Erzsébet, Zsóka2019. november 19., kedd

Magyar kutatók is részt vesznek az Európai Űrügynökség új küldetésében

2018.12.19.MTI

Az Európai Űrügynökség ARIEL küldetése során ezer távoli csillag bolygóit fogja megfigyelni.

Művészi elképzelés bemutatja, amint az ARIEL a második Lagrange-pont (L2) felé tart. Itt az űreszköz védve van a Nap sugárzásától, miközben a teljes égboltot megfigyelheti
Forrás: ESA

Ez lesz az első olyan kiterjedt vizsgálat, amely az exobolygólégkörök kémiáját fogja tanulmányozni. A várhatóan 2028-ban induló misszió konzorciuma a 2018. december közepén Dublinban tartotta negyedéves találkozóját, ahol a technikai és tervezésben elért előrehaladást, valamint a tudományos lehetőségeket tekintették át.

Az exobolygók – azaz a távoli csillagok körül keringő bolygók – kutatása hatalmasat fejlődött az elmúlt évtizedben, elsősorban az e célra épített űrteleszkópoknak köszönhetően. Mára több ezer exobolygót ismerünk, és sok további felfedezése várható, de a következő fontos lépés ezen égitestek jobb megértése lesz. Ezt a célt szolgálja majd az Európai Űrügynökség (ESA) ARIEL nevű űrtávcsöve, mely infravörös spektroszkópia és nagysebességű fotometria révén több ezer exobolygó légkörének vizsgálatát, kémiai összetételének meghatározását, keletkezésének, időjárásának, fizikai viszonyainak felderítését és statisztikai vizsgálatokat tesz majd lehetővé.

Az innovatív teleszkóp egyméteres átmérőjű tükörrel lesz felszerelve, ami a távoli naprendszerek látható és infravörös sugárzását gyűjti. Egy spektrométer a „szivárvány színeire” bontja a fényt, és kimutatja a bolygók légkörének kémiai „ujjlenyomatát”, ami a bolygó csillag előtti vagy mögötti elhaladása során rakódik rá a csillag fényére. Egy fényességmérő eszköz az exobolygók légkörében található felhőket fogja megfigyelni, míg a pontos követést lehetővé tevő irányító rendszer az űreszköz stabil célra tartását fogja garantálni nagy pontossággal.

Az ARIEL tudományos programjába bekapcsolódtak az MTA Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpontjának Csillagászati Intézetében dolgozó és az ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium munkatársai.

„Az exoholdak és gyűrűk keresésétől, a műszer kalibrálásán keresztül a méréseket zavaró asztrofizikai zajforrások azonosításáig és kiküszöböléséig jó néhány területen van nélkülözhetetlen tapasztalatunk, amit az ARIEL misszióban is kamatoztatni fogunk. A csillagok aktivitásának és a planétákkal való kölcsönhatásának tanulmányozásával és jobb megértésével szintén a misszió alapvető céljához fogunk hozzájárulni. Az egyes célpontok megfigyelései között rövid holtidőben pedig további célobjektumok, például fiatal, keletkezőfélben lévő csillagok megfigyelésének kidolgozását is a magyar kutatók vállalták” – mondta el a hazai tudományos hozzájárulást koordináló Szabó Róbert.

Az ARIEL programban 15 ESA-tagországból 60 intézet vesz részt, többek között a konzorciumot vezető Egyesült Királyság, továbbá Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország, Hollandia, Belgium, Ausztria, Dánia, Írország, Magyarország, Svédország, a Cseh Köztársaság, Németország, Portugália, valamint egy NASA-hozzájárulás révén az Egyesült Államok.

A borzok védőoltása szüntetheti meg a szarvasmarha tbc-t

A borz hordozója a szarvasmarhákat megbetegítő TBC baktériumának, s időnként át is adja a fertőzést, ennek pedig súlyos gazdasági következményei vannak.

Felmérték a világtengerek planktonállományát

35 ezer vízmintát elemeztek és feltárták a tengerek táplálkozási láncának alapját képező plankton sokszínűségét, változásait.

Mikorra válhat jégmentessé az északi sarkvidék?

Az északi sarkvidék tengerjég-borítása évtizedek óta csökken, egy új kutatás eredménye szerint akár már 2044-re teljesen jégmentessé válhat egész évben.

Feleségéről nevezte el a kutató az új-zélandi ősmadarat

Bár a később élt rokonai mellett eltörpült, felfedezése mégis hatalmas jelentőséggel bírt.

Hamarosan elvégzi az egyetemet a belga csodagyerek

Laurent Simons képességei kivételesek, kilencévesen szerezhet alapdiplomát.

Ajánlataink

Magyarok fognak vadászni az idegen világokra

Útjára indulhat a PLATO exobolygó-kereső program hazai kutatók és mérnökök részvételével.

National Geographic 2019. novemberi címlap