Nóra, Lili, Nelli, Benedek2020. július 11., szombat

Idősen és egészségesen minél tovább

2018.03.08.ELTE

Az öregedési folyamattal kapcsolatos kutatatásukat a Scientific Reports-ben tették közzé az ELTE Genetika Tanszék és az MTA kutatói.

Fotó: Profimedia

A Genetikai Tanszékről Sturm Ádám és Vellai Tibor valamint az MTA SZTAKI Big Data – Lendület Kutatócsoportjának munkatársai, Kerepesi Csaba, Daróczy Bálint, Benczúr András öregedést szabályozó emberi fehérjéket prediktáltak a legújabb gépi tanulási módszerek segítségével. Az eredményeket összefoglaló tanulmány a rangos Scientific Reports online folyóiratban jelent meg

Habár az öregedés nagy hatással van az emberi egészségre és a gazdaságra, az öregedés molekuláris alapjai – szabályozása és mechanizmusa – még kevéssé ismertek. Jelenleg körülbelül 300 fehérjéről feltételezik a szakemberek, hogy fontos szerepet játszanak az emberi öregedés szabályozásában. Ezek közt találjuk például a „Werner syndrome ATP-dependent helicase”-t, amelyről ismert, hogy a fehérjét kódoló gén mutációja felelős a gyors öregedést okozó Werner-szindróma betegség kialakulásáért. Szintén azonosított öregedést szabályozó fehérje például a FOXO1 és az mTOR is, melyekkel kapcsolatban korábbi kísérletek kimutatták, hogy befolyásolásukkal lassítható egyes genetikai modellállatok (pl. a fonalféreg, az ecetmuslica és a házi egér) öregedése, és ezáltal megnövelhető az állatok élettartama. Az mTOR-ral kapcsolatos első ilyen eredményt éppen a most közölt tanulmány egyik társszerzője, Vellai Tibor és munkatársai publikálták a Nature folyóiratban 2003-ban.

Bár az egyes öregedéssel kapcsolatos fehérjéket intenzíven tanulmányozzák, de azt, hogyan alkotnak együtt egy szabályzórendszert és mi különbözteti meg őket a többi fehérjétől, kevésbé kutatják. Az ELTE Genetikai Tanszék és az MTA SZTAKI kutatói ezt az űrt betöltendő minden egyes humán fehérjéhez 21 000 fehérjetulajdonságot gyűjtöttek ki különféle biológiai adatbázisokból, majd a kapott adatokat a legújabb gépi tanulási algoritmusokkal elemezték. Több lépcsőben szelektálva a fehérjejellemzőket és több szelektált adathalmazon futtatva a tanulóalgoritmusokat, sikerült találniuk egy biológiailag könnyen értelmezhető – mindössze 36 jellemzőből álló – bináris osztályozó modellt, amely megmondja, milyen tulajdonságok kellenek ahhoz, hogy egy fehérje részt vegyen az ember öregedési folyamatának szabályozásában.

Több hasonló matematikai modell predikcióinak felhasználásával a kutatók sorrendbe tették az emberi fehérjéket aszerint, melyik milyen szerepet tölt be az öregedés mechanizmusában vagy szabályozásában. Ez a lista két szempontból hasznos: egyrészt megmutatja az öregedés kulcsszereplőit, azokat a fehérjéket, amelyeket leginkább érdemes lenne tanulmányozni ahhoz, hogy megértsük az öregedés molekuláris alapjait, másrészt az adatok segítségével a kutatók azonosítottak olyan új fehérjéket (például a „Cytochrome b-245 light chain”-t és az „Endoribonuclease ZC3H12A”-t), amelyeknek öregedést szabályozó szerepe eddig nem volt ismert. A tanulmány által kiemelt fehérjék alaposabb tanulmányozása és a velük kapcsolatos jövőbeni kísérletek új eredményekkel járulhatnak hozzá az öregedési folyamat kutatásához és ezáltal ahhoz, hogy minél tovább élhessünk egészségesen, időskori betegségektől mentesen.

Kiderült, mi volt a páncélos dinoszaurusz utolsó vacsorája

2011 márciusában az észak-albertai Fort McMurray közelében található Suncor Millennium Mine nehézgépkezelője, Shawn Funk váratlan meglepetésre bukkant munka közben.

Ismét egy olyan nyár, amikor hatalmasak a világító felhők

Az éjszakai világító felhők a nyári alkonyok és hajnalok tüneményei, 2019-ben, és úgy tűnik, 2020-ban is igen jelentős kiterjedésűek.

Lehetséges hatóanyag a koronavírus-fertőzés kezelésében

Pécsi és osztrák kutatók együttműködésével olyan hatóanyagot azonosítottak, amely a későbbiekben a koronavírus-fertőzés kezelésében lehetséges gyógyszerként alkalmazható.

Egykor többméteres kétéltűek is léteztek

Hol tart ma a kétéltűek kutatása? Mennyit tudunk róluk? A videóból megismerhetjük ezeket az állatokat, a velük foglalkozó hazai és külföldi kutatások eredményeit.

A spanyolországi koronavírus-szűrés eredménye

Egy nagyszabású spanyol kutatás szerint nagyon távoli lehet még az új koronavírus elleni közösségi immunitás, több mint 60 ezer lakos közül csak mintegy öt százaléknál találtak ellenanyagot.

National Geographic 2020. júliusi címlap