Huba, Marián, Emília2019. augusztus 19., hétfő

Bosszantó ugatások

2019.02.13.ELTE

Miért dühít bennünket, ha kutyaugatást, főként pedig: a szomszéd kutyájának ugatását halljuk?

Forrás: Profimedia, Depositphotos Inc.

Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Jégh-Czinege Nikolett PhD-hallgató, valamint Faragó Tamás és Pongrácz Péter, az ELTE Etológia Tanszékének kutatói. Tanulmányuk a Bioacoustics című folyóiratban jelent meg.

A kutatók mintegy 150 résztvevőt toboroztak a vizsgálathoz, melynek során az embereknek számos kutyaugatást kellett meghallgatniuk, majd pontozniuk aszerint, mennyire találták azokat idegesítőnek, illetve a hang alapján a kutyát mennyire gondolták mérgesnek, ijedtnek, illetve vidámnak. A kutatás résztvevői három korcsoportból kerültek ki: 10-11 éves gyerekek; 18-35 éves fiatal felnőttek; 50-70 év közötti idősebb felnőttek. A tesztek során az etológusok vizsgálták a lakókörnyezet esetleges szerepét is – mindhárom korcsoportban voltak falun, kertvárosban, illetve városközpontban élők.

Az eredmények szerint a lakóhelynek meglepő módon nem volt hatása a kutyaugatás által kiváltott bosszankodás mértékére. Vagyis nem áll meg az a tétel, miszerint például a nagyvárosi, „természetből kiszakadt” embereket jobban idegesítené a kutyák által keltett zaj. Az életkor viszont összefüggést mutatott a bosszankodással: a fiatal felnőttek tartották a legidegesítőbbnek az ugatásokat, különösen, ha azok magas hangon szóltak. Ez az eredmény jól összecsenghet azzal az elmélettel, miszerint az embert a babasírás és az ahhoz hasonló hangok idegesítik leginkább. A magas hangú kutyaugatások akusztikailag közel állnak a babasíráshoz, a fiatal felnőttek pedig biológiailag az a korosztály, akik számára a baba jelenléte talán a legtermészetesebb – vagyis tőlük várhatnánk a legélénkebb reakciót a sírás-szerű hangokra.
Érdekes azonban, hogy a legidegesítőbbnek bizonyuló ugatások fő hangtani jellemzői (pl. magas frekvencia, érdes tónus) nem illenek a hangulati jellemzés során „leg-nek” bizonyuló ugatásokhoz. Vagyis nem egyszerűen arról van szó, hogy az ember számára pl. a legmérgesebb, vagy legrémültebb kutya ugatása lenne egyben a legbosszantóbb, hanem az eredmények szerint a kifejezetten bosszantó ugatások egy külön kategóriát képviselnek. Ennek a hangtípusnak az evolúciós eredetét a kutatók abban látják, hogy a kutya számára előnyös lehetett az ember figyelmének minél hatékonyabb megragadása egy potenciálisan fenyegető szituációban. Az, hogy e hangtípus manapság sokakban tehetetlen bosszúságot okoz, nem az evolúció „hibája”, hanem a mind több ember és kutya egy élőhelyen való előfordulásából adódik.

Szupernóvából származó vasra bukkantak az Antarktiszon

2015-ben gyűjtötték be az Antarktiszon azt a hómintát, amelyből német kutatók most egy közeli szupernóva robbanására utaló vasat tudtak kivonni.

Magyar orvoscsapat vezetésével választották szét a fejüknél összenőtt ikreket

A Cselekvés a Kiszolgáltatottakért Alapítvány magyar orvoscsapatát 2017-ben kérték fel a fejüknél összenőtt bangladesi sziámi ikrek szétválasztására.

Számít mit gondol az oktató az intelligenciáról?

Egy új kutatás eredményei szerint hatással van a diákok teljesítményére a tanárok vélekedése az intelligenciáról és ez befolyásolhatja az úgynevezett STEM területek vonzerejét is.

Új módszert keresnek a rakéták újrahasznosítására

Sok riválisához hasonlóan a Rocket Lab is elkezd kísérletezni a rakéták első fokozatának újrahasznosításával.

Megalkották a világ legvékonyabb aranylemezét

Az elképzelhetetlenül vékony aranyréteg kiváló katalizátorként funkcionálhat majd ipari vagy orvosi alkalmazásban.

Ajánlataink

A kutyaugatás mint zajártalom

Magyar és brazil etológusok a világon elsőként vizsgálták a kutyaugatás zajjá válásának biológiai, akusztikus, kommunikációs oldalát.

Közös nyelven ugatnak a kutyák

Az ember pedig érti őket, függetlenül attól, hogy korábban tartott-e kutyát- derül ki az ELTE Etológia Tanszékén lefolytatott vizsgálatból.

National Geographic 2019. augusztusi címlap