Eleonóra, Zelmira, Péter2019. február 21., csütörtök

Megdőlt az ötmásodperces szabály mítosza

2016.09.16.Lugosi Péter

A New Jersey-i Rutgers Egyetem kutatói megcáfolták a széles körben ismert ötmásodperces szabályt. De mi is ez?

Fotó: Profimedia

A városi legenda lényege, ha egy étel leesik a földre, néhány pillanatig még nem tapadnak meg rajta a kórokozók, így, ha gyorsan fölvesszük, még gond nélkül elfogyasztható. Az elképzelés megcáfolásával már több televíziós műsor is foglalkozott, ám ez az első eset, hogy tudományos folyóiratban is publikálták az ellenérveket.

Donald Schaffner, az intézmény professzora és élelmiszer-tudományi szakembere arra jutott, hogy a nedvesség, a felület minősége, valamint az érintkezési idő mind hatással vannak a baktériumátvitelre. Bizonyos esetekben a megtapadás már a másodperc töredéke alatt megkezdődik.
A tanulmány az Amerikai Mikrobiológiai Társaság újságában, az Applied and Environmental Microbiology-ban jelent meg.

Az öt másodperces szabályt sokan alkalmazzák
„Úgy döntöttünk, hogy megvizsgáljuk, hiszen nagyon elterjedt ez a gyakorlat. A téma könnyednek tűnhet, de eredményeinket szilárd bizonyítékkal akartuk alátámasztani” – állapította meg Schaffner. A szakértő a kutatást az egyetem Evolúció- és Biológiatudományi Iskolájának végzős hallgatójával, Robyn Mirandával végezte.

A vizsgálatban négy-négy felülettípus és élelmiszer szerepelt – rozsdamentes acél, kerámiacsempe, fa és szőnyeg, illetve görögdinnye, kenyér, vaj és gumicukor. A szakértők azt is elemezték, hogy az idő milyen hatással van a megtapadásra, így kevesebb, mint egy; öt; harminc; illetve háromszáz másodpercre hagyták a különböző felszíneken az ételeket.

A kutatásban az Enterobacter aerogenes baktériumot, a szalmonella egyik nem veszélyes rokonát használták, amely igen gyakori az emberi emésztőrendszerben. Schaffnerék mind a 128 különböző forgatókönyvet lejátszották, minden egyes variációt hússzor ismételve meg. Összesen így 2 560 kísérletet végeztek el, mielőtt nekiláttak volna az adatok elemzésének.

Nem meglepő, hogy a legtöbb szennyeződés a görögdinnyére került fel, míg a legellenállóbbnak a gumicukor bizonyult. Schaffner szerint az átadásra a legnagyobb hatással a nedvesség van, mivel a baktériumok a folyadék segítségével haladnak. Emellett a földön töltött idő hossza is jelentősen növelheti a megtapadt kórokozók számát.

Ami a felületeket illeti, a szőnyegen az ételek sokkal kevésbé szennyeződtek, mint a csempén vagy az acélon. A fa esetében viszont igen változó eredmények születtek.

Az adatok rámutatnak, hogy az öt másodperces szabály abból a szempontból igaz, hogy rövidebb idő alatt kevesebb baktérium kerül fel az élelmiszerre. Ugyanakkor a tanulmány azt is bebizonyítja, hogy a kórokozók megragadását számtalan más tényező is befolyásolja.

„Az öt másodperce szabály valójában egy jelentős leegyszerűsítése annak, ami valójában történik, amikor baktériumok kerülnek a felszínről az ételre. Ne feledjük azonban, hogy a baktériumok azonnal szennyezhetnek” – hívta fel a figyelmet Schaffner.

Forrás: Rutgers Today

Zsákállatok segíthetnek felmérni az óceánok műanyagszennyezettségét

Egy apró, mindössze tenyérméretű tengeri állat segíthet felmérni az óceánok műanyagszennyezettségének mértékét.

Sok országban a század végére legyőzhetjük a méhnyakrákot

Ausztrália lett az első ország, ahol sikerült felszámolni a betegséget, egy új tanulmány szerint pedig 2100-ra a világ nagy részéről kiszorítható a méhnyakrák.

A tudományos alapkutatások hasznosulása a hétköznapokban

Az alapkutatás esetében gyakran fölmerül a kérdés: Mi ennek a haszna?

Az adatok riasztóak, de szűrővizsgálatokkal megelőzhető a baj

Ugrásszerűen megnőtt a bőr daganatos elváltozásainak gyakorisága az elmúlt egy évtizedben, ezen belül a legsúlyosabb, a melanoma előfordulása.

Szemünk láttára hullik szét az ég egyik legismertebb csillagcsoportja

A Gaia űrteleszkóp megfigyelései alapján a Tejútrendszer tömegvonzása miatt két irányba indultak meg a Hyadok csillagai.

National Geographic 2019. februári címlap