapcsolatban állnak a szociális viselkedéssel, például azok, akik egyes variációkat hordoznak jellemzően barátságosabbak, könnyebben ismerik fel mások érzelmeit. Az oxitocint a kutya-ember viszonyában is egyre intenzívebben kutatják. A kutyával való interakció során megnő a hormonszint azokban, akik erősen kötődnek a kutyájukhoz, sokat foglalkoznak vele, ölelgetik, és a kutya is gyakran keresi velük a kapcsolatot, az eb hormonszintjével is hasonló a helyzet, a hatás tehát kölcsönös.

Erre alapozva vetették fel magyar kutatók, hogy a kutyánál is kapcsolat lehet az oxitocinreceptor-gén variációi és az ember felé irányuló szociális viselkedés között. A PLoS ONE tudományos folyóiratban megjelent tanulmányban az ELTE Etológia Kutatócsoport, az MTA Kognitív Idegtudományi és Pszichológiai Intézet, a Semmelweis Egyetem Orvosi Biokémia Intézet és belga, valamint norvég partnerintézmények munkatársai annak jártak utána, hogy német juhászkutyák és border collie-k (két gyakori, munkakutyaként is alkalmazott fajta) viselkedése vajon összefüggésben áll-e azzal, hogy az oxitocinreceptor-gén melyik variációjával rendelkeznek.
„A border collie-k szívesebben közeledtek a gazdájuk vagy egy barátságos idegen felé, ugyanakkor gyengébb reakciót mutattak, ha gazdájuk eltávolodott tőlük, kevésbé voltak barátságosak, ha a kísérletvezető fenyegetően közeledett feléjük vagy passzívan viselkedett” – foglalta össze a kutyák szociális viselkedését Kis Anna etológus, a tanulmány egyik szerzője.

A Biokémiai Intézet munkatársa, Bence Melinda vizsgálatai során azt tapasztalta, hogy kutyák oxitocinrecpetor génje három pontban tért el egymástól, a DNS szekvenciát tekintve. Ezek közül az egyik mindkét fajtában kapcsolatban állt a közelségkereséssel, a másik kettő pedig a barátságossággal. Utóbbi esetben azonban a génváltozatok ellentétes hatásúak voltak: az a változat, ami a német juhászban az erős barátságossággal állt kapcsolatban, a border collie-ban a gyengébbel.
„A fajták közötti különbség arra hívja fel a figyelmet, hogy más genetikai és sejtes mechanizmusok is jelentős szerepet játszanak a viselkedés kialakulásában, amiket további vizsgálatoknak kell feltárnia” – mondta Kubinyi Enikő, etológus, a kutatás egyik vezetője. Az eredmények azt sugallják, hogy akárcsak az embernek, a kutya szociális viselkedésének is vannak oxitocinrendszerrel kapcsolatos genetikai rizikófaktorai. A kutyák viselkedése mögött meghúzódó genetikai faktorok további kutatása segít megérteni egyes humán szociális zavarok biológiai hátterét.

Forrás: ng.hu