Helén, Kaldixtusz2019. október 14., hétfő

Új mérések utalnak a Mars egykori légkörére

Ma már közismert és elfogadott tény, hogy a Mars egykoron jelentős légkörrel rendelkezett, amelyet azonban az évmilliárdok során elveszített. Kérdés az, hogy mennyi ideig álltak fenn a vörös bolygón a kedvező feltételek?

Forrás: NASA’s Goddard Space Flight Center

A légkör múltjára utaló adatokat az oxigénizotópok arányaiból lehet kinyerni: a könnyebb izotópok könnyebben és gyorsabban szivárognak el a világűrbe, mint a nehezebb izotópok, így ez utóbbiak feldúsulása árulkodik a légkörről. Mivel az igen ritka marsi légkör jórészt szén-dioxidból áll, ezért a szén-dioxid molekulákban kötött oxigént lehetett vizsgálni. A Mars esetében azonban ezen izotópok eddigi mérései (mind a mars-szondák, mind a földi vizsgálatok) ellentmondásos eredményekkel jártak, nemrégiben kiderült, hogy miért.

Egy, a NASA kutatóinak vezetésével alakult nemzetközi szakembergárda vizsgálta át a mérési adatokat, s egészítette ki friss mérési sorozattal. A megfigyeléseket-méréseket a marsi légkörről készült infravörös spektroszkópia tette lehetővé, s a korábbi, több forrásból eredőkkel szemben most ugyanazon módon és eszközzel hosszabb időn keresztül folytatták a munkát, a hawaii Mauna Kea obszervatóriumában lévő NASA-üzemeltetésű teleszkóppal végeztek minden mérést. Ezzel elkerülték azt is, hogy a különböző műszerek eltérő jellegéből adódóan szintén különböző adatait egymáshoz kelljen igazítani.

A kutatócsoport az eredmények alapján arra jutott, hogy az oxigénizotópok eddigi mérési ellentmondásait a napi és évszakos ingadozások okozták. Timothy A. Livengood, a kutatás vezetője azt mondta: „Nem voltak hibásak a korábbi mérések sem, azonban kiderült, hogy a marsi légkör bonyolultabban viselkedik, mint véltük. Nem mindegy, hogy a méréseket a Mars mely területén és mikor végezték el, az ellentmondások ezek különbségéből adódtak.”

Az ok a marsi felszín hőmérsékletének eltéréseiben rejlik: a hidegebb éjszakák során a nehezebb oxigénizotópot tartalmazó szén-dioxid a talajszemcséken kicsapódik, a könnyebb izotóp viszont kevésbé hajlamos erre. Amikor a napsütés hatására a talaj felmelegedik, a nehéz izotóp ismét a légkörbe kerül, s ennek köszönhetően napszakos változásokat mutat a mennyisége.

A felszíni hőmérséklet adatait ugyanezen mérések segítségével lehetett megállapítani, és, bár az adatok nem teljesen pontosak, a hőmérsékleti változásokat hűen tükrözik. A kutatók egyébként a hőmérsékleti mérések pontosításához majd szeretnének a most használt műszerrel a Gale-kráter területére vonatkozó adatokat kinyerni. A Hawaii-n lévő műszert azután a Curiosity marsjáró által a helyszínen végzett mérések segítségével lehet a pontos hőmérsékleti értékekhez kalibrálni, így a jövőbeli méréseknél már precíz adatokkal dolgozhatnak.

A Viking-1 űrszonda leszállóegysége
Forrás: NASA / JPL

A kutatók szerint, mivel a nehéz izotópok a talaj közeli légrétegekben mutatnak napi és évszakos változásokat, a felső légkör vizsgálatából nem lehet pontos következtetéseket levonni a teljes légkörre vonatkozóan. Épp ezért ahhoz, hogy pontosan meg tudják majd határozni a marsi légkör múltbéli viselkedését, számos felszíni mérésre lesz még szükség, eltérő helyeken és időszakokban. Nem feltétlenül kellene azonban ehhez új űrszondákat küldeni a Marshoz. Rengeteg mérést végeztek ugyanis az 1970-es évek során üzemelő Viking űrszondák, azonban a több éves mérési adatsorhoz pontos mérési helyszínek és időpontok nem társíthatóak. Sajnos az eredeti információk erről nem állnak rendelkezésre az archívumokban, és a korabeli programirányítók közül se sokan vannak már abban a helyzetben, hogy emlékezzenek az adatokra. Nem kizárt, hogy vannak kutatók, akik annak idején megőrizték ezeket a helyszín adatokat, ha sikerülne a nyomukra bukkanni, akkor ez nagyot lendítene az egykori mérések felhasználási lehetőségein.

Mindaddig, amíg nincs a jelenleginél részletesebb információ a könnyebb és nehezebb izotópok teljes marsi légkörre számított arányairól, addig nem lehet pontosítani azokat az elméleteket sem, amelyek a sűrűbb légkör, s ezzel a felszínen a folyékony halmazállapotú víz környezeti jelenlétének idejét tárgyalják. A most készült kutatás eredményét az Icaros csillagászati szakfolyóirat tette közzé.

Forrás: Égen – Földön – Föld alatt

Gépi tanulás segíti a sérült képek helyreállítását

A gépi tanulás módszerét elsősorban az ismeretlen vagy bizonytalan eredetű műalkotások alkotójának azonosításához, vagy a hamisítványok kiszűréséhez használják.

Először hoztak létre laboratóriumi húst az űrben

A húst 3D bionyomtatás segítségével állították elő.

Mobiltelefonokkal az energiahatékony városokért

Egy város energiafelhasználását hatékonyabbá tenni úgy lehet, ha az igényeknek mindig megfelelő mennyiségben és helyen áll rendelkezésre az elektromos áram.

Csontvelő lehetett az ősember leveskonzervje

A csontvelő jelentős tápanyagforrás, ezért hosszú időn át az őskori étrend része volt.

Magáncégek építhetik a jövő űrállomásait

A NASA támogatja az elképzelést, hogy az űripari magánvállalatok elkészítsék saját űrállomásaikat.

National Geographic 2019. októberi címlap