Márk, Ányos2019. április 25., csütörtök
Tudomány

Valóban boldoggá tesznek a festői szépségű helyszínek?

2019.03.18.NG
National Geographic Magyarország

Vajon a látványos, festői szépségű helyszíneken eltöltött idő valóban boldogabbá tesz? A kérdés objektív megválaszolása nem könnyű, ám egy angol kutatócsoport mégis megpróbálkozott vele.

Forrás: Profimedia, Panthermedia

A Scientific Reports 2019. március 14-én közzétett vizsgálatban két módszert hívtak segítségül: egy mobilalkalmazást, a Mappiness-t, illetve egy online játék, a Scenic-Or-Not adatait. Mindkét forrásból egy-egy adott táj, tájkép szépségét s a vele kapcsolatosan az emberben kialakuló érzéseket mérték fel. Kérdés volt, hogy az adott tájban mi az a konkrét elem, amelynek köszönhetően jobban érezzük magunka, elég-e pusztán a természet jelenléte, vagy valamilyen különleges esztétikai hatásra is szükség van? A válasz az épített környezetünk lelki hatásait is jobbá teheti.
Hasonló felméréseket eddig csak kevés alany és kevés tájelem bevonásával végeztek, s a laborkörülmények hatásai nem is mindig tekinthetőek hitelesnek az emberben egy táj képe által kiváltott érzéseket illetően, így a valós életben látott szép tájak hatásait is jobb „terepen” felmérni. Az internet és az okostelefonok ehhez segítették hozzá a kutatókat.
A Mappiness mobilalkalmazást arra fejlesztették ki, hogy segítségével a felhasználók megjelölhessék, az adott pillanatban és helyszínen hogy érzik magukat. Az alanyoknak nem kellett külön időt tölteni azzal, hogy naplót vezessenek a napi tevékenységükről, vagy utólag visszaidézzék egy helyszínen érzett hangulatot, hanem könnyen és gyorsan bearhatják a kívánt adatokat az alkalmazáson át egy nagy adatbázisba. Az alkalmazás az adatokhoz GPS koordinátákat is hozzárendelt, így pontosan visszakereshetőek az egyes érzésekhez társított helyszínek.
Az alkalmazás a nap egy-egy random időpontjában kifaggatta az alanyt olyan dolgokról, hogy hol van, (pl. munkában, otthon, szabadban), épp mit csinál, egyedül van-e vagy valaki mással, s ehhez egy az alanyok beírták pillanatnyi jólléti állapotukat.
A kapott adatokat időpontok és helyszínek alapján is elemezték, s nem meglepő módon kiderült, az emberek boldogabbak hétvégén, a nyári időszakban. Az adatokat korrigálták az időjárási helyzettel (ugyanaz a helyszín esőben és napsütésben más hatást vált ki), társasággal, tevékenységgel vagy a hét adott napjával, és egyértelműen kiderült, hogy a szép helyszíneken az emberek boldogabbnak érzik magukat. Ez az eredmény arra kérdésre nem adott választ, hogy mi teszi boldogabbá az embert a festőibb helyszíneken.
A Scenic-Or-Not játékban, Nagy-Britanniában készült, összesen 200 000 tájfotót lehet 1-10-es skálán osztályozni, s a pontos helymegjelöléssel ellátott képekre kb. 1,5 millió szavazat érkezett, így itt is egy igen nagy adatbázis keletkezett arról, hogy milyen látványt ítélnek vonzónak az alanyok. A fotókon látható táj mérhető adatait viszonyították a szavazatokhoz (pl. zöldfelület aránya, városi vagy vidéki környezet). A természeti környezet jobb osztályzatokat kapott, mint bármilyen épített környezet, a vidéki környezetet szebbnek vélték, mint a városi és külvárosi környezeteket együttesen. Azonban nem volt ennyire egyszerű a helyzet: pl. olyan fotón, ahol szép volt a táj ugyan, de az út mentén szeméthalom látszott, az értékelés igen alacsony lett, hasonlóan leminősítették a szántóföld vagy a villanyvezetékek egyébként vidéki tájba ágyazott látványát. Festőinek ítéltek viszont olyan épített tájelemekkel rendelkező helyszínt, ahol pl. várépület, szép templomtorony, kikötő, mesterséges víztározó volt. Az adatelemzés szerint pusztán a zöldfelület mennyisége nem volt perdöntő a boldogságfokot illetően, sőt, a nagy, üres és egyhangú füves terület kimondottan lehangoló volt.

Mivel a szép tájban eltöltött idő könnyen lehet olyan szabadidős tevékenység (nyaralás, kirándulás) része, amikor az ember a napi rutinból kiszakadva eleve ellazultabb, így külön vizsgálták az adott tevékenység és a hét napjai szempontjait figyelembe véve is az adatokat. Az eredmények e tényezőktől függetlenül is egyértelműek voltak: a festőibb tájakon, legyen az vidéki vagy épített környezetben, az emberek boldogságfoka nagyobb volt.

Az eredmények a tájépítészek, várostervezők számára adhatnak útmutatásokat: a nagyobb, nyílt és fényben gazdag területek (pl. széles utca), illetve az épített környezetben jól elhelyezett, ápolt, és nem egyhangú zöldfelületek jobban hozzájárulnak ahhoz, hogy ellazuljunk. Nem elég csupán „odacsapni” egy parkot a városba, hanem ügyelni kell arra, hogy esztétikus legyen a park környezete, vonzó a szemnek, s emellett biztonságosnak is lássuk. Arra is ügyelni kell, hogy a vidéki tájba beépítendő dolgok ne üssenek el a táj hangulatától, mert a legszebb napsütötte domboldal látványát is tönkre lehet tenni egy nem illeszkedő épített elemmel.
A kutatók megjegyzik, hogy persze ez a vizsgálat sem 100 százalékos eredményű, mert pl. könnyen lehet, hogy egyszerűen akkor megyünk festőibb tájakra, ha eleve boldogabbak vagyunk, de az elemzésekben használt különböző modellek alapján ezt a lehetőséget igyekeztek kiküszöbölni.

Forrás: Égen-Földön-Föld alatt

Hozzászólások

Ne hagyjuk figyelmen kívül a kóros hajhullást!

Ne hagyjuk figyelmen kívül a kóros hajhullást!

Tavasszal és ősszel előfordul, hogy a szokásosnál több hajszálunkat veszítjük el, ám ez a folyamat normál esetben egy-két hét után abbamarad.

Rögzítette az első marsrengést az InSight szonda műszere

Rögzítette az első marsrengést az InSight szonda műszere

Ez az első alkalom, hogy a Marson földrengést detektáltak, így megkezdődhet a marsi szeizmológia korszaka.

Különleges fotóval ünneplik a Hubble évfordulóját

Különleges fotóval ünneplik a Hubble évfordulóját

A Hubble születésnapját egy 20 éve született felvétel újra elkészítésével ünnepelték a csillagászok.

Hatásos új terápia a Parkinson-kór gyógyításában

Hatásos új terápia a Parkinson-kór gyógyításában

Egy új kezelésnek köszönhetően már a szabadban is tudnak sétálni a korábban otthonukhoz kötött Parkinson-kóros páciensek.

Az ételfüggőség idegrendszeri alapjai

Az ételfüggőség idegrendszeri alapjai

Modern társadalmunkban a szenvedélybetegségeknek újabb változataival találkozhatunk, közülük most az ételfüggőség idegrendszeri hátterét nézzük meg.

National Geographic 2019. áprilisi címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

7 800 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket