Adél, Valér2020. január 29., szerda
Tudomány

Veszélyes baktériumok kerülnek a sminkkészletre

National Geographic Magyarország

A baktériumok a használat során kerülnek rá a termékre, a rossz higiénés szokások miatt.

Forrás: Pixabay

A birminghami Aston Egyetem Élet- és Egészségtudományi Karának kutatói vizsgálták a közönséges szépségipari termékeket.  Arra voltak kíváncsiak, hogy a rúzsok, ajakfények, szemkihúzók, szemhéjfestékek, valamint a sminkszivacsok körében mennyi olyan kórokozó található a használatban lévő termékeken, amelyek potenciális veszélyt jelenthetnek a használókra. A vizsgálati eredményekről a Journal of Applied Microbiolgy szakfolyóiratban számoltak be.

A kozmetikai termékek nem sterilek ugyan, ám igen szigorú EU-s előírások vonatkoznak arra, hogy mely termékben mennyi maximális baktériumszám fordulhat elő, s a termékek eltarthatósági ideje alatt a bennük lévő tartósítószerek garantálják, hogy nem nő meg a kórokozók száma ezen érték fölé.

A kutatók hirdetéseire jelentkező civilek használt kozmetikai termékeikből összesen 467-et  kapott az egyetem laborja, a termékek mellé kaptak arról is információt, hogy milyen régóta használta őket a tulajdonosuk, s egy kérdőívet is kitöltöttek a sminkelési szokásaikról.

Az eredmények egészen lesújtóak: a használatban lévő termékek 70-90 százalékából sikerült kimutatni olyan közismert kórokozókat, mint az Escherichia coli, Staphilococcus aureus, Candida-fajok, de számos Pseudomonas-fajt, Citrobacter freundii-t, és több további Staphilococcus fajt is találtak. A legsúlyosabb képet a 94 százalékban baktériumfertőzött sminkszivacsok (közismert idegen néven beauty blenderek) mutatták, ezek 26 százalékán ürülékből származó anyagot is kimutattak. Ugyanezen szivacsokon kórokozó gombákból is volt a termékek 57 százalékán.

Mivel e termékeket gyakran a fürdőszobában használják, így könnyen szennyeződnek az ott lévő kórokozókkal, ha pl. leejtik valamelyiket. A sminkkészletek tulajdonosai által kitöltött kérdőívből kiderült, hogy a termékeket átlag 28 százalékban már ejtették le, a sminkszivacsok esetében ez 64 százalék volt.
Ennek ellenére a termékeknek mindössze 6,4 százalékát tisztították meg a tulajdonosaik valaha is.

Sajnos a még új divatterméknek számító sminkszivacsok esetében sokszor nem jelzik a tájékoztatóban annak tisztítására vonatkozó javaslatokat, holott meleg szappanos vízzel átmosva és megszárítva a kórokozók eltüntethetőek belőle is. Mivel e termék nem kozmetikai szer, hanem azok felhordásához való tárgy, így rá nem vonatkoznak a gyártási higiéné szabályai sem, nincsenek benne a baktériumok szaporodását gátló szerek sem. Problémát jelent még az is, hogy egyes külföldről származó termékeken nem szerepel a szavatossági idő, de azokat is jóval tovább használják, amelyeken rendben feltüntetik.

A kutatók szerint a legnagyobb felelősségük és tennivalójuk a termékek használóinak van, azzal, hogy alaposan és rendszeresen megtisztítják a kozmetikai termékeiket, és azzal, hogy nem használják őket a szavatossági idő lejártát követően, de a gyártóknak is jobban kellene ügyelni a szavatossági idő jól látható feltüntetésére.
Probléma lehet az is, ha közösen használnak egyes termékeket, ez nemcsak a barátnőnek buli közepén kölcsön adott rúzs lehet, hanem akár egy boltban kirakott teszter is, amelyet nem tisztítanak meg rendszeresen.

A kutatást vezető Dr. Amreen Bashir segítségül összefoglalta, mik azok az óvintézkedések, amelyekkel a sminket alkalmazóknak feltétlenül élniük kellene:

  • Sminkelés előtt alapos arc- és kézmosás szükséges
  • Szavatossági idő lejártával el kell dobni a maradék szereket
  • Mindig alaposan tisztítsa meg a terméket a használója, az applikátorokat, szivacsokat, ecseteket egyaránt
  • Soha senkinek ne adja kölcsön a kozmetikumait, termékeit a használójuk

Hozzászólások

Újabb rekordot döntött a NASA űrszondája

Újabb rekordot döntött a NASA űrszondája

Január 29-én negyedik alkalommal közelítette meg a Napot a Parker Solar Probe.

A fából épült házak fontos szénraktárak lehetnek

A fából épült házak fontos szénraktárak lehetnek

Egy új kutatás szerint, ha a vasbeton helyét átvehetné a fa az építőiparban, annak pozitív hatásai lennének a klímára.

A leggyakoribb daganatos betegség Nagy-Britanniában

A leggyakoribb daganatos betegség Nagy-Britanniában

A prosztatarák lett a leggyakrabban diagnosztizált daganatos betegség Nagy-Britanniában, először előzte meg a mellrákos esetek számát.

Balesetveszély az űrben

Balesetveszély az űrben

Az esetleges ütközés a Földre nem, de a többi űreszközre veszélyt jelenthet.

Február elején indulhat az új napszonda

Február elején indulhat az új napszonda

Az elsődlegesen európai, de a NASA-val közös küldetést a tervek szerint február 8-án indítják útnak.

