Laura, Alida, Alina, Szabolcs, Adolf, Bató2019. június 17., hétfő

Igen ritka meteorit hullott Costa Ricában

2019. április 23-án este 9 után pár perccel Costa Rica egy települése,  Aguas Zarcas égboltján egy hatalmas fényességű zöld tűzgömb húzott át, amelyről sok szemtanú beszámolt, és videófelvétel is készült róla.

Forrás: Arizona State University / Michael Farmer

A számítások alapján a légkörbe érő égitest kb. egy mosógép méretével azonos lehetett, ez a légkörben feldarabolódott és számtalan darabja földet is ért viszonylag kis területen. Az egyik, kb. 1 kilós darab egy ház tetejét átütve az ebédlőasztalt is összezúzta.

Nemcsak lakóházat, hanem egy kutyaházat is eltalált a meteoritok egy darabja, s lyukat ütött az ól tetejébe.
Forrás: Arizona State University / Michael Farmer

Az előzetes információk alapján ez meteorit (illetve azok a darabok mind, amelyek földet értek) a szenes kondritok csoportjába tartoznak, ezekben sok szerves anyag, víz és igen nagy mennyiségű, 80-95 százaléknyi, agyagásvány található. A hullásról érkezett jelentések után igen gyorsan kellett cselekedni: pont a nagy agyagtartalom miatt e meteoritok nagyon gyorsan szétesnek, egy eső elég ahhoz, hogy eltűnjön a tudományos szempontból igen értékes darab.

Michael Farmer magán meteoritgyűjtő már a hullást követő napon a helyszínre utazott és számos darabhoz hozzájutott, ezek egy részét az Arizona Állami Egyetemnek ajándékozta. Az egyetem magán pénzadományból maga is tudott vásárolni a helyiektől néhány további darabot.
Lawrence Garvie, az egyetem meteoritkutatója amint kézhez kapta a mintákat, előzetes vizsgálatot végzett rajtuk, hogy megállapítsa összetételüket. Az egyetem meteoritkutató intézete speciálisan felszerelt vizsgáló és tároló berendezésekkel rendelkezik, így a szenes kondritok megfelelő környezetű tárolására is kiváló lehetőségük van. Ez azért fontos, mert e darabok a puszta levegő hatására is átalakulnak, s elveszítik azokat a tulajdonságaikat, amelyeket a világűrből magukkal hoztak, s amikért érdemes vizsgálni őket, a megfelelően tárolt darabokat azonban majd a jövő tudósainak is lehetőségük lesz elemezni.

Mikroszkópos felvétel a meteorit egyik darabjáról, az eltérő színek különböző ásványi anyagokat jelentenek.
Forrás: Arizona State University / Michael Farmer

A szenes kondritok szerves anyagainak vizsgálata ahhoz segíthet minket hozzá, hogy megtudjuk, vajon hozzájárulhattak-e a földi élet keletkezéséhez ezek az égitestek. Nagyon sokat árulkodnak még a korai Naprendszerről is, azonban a mintadarabok elemzése éveket is igénybe vehet, a víz kivonásához például speciális technikára lesz szükség. A ritkaságuk mellett pont e tulajdonságaik miatt olyannyira értékesek a kutatók számára.

Az előzetes vizsgálatok alapján hasonló, a jelenleg az OsirisREx űrszonda segítségével vizsgált kisbolygó, a Bennu összetételéhez. Az űrszondán egyébként van egy mérőműszer, amelyet az egyetem készített.

A kutyaház tetejét áttört meteorit a „tetthely” mellett.
Forrás: Arizona State University / Michael Farmer

A costa ricai meteorit egy egykori bolygókezdemény darabja volt, 4,5 milliárd évet eltöltött a világűrben, mielőtt, 2019 tavaszán Aguas Zarcas településre érkezett. Ezt megelőzően hasonló jelentőségű szenes kondrit meteoritot 50 éve Ausztráliában gyűjtöttek be, ezt az egyetem professzora, és a meteoritkutató központjának alapító igazgatója adományozta az intézményének.

Az Arizonai Állami Egyetem Meteoritkutató Intézete a világ legnagyobb egyetemi meteoritgyűjteményével rendelkezik, 40 ezer darabból áll a kollekció, ezek az egyedi darabok kb. 2100 meteorithullásból származnak. A gyűjtemény darabjait számtalan geológiai, űrtudományi és bolygókutatási vizsgálatban használták már itt az egyetemen, s a világ más intézményeiben is.

Konyhasót találtak az Europa felszínén

A Jupiter egyik legizgalmasabb holdján, az Europán a Hubble felvételeinek elemzésével konyhasóra bukkantak

A vártnál korábban kezdett olvadni a kanadai permafroszt

Már most elkezdett felengedni a kanadai sarkvidék azon fagyott talaja, amelynek olvadását csak 70 év múlva várták.

Jöhet az alternatív hús kora!

Szakértők egy csoportja szerint 2040-re teljesen átalakulhat a húsipar.

Veszélyt jelent ránk a Nap?

Egy friss tanulmány szerint a Naphoz hasonló korú csillagok még meglepően aktívak lehetnek, és képesek nagy energiájú szuperflerek kibocsátására.

Mégis van rá mód, hogy algákkal termeljünk tiszta hidrogént

Az eddigieknél hatékonyabban lehet hidrogéngázt előállítani zöldalgák segítségével az MTA Szegedi Biológiai Kutatóközpontjában (MTA SZBK) kifejlesztett új módszerrel, laboratóriumi módszerekkel.

National Geographic 2019. júniusi címlap