Jónás, Renátó, Jozafát2019. november 12., kedd

Egy lépéssel közelebb a demencia hatékonyabb kezeléséhez

2017.07.20.NG

Az idegrendszer működésével kapcsolatos alapvető felfedezést tettek az MTA Természettudományi Kutatóközpontjának kutatói.

Piros fluoreszcens festékkel feltöltött asztrociták hálózata
Forrás: MTA TTK, Szerves Kémiai Intézet, Funkcionális Farmakológiai Kutatócsoport

Az eredmények hozzájárulhatnak a kognitív zavarok jobb megértéséhez és hatékonyabb kezeléséhez is.

Régóta ismert, hogy az alvás javítja az emlékezőképességet, az alvásmegvonás egyik alapvető következménye pedig a memória romlása. Különösen fontos szerepet játszik ebben a tekintetben egy, a legmélyebb alvásfázisra jellemző agyi ritmus, a lassúhullám-aktivitás, aminek csökkenése közvetlenül gátolja a memória hosszú távú rögzülését.

A lassúhullám-aktivitás tulajdonképpen a hálózatba rendeződő idegsejtek membránpotenciáljának ritmikus váltakozása egy fokozott aktivitással járó depolarizált és egy „csendes” hiperpolarizált fázis között. Annak ellenére azonban, hogy kiemelkedő szerepe régóta ismert, ma sem tudjuk pontosan, mi váltja ki a neuronok aktivitásának ilyen hálózati szinkronizációját, ahogy azt sem, mi okozza más, hasonlóan szinkronaktivitással járó állapotok, mint például az epilepszia megjelenését.

Az MTA TTK Szerves Kémiai Intézet kutatói most egy, csillagszerű alakjáról elnevezett sejttípus, az asztrociták szerepét írták le ebben a folyamatban. Az asztrociták, bár agyunk legnépesebb sejttípusát alkotják, funkcionális szerepüket tekintve sokáig alulértékeltek voltak. Úgy tartották, hogy feladatuk kizárólag a neuronok anyagcsere-hátterének biztosítására, „életben tartására” korlátozódik. Az utóbbi egy-két évtized kutatásai alapján azonban nyilvánvalóvá vált, hogy az asztrociták aktívan kontrollálják a neuronok működését, jelentős mértékben befolyásolják a neuronok közötti információátadás helyszínének, a szinapszisnak az aktivitását.

Héja László és a Funkcionális Farmakológiai Kutatócsoport munkatársai ezen a vonalon tovább haladva azt feltételezték, hogy az asztrociták nem csak az egyedi szinapszisok szintjén képesek modulálni a neuronális aktivitást, hanem az asztrocita hálózatok nagyobb léptékben is kontrollálják a neuronális hálózati működést.

Az általánosan elfogadott nézettel szemben, miszerint a lassúhullám-aktivitás kizárólag a neuronok tüzelésének eredménye, kimutatták, hogy in vivo (élő szervezetben) az asztrocita hálózatok is ugyanilyen aktivitást mutatnak. Ehhez egy olyan új, az MTA TTK Enzimológiai Intézetének kutatócsoportjaival közösen létrehozott patkányvonalat használtak, amely a neuronok és az asztrociták aktivitásának vizsgálatát lehetővé tevő molekulát (kálcium-szenzitív zöld fluoreszcens fehérjét) termel. Az MTA KOKI munkatársaival közösen ezen állatokon azt is igazolták, hogy az asztrocita hálózatban előbb terjed el a lassúhullám-aktivitás, és ez segíti hozzá a neuronokat is ahhoz, hogy aktiválódjanak, azaz az asztrociták lehetnek a neuronális szinkronizáció szimfóniájának karmesterei.

A kutatók reményei szerint ezen mechanizmus felismerése a jövőben hozzájárulhat a kognitív zavarok, demencia jobb megértéséhez és hatékonyabb kezeléséhez is.

A kutatócsoport eredményeit a Scientific Reportsban jelent meg.

Milliónyi tengeri madár él az eldobott halzsákmányból

A kereskedelmi célú halászat számos, élővilágra kifejtett hatását vizsgálták már, azonban eddig nem foglalkoztak azzal, hogy az eldobott zsákmánnyal mi történik.

Egy új sziget született, egy régi pedig elpusztult

Egy csendes-óceáni víz alatti tűzhányó hatására egy korábbi sziget teljesen eltűnt, igaz, egy új is kialakult.

Napi negyedórás sétának még gazdasági haszna is lehet

A napi rutinba beiktatott 15 perces séta, akár évente 100 milliárd dollárral (30 ezer milliárd forinttal) is többet hozhatna a világgazdaságának.

Halálos vírus terjedését segíti az olvadó sarki jég

Tengeri emlősöket betegít meg a vírus, amely az Atlanti-óceánról a Csendes-óceánra jutott át.

12 képet eredményezett a gravitációs lencsehatás