National Geographic 2020. januári címlap

Előfizetés

A nyomtatott magazinra,
12 hónapra

8 940 Ft

Korábbi számok

National Geographic 2010. januári címlapNational Geographic 2010. februári címlapNational Geographic 2010. márciusi címlapNational Geographic 2010. áprilisi címlapNational Geographic 2010. májusi címlapNational Geographic 2010. júniusi címlapNational Geographic 2010. júliusi címlapNational Geographic 2010. augusztusi címlapNational Geographic 2010. szeptemberi címlapNational Geographic 2010. októberi címlapNational Geographic 2010. novemberi címlapNational Geographic 2010. decemberi címlapNational Geographic 2011. januári címlapNational Geographic 2011. februári címlapNational Geographic 2011. márciusi címlapNational Geographic 2011. áprilisi címlapNational Geographic 2011. májusi címlapNational Geographic 2011. júniusi címlapNational Geographic 2011. júliusi címlapNational Geographic 2011. augusztusi címlapNational Geographic 2011. szeptemberi címlapNational Geographic 2011. októberi címlapNational Geographic 2011. novemberi címlapNational Geographic 2011. decemberi címlapNational Geographic 2012. januári címlapNational Geographic 2012. februári címlapNational Geographic 2012. márciusi címlapNational Geographic 2012. áprilisi címlapNational Geographic 2012. májusi címlapNational Geographic 2012. júniusi címlapNational Geographic 2012. júliusi címlapNational Geographic 2012. augusztusi címlapNational Geographic 2012. szeptemberi címlapNational Geographic 2012. októberi címlapNational Geographic 2012. novemberi címlapNational Geographic 2012. decemberi címlapNational Geographic 2013. januári címlapNational Geographic 2013. februári címlapNational Geographic 2013. márciusi címlapNational Geographic 2013. áprilisi címlapNational Geographic 2013. májusi címlapNational Geographic 2013. júniusi címlapNational Geographic 2013. júliusi címlapNational Geographic 2013. augusztusi címlapNational Geographic 2013. szeptemberi címlapNational Geographic 2013. októberi címlapNational Geographic 2013. novemberi címlapNational Geographic 2013. decemberi címlapNational Geographic 2014. januári címlapNational Geographic 2014. februári címlapNational Geographic 2014. márciusi címlapNational Geographic 2014. áprilisi címlapNational Geographic 2014. májusi címlapNational Geographic 2014. júniusi címlapNational Geographic 2014. júliusi címlapNational Geographic 2014. augusztusi címlapNational Geographic 2014. szeptemberi címlapNational Geographic 2014. októberi címlapNational Geographic 2014. novemberi címlapNational Geographic 2014. decemberi címlapNational Geographic 2015. januári címlapNational Geographic 2015. februári címlapNational Geographic 2015. márciusi címlapNational Geographic 2015. áprilisi címlapNational Geographic 2015. májusi címlapNational Geographic 2015. júniusi címlapNational Geographic 2015. júliusi címlapNational Geographic 2015. augusztusi címlapNational Geographic 2015. szeptemberi címlapNational Geographic 2015. októberi címlapNational Geographic 2015. novemberi címlapNational Geographic 2015. decemberi címlapNational Geographic 2016. januári címlapNational Geographic 2016. februári címlapNational Geographic 2016. márciusi címlapNational Geographic 2016. áprilisi címlapNational Geographic 2016. májusi címlapNational Geographic 2016. júniusi címlapNational Geographic 2016. júliusi címlapNational Geographic 2016. augusztusi címlapNational Geographic 2016. szeptemberi címlapNational Geographic 2016. októberi címlapNational Geographic 2016. novemberi címlapNational Geographic 2016. decemberi címlapNational Geographic 2017. januári címlapNational Geographic 2017. februári címlapNational Geographic 2017. márciusi címlapNational Geographic 2017. áprilisi címlapNational Geographic 2017. májusi címlapNational Geographic 2017. júniusi címlapNational Geographic 2017. júliusi címlapNational Geographic 2017. augusztusi címlapNational Geographic 2017. szeptemberi címlapNational Geographic 2017. októberi címlapNational Geographic 2017. novemberi címlapNational Geographic 2017. decemberi címlapNational Geographic 2018. januári címlapNational Geographic 2018. februári címlapNational Geographic 2018. márciusi címlapNational Geographic 2018. áprilisi címlapNational Geographic 2018. májusi címlapNational Geographic 2018. júniusi címlapNational Geographic 2018. júliusi címlapNational Geographic 2018. augusztusi címlapNational Geographic 2018. szeptemberi címlapNational Geographic 2018. októberi címlapNational Geographic 2018. novemberi címlapNational Geographic 2018. decemberi címlapNational Geographic 2019. januári címlapNational Geographic 2019. februári címlapNational Geographic 2019. márciusi címlapNational Geographic 2019. áprilisi címlapNational Geographic 2019. májusi címlapNational Geographic 2019. júniusi címlapNational Geographic 2019. júliusi címlapNational Geographic 2019. augusztusi címlapNational Geographic 2019. szeptemberi címlapNational Geographic 2019. októberi címlapNational Geographic 2019. novemberi címlapNational Geographic 2019. decemberi címlap

Hírlevél feliratkozás

Kérjük, erősítsd meg a feliratkozásod az e-mailben kapott linkre kattintva!

Kövess minket