Áron, Ferenc2020. április 02., csütörtök

Robot dinó segít kideríteni a repülés evolúcióját

A vizsgálatok alapján a röpképtelen, kétlábon járó dinoszauruszoknál spontán kialakulhatott a szányak csapkodásával járó mozgás a futás mechanikai hatásai miatt.

Caudipteryx kövület
Forrás: Wikipedia

A szárnyas-tollas őshüllők röpképességét a mai napig viták övezik, de abban nagyjából egyetértenek a szakemberek, hogy a siklórepülés könnyen kialakulhatott magától is. No de miként jött létre az aktív, szárnyak mozgatásával járó, a mai madarakra jellemző repülés? Annyit tudunk, hogy ez nagy valószínűséggel teljesen külön fejlődött ki a siklórepüléstől.

Kínai kutatók egy pulyka méretű, kezdetleges szárnyakkal bíró, ám röpképtelen, két lábon járó dinoszauruszt, a Caudipteryxet vizsgálták, a munkájukról a PLOS Computational Biology folyóiratban számoltak be. Az állat maradványai alapján matematikai modellszámításokat végeztek, s valósághű méretű és tömegű robot-modellt építettek, amelybe különböző érzékelőket szereltek, majd a robottal futópadon méréseket végeztek.

A robot modell a futópadon
Forrás: PLOS Computational Biology

A robot futása során annak szárnyai a futás okozta hullámzó testmozgás hatására szintén mozgásba lendültek amint a modell a 2 m/s sebességet elérte. Az ősmaradványok alapján az állat futósebessége 5,8 m/s lehetett, s a robot modell szárnyai e sebességnél már igen könnyedén csapdostak.

A robot modellen túl egy strucc csibe jóvoltából élő modellt is tudtak vizsgálni. A fiatal struccok futását megfigyelve feltűnő volt, hogy azok aprócska, pelyhes szárnyai is spontán rezegni, s aprókat csapdosni kezdenek, amint a madár szaladni kezd. A kísérletben használt madárra hám segítségével erősítették fel a mesterséges szárnyakat úgy, hogy a madár saját szárnyai a hám alatt voltak. A strucc futása egészen hasonló ahhoz, ahogy a Caudipteryx futhatott, így jól megfigyelhető volt, hogy a strucc a számára készített különböző méretű mesterséges szárnyakkal szaladgáló madár műszárnyai miként reagálnak a természetes körülményekre. A mérések itt is megerősítették a robottal végzett kísérletek eredményeit.

A Caudipteryx robot modelljéhez a valós állat testarányait, tömegét használták fel.
Forrás: PLOS Computational Biology

A kutatók a modellek és a kísérleteik alapján úgy vélik, hogy a repüléshez szükséges szárnymozgás már jóval a repülést megelőzően megjelent a két lábon járó dinoszauruszok körében. A szárny méretének és tollazatának növekedésével az idők során nőtt azok felhajtóereje, így ha elég gyorsan futott az ősállat, akkor fel tudott szállni. A mai madarak elődjei azokból a két lábon járó dinoszauruszokból fejlődtek ki, amelyek rájöttek e spontán mozgás hasznára, s apránként egyre jobban tudták uralni is a szárnyaikat.

A kínai kutatók a továbbiakban azt fogják majd hasonló módszerekkel felmérni, hogy milyen felhajtóerőt képviselhetett a Caudipteryx szárnya.

Több beteget ellátó legeztetőgép hazai fejlesztése

Az Óbudai Egyetem, Egyetemi Kutató és Innovációs Központjában (EKIK), valamint Neumann János Informatikai Karán született meg egy egyedülállónak mondható különleges berendezés megvalósításának ötlete.

Segíti a szeizmológusokat a koronavírus miatti lezárás

A földrengések mérése során mindenféle rezgést rögzítenek a modern, érzékeny műszerek, ezek jelentős része emberi tevékenységből eredő zaj.

Egy ütemre füttyögnek a hím delfinek

Közös tevékenységük során a csapat hím delfinjei egymáshoz igazítják füttyögésük ütemét.

Kezdeti kudarcok az USA-ban a koronavírus-tesztek kapcsán

Az anyagi ráfordítás hiánya, valamint egy laboratóriumi tévedés játszották a legfőbb szerepet a késedelemben.

Jelentős fizikai változást idézhet elő a fülemüléknél a klímaváltozás

Spanyol kutatók az apró énekesmadarak szárnyfesztávolságának csökkenését észlelték az általuk vizsgált két populációban.

National Geographic 2020. márciusi címlap